Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslachtsbepaling van een maskeramadine d.m.v. de broektekening?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geslachtsbepaling van een maskeramadine d.m.v. de broektekening?

Wie kan mij uitleggen hoe het werkt om bij een maskeramadine het gelsacht te bepalen doormiddel van de broektekening.
    Heeft iemand een duidelijke tekening of foto's hiervan?
    Zodat ik dit kan vergelijken met mijn eigen vogels.
    Zijn er naast deze methode nog meer manieren om goed het geslacht te bepalen.

Wie kan mij helpen.
    Tim van Zelst

De hen legt een ei

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Kan je mij iets meer uitleggen over het bepalen aan de hand van het masker en de keelvlek.

Waar moet ik bijvoorbeeld naar kijk?
        Heb je voorbeelden?
        Tim van Zelst

Opmerking

In de eerste plaats is het aan te bevelen om de vogels te voorzien van een kleurring.
          De exemplaren die zingen kunnen dan eenvoudig genoteerd worden als man.

Bij de man is het zwarte masker en de keelvlek iets zwaarder aangezet dan bij de pop. De pop is ook een fractie kleiner dan de man.

Let wel: door selectie binnen avicultuur (vooral op kleur en formaat) lijkt het er op dat de oorspronkelijke verschillen tussen man en pop nog kleiner zijn geworden dan ze al waren.

Tenslotte wordt ook nog wel eens gesuggereerd dat poppen wat matter van kleur zijn, maar eerlijk gezegd zie ik dat verschil zelden.
          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Misschien een gekke vraag maar kan ik het zingen van de man stimuleren?
            Bijvoorbeeld doormiddel van de 3 maskers te scheiden van elkaar?
            Tim van Zelst

Opmerking

Allereerst nog even een aanvullende opmerking voor wat betreft de zang van de maskeramadine, want misschien heb ik dit toch net even iets gemakkelijker doen voorkomen, dan het in werkelijkheid is!

deze 'zang' stelt om te beginnen al niet echt veel voor en bovendien lijkt het geluid dat de popjes voortbrengen hier ook nog eens erg sterk op.
              Er is wel wat verschil, maar om dat goed te kunnen horen is het gewenst dat er weinig tot geen omgevingsgeluid bij aanwezig is.

Voor wat betreft het waarnemen van zang is geduld de beste methode.
              Persoonlijk zou ik om die reden geen vogels uitvangen of samenvoegen.
              Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
              X