Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Yarrelsijzen (Carduelis Yarrellii)
Collapse
X
-
hallo
ik denk toch dat de meeste dingen terug te voeren zijn op hoe je de vogels houd en kweekt,en ruimte is eigenlijk maar een betrekkelijk begrip.
De vogels die al generatie,s hier gekweekt worden al dan niet moeilijk te kweken die kan je niet meer vergelijken met de vogels uit het wild.
Ik weet bijv dat het kweken met europese vinken vaak beter gaat met een wildvang man dan met een gekweekte man,misschien gaat het tegenwoordig beter .
heel veel kwekers denken bijv al dat het ene paar dat ze hebben van een bepaalde soort gelijk een kweekpaar is en dat is vaak niet zo ondanks dat ze met elkaar paren en jongen krijgen.
ook het kweken met veel te jonge vogels kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van de jonge vogels.
Ik ben weleens bij een kwekers geweest van kaputzen sijzen die kweekte ze gewoon in 40 keer 40 keer 40 kooien en dat ging werkelijk prima mocht er zelfs bij in het nest kijken.
ikzelf ben ook voorstander van flinke kweekkooien en kleine vluchten en dan bedoel ik bijv 60 cm kweekkooi in het vierkant en kleine vluchten van zeg een halve kubieke meter en in de laatste combineerde ik vaak 3 paren tropen en diegene die ging nestelen liet ik in de vlucht zitten en die niks deden haalde ik er weer uit,meestal bleven er maar 2 paren over in zo,n vluchtje.
Ook het kweken in gezelschaps voliere,s is vaak geen succes je kweekt vaak alleen maar met de dominantste vogels en de rest die erbij zitten kregen vaak geen jongen of maar enkele.
het verhaal van natuur en cultuur vogels is eigenlijk nog steeds van toepassing,er zijn nu eenmaal nog steeds soorten die weinig gekweekt worden en die dus eigenlijk nog dicht bij de natuur staan.
Kijk nu bij de afrikaanse prachtvinken er word veel meegekweekt maar hoeveel van die vogels kom je tegen afgezet tegen de vele geimporteerde vogels die ds eigenlijk natuurvogels zijn.
mvg wim
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Berichthallo
ik denk toch dat de meeste dingen terug te voeren zijn op hoe je de vogels houd en kweekt,en ruimte is eigenlijk maar een betrekkelijk begrip.
De vogels die al generatie,s hier gekweekt worden al dan niet moeilijk te kweken die kan je niet meer vergelijken met de vogels uit het wild.
Ik weet bijv dat het kweken met europese vinken vaak beter gaat met een wildvang man dan met een gekweekte man,misschien gaat het tegenwoordig beter .
heel veel kwekers denken bijv al dat het ene paar dat ze hebben van een bepaalde soort gelijk een kweekpaar is en dat is vaak niet zo ondanks dat ze met elkaar paren en jongen krijgen.
ook het kweken met veel te jonge vogels kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van de jonge vogels.
Ik ben weleens bij een kwekers geweest van kaputzen sijzen die kweekte ze gewoon in 40 keer 40 keer 40 kooien en dat ging werkelijk prima mocht er zelfs bij in het nest kijken.
ikzelf ben ook voorstander van flinke kweekkooien en kleine vluchten en dan bedoel ik bijv 60 cm kweekkooi in het vierkant en kleine vluchten van zeg een halve kubieke meter en in de laatste combineerde ik vaak 3 paren tropen en diegene die ging nestelen liet ik in de vlucht zitten en die niks deden haalde ik er weer uit,meestal bleven er maar 2 paren over in zo,n vluchtje.
Ook het kweken in gezelschaps voliere,s is vaak geen succes je kweekt vaak alleen maar met de dominantste vogels en de rest die erbij zitten kregen vaak geen jongen of maar enkele.
het verhaal van natuur en cultuur vogels is eigenlijk nog steeds van toepassing,er zijn nu eenmaal nog steeds soorten die weinig gekweekt worden en die dus eigenlijk nog dicht bij de natuur staan.
Kijk nu bij de afrikaanse prachtvinken er word veel meegekweekt maar hoeveel van die vogels kom je tegen afgezet tegen de vele geimporteerde vogels die ds eigenlijk natuurvogels zijn.
mvg wim
Inderdaad wat je zegt, er zijn een heleboel dingen belangrijk om vogels te houden/kweken, zoals een goede gevarieerde voeding, warmte, licht, een goed droog hok zonder vocht en tocht, geen overbevolking en zo meer.
