Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gould pop apart of man apart?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gould pop apart of man apart?

Ik heb een aantal vraagjes heb 2 koppel goulds waarmee ik begin februari mee wil gaan kweken. Nu heb ik ze net naar binnen gehaald is het verstandig ze nu al per koppel te zetten of kan alle 4 gewoon bij elkaar ook nog? (hebben nog geen koppels gevormd maar ik weet al wel welke ik tegen elkaar wil).

Nu wil ik ze ook 2 maanden van tevoren helemaal apart zetten 1 per kooi zodat de popjes wat rust krijgen zodat ze begin februari er klaar voor is. Maar is het verstandig om popje of mannetje al in uiteindelijke kooi te zetten? en al met of zonder nestje?
    Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

Jo

Opmerking

@ Vinkie: Wat doe jij om ze in broedstemming te krijgen? en zet jij ze uiteindelijk samen in nieuwe kooi of eerst pop in nieuwe kooi of eerst man in nieuwe kooi?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door allesfreak
        @ Vinkie: Wat doe jij om ze in broedstemming te krijgen? en zet jij ze uiteindelijk samen in nieuwe kooi of eerst pop in nieuwe kooi of eerst man in nieuwe kooi?
        Jo

Opmerking

Hardstikke bedankt,

Ik heb de koppels pas sinds een paar weken, moet ik nu wachten op de rui? 1 koppel is pas van begin dit jaar/eind 2011 ander koppel is van begin 2011. Hebben alle bij nog niet gebroed dit jaar komt dan wel de rui opzetten?
          Bij mij wordt de lichtperiode wel minder vanwege de andere vogels die ik heb maakt dat uit?

Opmerking

Wanneer de vogels gaan ruien is moeilijk te zeggen. Het hangt ervan af in welke maand ze geboren zijn. Zijn ze vroeg in het jaar geboren ergens in februari of maart mag je daar zeker 3 maanden bijtellen voor de jeugdrui. Je kan het vergelijken met onze vogels. Jongen komen uit in de overvloedige periode lente, zomer. Jongen komen in de rui augustus. Daarna voorbereiding op de winter. Winter karig bestaan. Daarna opmaat naar voorjaar steeds meer voer etc. Dat zou dan kunnen betekenen dat de vogels in de winter zo niet in het vroege voorjaar in de rui komen. Mijn vogels hebben in het voorjaar geruid en zijn daarna in broedstemming gekomen. Momenteel twee mannen volop in de rui. Hierna zullen deze langzaam ook in broedstemming komen. Mijn idee is om het af te wachten en de vogels observeren. Controleer dus snavelkleur en broedplek. Houdt mannen en poppen apart. Goulds hebben geen overvloedige lang daglicht nodig. Ze zouden ook met circa 13 uur genoeg kunnen hebben. Hier zie ik de meeste activiteit bij daglicht ook al zijn de lampen aan. Maar de verlenging van het licht zorgt ervoor dat eventuele jongen voldoende voedsel binnen krijgen. Afgelopen winter heb ik op 12 uur gezeten. Maar dat kwam omdat er ook andere vogels tussen zaten en er werd niet gebroed. Deze winter is dat nog een vraag teken omdat een aantal vogels nog niet in broedconditie waren. Zoals die beide mannen. Ik zorg er ook voor dat als de vogels in de rui komen hun het aan niets ontbreekt vooral eiwitten zijn nodig want de vogel wisselt van verenkleed en dat vraagt energie. Wordt dit gegeven zal de vogel de rui ook snel achter zich hebben en binnen 8 weken in conditie zijn. Kan iets minder of meer zijn. Hangt ook af van het gestel van de vogel. Wat ik ook bij mij zie is dat het merendeel in juni/ juli vorig jaar was geboren. Deze vogels zijn momenteel ingezet als kweekvogels en zie ook deze vogels hebben jongen gekregen maar niet in juli maar zijn begonnen in juli en augustus.
            Als dit een gegeven is dan verwacht ik toch bij jou de rui nog voor de jaarwisseling. Het lijkt mij dan niet verstandig om ze dan nu hun gang te laten gaan. Want komen de vogels in de rui en ze zitten nog te broeden of hebben jongen wordt het heel lastig om het broed groot te krijgen.
            Wat het licht betreft nog het volgende, de daglengte is niet alleen bepalend maar vooral ook de intensiteit daarvan.
            Hoop je wat verder te hebben geholpen aan de hand van mijn ervaring tot op dit moment.
            Jo

Opmerking

wat is een broedplek?hoe ziet zoiets er uit

Opmerking

@ Vinkie: Ja heel erg bedankt, ik wilde gaan kweken ergens in februari ligt dan ook aan hoe de vogels erbij zitten. Maar dan wacht ik nog even af tot de rui voorbij is en begin dan aan rustperiode voor de vogels.

@ rakkerkuch: Broedplek is plek op de buik van het popje waar minder veren dan normaal zitten zodat als ze gaat broeden er meer contact is tussen de eieren en haar huid waar het lekker warm is door goeie doorbloeding.

Opmerking

Goed plan! Maar nogmaals goed observeren en doordat de geslachten apart gehouden worden zullen ze sneller elkaar accepteren maar.... dat is geen must.
                  Heb je eenmaal hun cyclus gevonden dan kan dat ieder jaar herhaald worden.
                  Jo

Opmerking

is het ook mogelijk om die cycles aan te passen dat ze bijvoorbeeld nu in broedstemming komen maar dat komt voor mij niet uit? dus dat ik een stadia kan verlengen of verkorten om zo toch in bijvoorbeeld februari mei in de cycles te zijn waarin ik ze wil hebben en dat dan elk jaar vasthouden? of als pop en man verschillende cycle hebben?

Opmerking

Alhoewel ik daar geen ervaring mee heb zou dat mogelijk moeten zijn. In principe schuift dan alle wat op totdat ze in die maanden broeden die jij het beste vind. Belangrijk is dat de vogels hun rust periode hebben en goed kunnen ruien. Het zullen geen al te grote stappen zijn maar iedere maand is er wel een zeg maar. Kan de vorige eigenaar niet aangeven wanneer ze in de rui zijn geweest? Want dan weet je wat en kan je je daarop richten om ze in conditie te brengen of juist in de rustperiode.
                      Jo

Opmerking

oke bedankt, ik hoop dat het lukt. had vorig jaar onverwachts nestje in de buitenvoliere van ander koppel maar is jammer genoeg maar 1 jong van op stok gekomen rest heeft het niet gered door de kou. Hopelijk dit jaar meer geluk.

Opmerking

Jo

Opmerking

Working...
                          X