Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gebroken vleugelpennen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gebroken vleugelpennen

Ik heb al enige tijd een forbes pap.amadine man, die niet goed kan vliegen, nu heb ik hem eens even in de hand gehad en gezien, dat er een paar vleugelpennen te kort zijn, dus stukjes afgebroken.
    Wat is hier aan te doen of komt dat vanzelf weer goed. Hij is al in de rui geweest.
    Voor adviezen, alvast hartelijk dank.

cees de cocq

Het lijkt mij dat als de vleugelpennen 'kapot' zijn dat ze vanzelf weer aangroeien.
    Kunt u anders een foto plaatsen en hoe lang heeft hij dit al?
    Het kan ook zijn dat hij misschien een afwijking heeft als hij dit al erg lang heeft?
    Meestal worden deze pennen vervangen en zijn ze binnen 6-8 weken weer helemaal mooi.
    Afwachten dus
    M.v.g. Bartel

Opmerking

Hallo Cees:

Als de veren inderdaad afgebroken zijn dan zult u moeten wachten tot de volgende rui periode.
      Zodra een veer volgroeid is, wordt het een 'dood' attribuut.
      Heel of stuk maakt niets uit, denk maar aan gekortwiekte vogels.

Natuurlijk kan een ervaren dierenarts of liefhebber de veren wel volledig uittrekken, zodat er inderdaad na 6-8 weken nieuwe pennen doorkomen, maar daar blijft altijd een zeker risico aan verbonden. Bij een verkeerde ingreep kan een pen soms opnieuw aangroeien maar in een verkeerde positie.

Wessel van der Veen.

Opmerking

pennen

Afgebroken vleugel- en staartpennen kan je voorzichtig uittrekken waarna ze weer opnieuw aangroeien. Als je niet trekt moet je (de vogel) wachten tot de volgende rui.

Groet.

Rob.

Opmerking

vleugelpennen

Ik heb de vogel in een kleinere kooi apart zitten, omdat hij zo ongelukkig vliegt, enhij is in de rui maar die vleugels doen niet mee met de rui. Ik denk dat hij er al een tijdje last van heeft. Moet ik ze dan vozichtig uittrekken ???

groeten

Opmerking

De veer diep vastpakken net voor de schacht, dan een paar rondjes draaien en dan met een kort hevig rukje eruit trekken. Dus niet heel voorzichtig gaan trekken, dat is pijnlijk.

Meestal vliegen ze binnen 2 weken weer.

Opmerking

waarde Sytze F gaat dat ook als er meerdere pennen naast elkaar afgebroken zijn.
              U moet weten ik heb dat vogeltje zo gekocht ben daar de boot mee ingegaan, zou mooi zijn als ik het weer in orde zou krijgen.
              Bedankt voor het advies.

ceesdecocq

Opmerking

Als je ze uittrekt vliegt de vogel sneller weer.

Nu is het voordeel (in dit geval) bij Forbes dat ze erg vaak ruien, 5 a 6 keer per jaar. Dus mocht het niet lukken dan zal deze toch binnen 2 a 3 maand wel weer in de rui vallen.

Opmerking

hallo Sytze F ik moet er nog ff bijzeggen dat hij al erg in de rui is geweest maar wisselt hij dan ook die vleugelpennen ??
                  groeten.

Opmerking

Volgens mij gaan vleugel- en staartpennen 1 keer per jaar bij tropen, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou er een paar uittrekken als ik jou was.

Opmerking

Ik zal er een paar uithalen en de boel goed in de gaten houden, dan kom er nog een keer opterug speciaal voor Sytze F, oke ???
                      groeten en bedankt voor de adviezen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F
                        De veer diep vastpakken net voor de schacht, dan een paar rondjes draaien en dan met een kort hevig rukje eruit trekken. Dus niet heel voorzichtig gaan trekken, dat is pijnlijk.

Meestal vliegen ze binnen 2 weken weer.
                        Hoi Sytse

Ik heb met veel interesse jou site bezocht en vooral het zaad had mijn interesse.
                        Ik kweek met de driekleur en ook de maskers alleen de maskers is een verhaal appart.
                        Rond december kregen ze broedneigingen en heb ik twee koppels in een zeer ruime broedkooi van 200x60x60 gedaan en ze begonnen direct met slepen.
                        Beide koppels hadden bevruchte eieren en van 1 koppel kwamen ze ook uit maar werden niet gevoerd.
                        Direct daarna werd er weer gestart met het nestelen en herhaalden het bovenomschreven waarna ik hiermee ben gestopt en heb ik ze de buitenvoliere in gedaan 600x450 teruglopend naar 150 x 185 hoog met beplanting en automatisch badwater.
                        Hier heeft 1 koppel wel drie weken lang de jongen verzorgt maar 1 dag voor het uitvliegen lagen deze in het nest en op de grond, daarna geen nest meer gehad.
                        Aangezien ik nog een lossse man heb ben ik toch op zoek naar 2 poppen wellicht kan jij mij helpen?

Met vriendelijke groet
                        Jan de Mooij
                        Purmerend
                        06-46396059

Opmerking

Opmerking

Hoi Sytze,

Aan de maat van de voliere kan het inderdaad niet gelegen hebben, maar inderdaad hun derde nest 1 dag voor het uitvliegen niet meer voeren is wrang.
                            Het andere koppel zat in het zelfde ruime broedkooi waarvan de eieren niet uitkwamen dus aan de luchtvochtigheid kan het niet gelegen hebben.
                            Ik had het jaar daarvoor trouwens een heel goed broedkoppel die 16 jongen op stok zetten en vrijwel direct nadat de jongen zelfstandig waren kreeg de pop de schijt er hing een witte sliert onder haar staart als ze gepoept had, ook geen idee waardoor dit kwam?
                            Tot aan een maand geleden kregen alle vogels kiemzaad maar doordat er veel goulds dood gingen ging ik twijfelen of dit door dat kiemzaad kwam, je hebt ondanks goed afspoelen en niet ouder dan drie dagen toch wellicht een schimmeltje te pakken en klaar ben je er weer mee en kan je rapen.

Heb jij wel een goede manier van sexen gevonden bij deze mooie vogels, dat met het zwart van de broek heb ik nooit begrepen hoe je daar naar moet kijken?
                            De snafel is ook geen goed ijkpunt, kleur benen zijn bij mijn vogels hetzelfde
                            het enige is toch het zwarte masker waarbij bij de pop het zwart vaak halverwegen het oog zit en bij de man verder.
                            En ik ben positief verrast door iemand die pendeld en als je dit eerst doet bij vogels waarbij je weet wat een pop en man is en daarna de maskeramadines is het heel gek dat dit werkt

Ik verneem graag weer iets van jou

Met vriendelijke groet

Jan
                            Purmerend

Opmerking

Bij mijn maskers is het een vrij duidelijk onderscheid doordat de mannen een veel warmere buik- en borstkleur hebben, maar mijn jonge mannen zingen ook veel, terwijl mijn oude mannen helemaal niet zingen.
                              Bij mijn oude vogels hebben de poppen ook duidelijk een minder gele snavel, bij de jongen zie ik dat weer niet terug.
                              16 jongen opvoeden in 1 jaar is een behoorlijke aanslag op een vogel, dat een vogel daarna wat zwakker is en ergens aan komt te overlijden is niet echt vreemd.

Opmerking

Working...
                              X