Dat er kwekers zijn die kapoetsensijsjes houden in 40x40x40 cm. is schandalig.
Dat je dan in de nesten mag kijken heeft geen enkele toegevoegde waarde, de ruimte is gewoon veel te klein. (trouwens voor elke vogel)
Hoe kan een jonge vogel zich ontwikkelen? Hoe ziet de toekomst van z'n jonge vogel eruit?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk BerichtEen onderdeel van hoe je vogels houdt is wel degelijk de ruimte waarin je ze houdt.
Inderdaad wat je zegt, er zijn een heleboel dingen belangrijk om vogels te houden/kweken, zoals een goede gevarieerde voeding, warmte, licht, een goed droog hok zonder vocht en tocht, geen overbevolking en zo meer.
Dat er kwekers zijn die kapoetsensijsjes houden in 40x40x40 cm. is schandalig.Dat je dan in de nesten mag kijken heeft geen enkele toegevoegde waarde, de ruimte is gewoon veel te klein. (trouwens voor elke vogel)
Hoe kan een jonge vogel zich ontwikkelen? Hoe ziet de toekomst van z'n jonge vogel eruit?
Mijn mening is ook dat je een jonge vogel behoorlijk te kort doet door in zo'n klein hokje de eerste tijd op te moeten groeien.
Ik hoop werkelijk dat er een wet komt die kleine hokjes voor vogels verbiedt.
Groetjes, Chantal
Opmerking
-
Vandaag weer beschuit met muisjes!
Een nestje jonge yarrels uitgekomen. 4 stuks nog wel.
De moeder staat er alleen voor omdat pa uit voorzorg achter het schot zit.
Van een ander koppel zijn de afgelopen week de bevruchte eieren niet uitgekomen. (2 van de 4)
Er zit nog een pop te broeden en daarvan zouden de eieren eind volgende week moeten uitkomen.
We zijn benieuwd hoe het verder gaat.
Opmerking
-
Geweldig Gee, daar drinken we er vanavond eentje op.
Deze sijs schaf ik mij ook nog eens aan, ze zijn geweldig.
Laat je nog weten hoe het verder met ze gaat, dat zou fijn zijn.
Succes
Opmerking
-
Vanmorgen lag er een jonkie al dood in de la. De pop hing aan de tussenwand om de man te zien. Ik dacht laten we eens kijken of de man er bij kan. Dus schot verwijderd. De man keek in het nest en ging daarna wat chiazaad eten. Ik hoopte dat hij de jongen of pop zou gaan voeren maar nee hij wilde met de pop paren en er ontstond een fel gevecht.
Ik heb meteen ingegrepen en de man weer achter het schot gezet.
Later zag ik de pop eten en weer op het nest gaan.
De man zong ondertussen het hoogste lied.
Wordt vervolgd.
Opmerking
-
Jammer van het jong Gee. Hoop dat de overige 3 groot worden en op stok komen.
Het jong zal mee uit het nest getrokken zijn door z'n ma.
Zo zie je maar dat observeren, in de gaten houden een "pre" is. De mannen kunnen fel uit de hoek komen.
Probeer hem nog eens los te laten als de jongen geringd zijn. Lukt het dan nog niet, dan weer apart.
Succes en duimen. We horen het graag verder. (ik tenminste wel)
Opmerking
-
Klinkt goed! Je hebt er in ieder geval 2 over. Wel jammer van de andere 2 jongen. Enig idee hoe dat kan? Man zit volgens mij apart, dus is moeders wat hardhandig?
Opmerking
-
Wel Hans, ik heb de kweeknotities van 2015 van deze pop geraadpleegd.
Ze had 3 x een nestje van 3 jongen en bij 2 nestjes was de dag na het uitkomen 1 jong uit het nest gegooid. Uiteindelijk heeft ze vorig jaar 7 jongen grootgebracht. Het is jammer van die 2 jongen maar met het resultaat ben ik best tevreden.
Opmerking
-
Hartstikke goed Gee. Ik snap dat je tevreden bent
Het is een prachtig soort en als dit koppel je vorig jaar 7 jongen heeft gegeven, dan kunnen er dit jaar ook nog een paar bij komen.
Succes en veel plezier.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking