Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambiquesijzen kweken lukt nog niet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mozambiquesijzen kweken lukt nog niet

Ik heb mijn mozambiquesijzen al een aantal weken bij elkaar zitten in een broedkooi. Het wil maar niet vlotten de pop roept de man wel af en toe maar bouwt geen nest niks. de man voert ook niet aan de pop.

de afmeting van de kooi is 60 x 40 x 30. ik weet dat dit aan de krappe kant is. volgende week krijg ik mijn voliere met broedkooien eraan gekoppeld de zullen 100 x 50 x 40 zijn. dit is al beter.

ze hebben de keuze uit 2 nestkastjes een open en een half open met stok ervoor.

Ik geef de sijzen gewoon een goed sijzenvoer eivoer en verstrek ook buffalowormpjes. de wormpjes eten ze bijna niet. ik zie links en rechts wel een paar veertjes in de kooi liggen maar er is geen actief jagen op de pop en ze zijn niet in de rui. de mozambique man hoor ik trouwens bijna nooit fluiten. en dan bedoel ik meer als een paar weken....

ligt het nu echt aan de afmeting van de kooi?

wie weet raad?

Hallo,

Ik denk dat je koppel Mozambiquesijzen (nog) niet in broedconditie is.
    Ik geef de sijzen gewoon een goed sijzenvoer eivoer en verstrek ook buffalowormpjes. de wormpjes eten ze bijna niet.
    Mozambiquesijzen zijn geen "sijzen" maar "cini's".
    Geef ze een goed "Tropenmengsel" als basisvoedsel, aangevuld met wat (niet te olierijke) zaden.
    Buffalowormpjes en andere dierlijke eiwitten hoef je nu niet dagelijks te geven, maar gebruik dat soort voeding beter als ze in broedconditie moeten komen.
    ik zie links en rechts wel een paar veertjes in de kooi liggen maar er is geen actief jagen op de pop en ze zijn niet in de rui.
    Als je her en der wat veertjes vind dan zitten deze vogels wel degelijk in een ruiperiode......
    de mozambique man hoor ik trouwens bijna nooit fluiten. en dan bedoel ik meer als een paar weken....
    Ook dit is een goede indicator om te kijken hoe deze vogeltjes in conditie zijn; de man fluit volop als hij in broedconditie is.

Afwachten dus.
    Verzorg deze vogeltjes goed en waarschijnlijk zullen ze wat later in het jaar in broedconditie gaan komen.

Groeten, succes, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Bij mij beginnen ze nu ook pas heel langzaam aan in broedstemming te komen.
        De geelbuikcini's beginnen nu net met het slepen met broedmateriaal en de mozambiquesijs(granti) onderneemt nu nog weinig maar daar verwacht ik van dat hij in de komende weken ook aanstalte zal gaan maken.

Mvg
        Erik

Opmerking

Bij mij zijn de geelkruincini's inmiddels klaar en de laatste wilde kanaries vliegen sinds gisteren uit,dus zoals je ziet en Populier al aangeeft veel verschillende broedperiodes.

De geelbuikcini's broeden bij mij altijd van eind oktober tot ongeveer eind mei en in augustus nog een rondje en soms sloegen ze gewoon een jaar over om het jaar daarop drie rondes te doen.

En tussen die periodes af en toe een veertje of een pennetje wisselen en dat was de rui.
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

bedankt

Allemaal bedankt voor de info en de bruikbare tips.

ik denk dat het popje een vogel betreft van vorig jaar en nu aan het ruien is.
            onderhand liggen er best wat veertjes in en rondom de kooi. dus zal het wel wat later op gang komen. ik laat ze nu gewoon hun gang gaan. morgen haal ik mijn nieuwe voliere op en dan kunnen ze daar lekker in rondvliegen en zal ze dan later dit jaar overzetten naar een broedkooi.

Ik hoop dat ze dan een paar mooie nesten zullen geven.

Opmerking

Working...
            X