Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Yarrelsijzen (Carduelis Yarrellii)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Jammer is dat maar het klinkt mij wel bekent.

Ik heb het eerste jaar mijn neus ook gestoten.
    Bij mij gaan de mannen apart na het leggen van de eerste 2 of 3 eitjes.

Bedankt voor het delen Gee, belangrijke informatie is dit.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Dat ze onderling ook zeer agressief kunnen zijn ben ik ook achter gekomen .
      Het heeft mij 1 pop gekost en een ander is helemaal geplukt , ziet er niet uit.
      Bij het derde koppel is alles nog rustig .
      Maar kan het niet zo zijn dat als een koppel niet klikt dan de agressiviteit losbarst.
      mvg joekie

Opmerking

Dat kan natuurlijk. Echter ik denk dat het te maken heeft met de ruimte waarin ze gehuisvest zijn.
        Minimale ruimte is toch echt wel 1,5 meter in het vierkant voor 1 koppel. En dan nog kan het fout gaan.
        Hoe groter de ruimte hoe beter.

Verder het verstrekken van ei/krachtvoer, insecten zoals pinkies, buffeloos en dan in combinatie met een kleine ruimte.
        De meeste mannen zijn gewoon te fel.

Misschien zijn er andere kwekers met wel goede ervaringen, maar ik heb die nog niet gehoord.

Toen ik pas begon met mijn zwartborstjes heb ik echt heel veel rond gevraagd bij meerdere kwekers, maar kreeg overal hetzelfde te horen.
        groetjes
        Heidi

Opmerking

Insecten , pinkies , buffaloos, krijgen ze bij mij zo wie zo niet .
          Wel kan het de te kleine ruimte geweest zijn .
          Met mjn Zwartborstsijzen heb ik geen enkel moeite wat felheid betrefd .
          Natuurlijk gebeurd er wel eens wat, maar over het algemeen vind ik het een vrij rustige vogel.
          Nu is het wel zo dat ik sinds enkele maanden weer met am sijzen ben begonnen. Het is en blijven
          leuke vogels .

Opmerking

De Yarrelsijzen zitten bij mij in kooien van 1,20 meter x 40 cm hoog en 40 cm diep.
            Ze krijgen geen levend voer.

De Yarrelmannen zijn veel temperamentvoller dan de Kapoetsenmannen.

Voortaan gaan de Yarrelmannen bij mij net als bij Heidi na het 3e ei apart.

Ondanks deze vervelende eigenschap vind ik het toch leuk om ze te houden en met wat we nu weten kunnen we ook maatregelen treffen om te voorkomen dat het mis gaat.
            Last edited by G de Beer; 02-04-2015, 22:03.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door joekie Bekijk Bericht
              Insecten , pinkies , buffaloos, krijgen ze bij mij zo wie zo niet .
              Wel kan het de te kleine ruimte geweest zijn .
              Met mjn Zwartborstsijzen heb ik geen enkel moeite wat felheid betrefd .
              Natuurlijk gebeurd er wel eens wat, maar over het algemeen vind ik het een vrij rustige vogel.
              Nu is het wel zo dat ik sinds enkele maanden weer met am sijzen ben begonnen. Het is en blijven
              leuke vogels .
              groetjes
              Heidi

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
                De Yarrelsijzen zitten bij mij in kooien van 1,20 meter x 40 cm hoog en 40 cm diep.
                Ze krijgen geen levend voer.

De Yarrelmannen zijn veel temperamentvoller dan de Kapoetsenmannen.

Voortaan gaan de Yarrelmannen bij mij net als bij Heidi na het 3e ei apart.

Ondanks deze vervelende eigenschap vind ik het toch leuk om ze te houden en met wat we nu weten kunnen we ook maatregelen treffen om te voorkomen dat het mis gaat.
                Bij mij krijgen ze diepvries pinkies als de jonge geboren zijn.

Ondanks dit minpuntje vind ik het ook geweldige vogels Gee.
                Alhoewel ik er af en toe wel de bibbers van krijg.

Jij succes met deze belhamels .
                groetjes
                Heidi

Opmerking

Nu ik dit zo allemaal lees over het felle gedrag van de mannetjes bij sommige Amerikaanse sijzen, vraag ik me af hoe dit in de natuur gaat?
                  Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Denk dat de mannen vooral bezig zijn om voer te vangen voor zijn pop en kroost, hier ligt het meestal voor het oprapen haha. Yarrel vindt ik prachtige sijzen, treursijzen vindt ik mooier tijdens de kweek, maar Yarrels zijn altijd mooi haha.
                    De zwartborsten hier ga ik denk ik dit jaar ook bij het koppel wat vorig jaar jongen had maar de jongen dood liet gaan de man maar is bij weghalen, heb het gevoel dat de pop misschien van het nest af wou wegens het feit dat meneer ondanks dat hij in een ruime vlucht zat de pop aan het pesten was.
                    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                    Vergeet niet te kijken op mijn site!
                    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

groetjes
                      Heidi

Opmerking

Denk dat je gelijk hebt Heidi met de man. Het zoeken naar voer neemt ook meer tijd in, misschien voert hij de pop ook wel op nest.
                        De nare activiteiten van de man die wij ervaren komt omdat hij die dingen mist en gaat vervelen.
                        Groeten Niels

Opmerking

Maar Heidi, nog even een korte vraag, jij doet de man weg zodra het 3de ei is gelegd(en de pop begint met broeden) en doet hem er weer bij zodra de jongen zijn geringd? Ik neem aan dat de man dan wel in het zicht van de pop staat?
                          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                          Vergeet niet te kijken op mijn site!
                          http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Ik heb altijd al het idee dat veel 'rottigheid' komt door te kleine behuizing, zodoende zijn wij tegen kweekkooien en sowieso tegen te kleine kooien. Ik vraag me ook altijd af hoe het voor een vogel is om uit bv een voliere, te moeten verhuizen naar een klein kweekkooitje. Als ik dat vergelijk met andere dieren, van veel ruimte dus bewegen, naar in enen niets kunnen doen, dan vind ik het niet gek dat zo'n vogel gek wordt van verveling en onrust.

Ik weet dat Heidi haar kweekvluchten al groter zijn dan waar sommige vogels permanent in moeten leven. Mocht het gedrag van de Yarrel komen door teveel aan energie, dan heeft hij duidelijk een echt grote ruimte nodig.
                            Ook de grote kamers waar de vogels leven voor een groot deel van het jaar zijn super!

Het voorbeeld hoe druk vogels in de natuur zijn met eten zoeken klopt volgens mij wel.
                            In de natuur vliegen ze hun energie er wel af.
                            Dat vogels gerantoeneerd insecten moeten krijgen omdat ze anders te fel worden.. in de natuur is dat ook niet zo.. het heeft imo dus alles te maken met ruimte om zelf in balans te blijven. Om de energie door vliegen goed te houden ipv om te zetten in rottigheid.

Omdat wij met meerdere koppels gordelgrasvinken kweken heb ik wel wat verschillen gemerkt met betrekking tot behuizing.
                            Veelal lees je dat gordels niet met kleinere vogels kunnen en dat je maar 1 koppel per voliere kunt doen.
                            Wij hebben nu 9 volwassen gordels in onze voliere. Ze zitten samen met onder andere binsen en bichenows. Ze zijn superlief naar die kleine vogels.
                            Onderling heb ik gemerkt dat ze soms wel elkaar heel even achterna zitten maar dat is een paar meter en dan is het weer over. Vaak is dat als er ergens een nestje is dat dat even duidelijk gemaakt wordt. Vaak is dat dan als de eitjes gaan uitkomen dat er geen andere gordels in de buurt mogen komen.

Toen we een paar gordels bijgekocht hadden hebben ze eerst een tijdje in de kleine voliere gezet om te zien of ze gezond waren. Daar waren ze veel minder lief tegen elkaar, veel jagen, vooral het koppel wat al wilde broeden was erg fanatiek. We hebben op een gegeven moment gegokt ze toch in de grote voliere te zetten. Alles ging supergoed!

Ze zitten vaak bij elkaar, tegen elkaar aan, maar zitten ook bij de binsen en bichenows. Niks aan de hand. Het zijn zeer fijne vogels om in de voliere erbij te hebben.

Dit als voorbeeld hoe situaties veranderen als vogels de ruimte hebben. Het gaat dan in dit geval niet over man en pop die samen niet te houden zijn maar wie weet heeft iemand er wat aan.

Ik vraag me geregeld af hoe vogels een fout karakter doorgeven aan de jongen. Door te kweken met 1 koppel in een ruimte en event. door de man weg te halen, zou het misschien kunnen dat je een agressief karakter kweekt bij vogels. Net als bij kwartels, daar zijn ook rotzakkies bij. Zou het ook verschil maken in het opgroeien van de jongen of ze alleen met 'hun eigen gezinnetje' zijn in 1 kooi of dat ze gelijk in een groep komen?
                            Natuurlijk weet ik ook dat de natuur heel anders is dan vogels houden in een voliere en ook is mijn gemijmer hierover niet verkeerd bedoeld, te meer daar ik weet hoe groot de vluchten en volieres van Heidi zijn . Ik lees alleen zo vaak dat vogels in echt kleine hokjes moeten leven en dat er problemen zijn, of dat er enorm gerantoeneerd gevoerd moet worden omdat de vogels anders te vet worden, dat voor mij heel veel punten wel terug te voeren zijn op de grootte van de behuizing.

Ik ben heel benieuwd hoe die man zich gedraagt, Heidi, als je ze in je grote volierekamer laat nestelen.
                            Succes met het nest! Hopelijk weer een paar fraaie jongen binnenkort!

Groetjes, Chantal
                            Last edited by Tal; 04-04-2015, 11:29.
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                              Maar Heidi, nog even een korte vraag, jij doet de man weg zodra het 3de ei is gelegd(en de pop begint met broeden) en doet hem er weer bij zodra de jongen zijn geringd? Ik neem aan dat de man dan wel in het zicht van de pop staat?
                              De man staat zeker in het zicht van de pop. Anders bestaat de kans dat de pop hem gaat zoeken en niet meer verder broed.
                              Dat risico moet je ook niet nemen want dan gaat het nest alsnog verloren.
                              groetjes
                              Heidi

Opmerking

groetjes
                                Heidi

Opmerking

Working...
                                X