Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cubavinken leggen onbevrucht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• cubavinken leggen onbevrucht

Mijn cubavinken koppel bouwt steeds een mooi nest , ze leggen 3 a 4 keer per jaar (dit is mijn 2de broedseizoen) 4 eitjes maar deze zijn tot nu toe steeds onbevrucht. Kan/moet ik iets veranderen, kan ik iets verkeerd doen???
    Ze zitten buiten in een "gezelschaps"/gemengde voliere.

Oorspronkelijk geplaatst door Joan
    Mijn cubavinken koppel bouwt steeds een mooi nest , ze leggen 3 a 4 keer per jaar (dit is mijn 2de broedseizoen) 4 eitjes maar deze zijn tot nu toe steeds onbevrucht. Kan/moet ik iets veranderen, kan ik iets verkeerd doen???
    Ze zitten buiten in een "gezelschaps"/gemengde voliere.
    voor jezelf een simpel lijstje afgaan:
    heb ik man en pop? ( aankoop gedrag/kunde en observatie).
    hoe oud is man? is man nog wel/al vruchtbaar? (altijd handig die ring).
    hoe oud is pop? is pop nog wel/al vruchtbaar?(altijd handig die ring).
    heb ik wel een klikkend koppel? ( observatie).
    is het een onverwant koppel? ( aankoop gedrag/kunde).
    hoe is het met de nageltjes ( te lang) ? ( observatie/verzorging).
    hoe is het met de cloaca bevedering ( te lang ) ?( observatie/ verzorging).
    legt de pop misschien toch wel bevruchte eieren maar broed zij er wel voldoende op ? ( zit ze bv. s'nachts wel op eieren?)( observatie).
    word ze veel gestoord tijdens het broeden?( observatie).
    is er sprake van ongedierte? (bloedluis maar ook bv. muizen).( observatie).
    zijn de vogels gekuurd geweest ? ( verkeerd medicijn gebruik kan in sommige gevallen leiden tot minder vruchtbaar of zelfs onvruchtbare vogels). ( aankoop gedrag/kunde).
    krijgen ze genoeg vitamines binnen ? ( bij gevarieerde voeding is dit eigenlijk al snel). ( verzorging).
    etc. etc.
    gewoon zo'n soort lijstje voor jezelf opstellen en "dingen"uitsluiten dan wel vaststellen.

echt veel fout doen zal je wel niet, aangezien de vogels wel willen (hebben het naar de zin want bouwen nesten en de pop leg eieren).
    dat een eerste ronde fout kan gaan gebeurt vaker (1 van beide vogels nog niet in de juiste conditie) maar de daarop volgende ronde(s) zou het toch echt wel "prijs"moeten zijn hoor.

wat je mogelijk zou kunnen toevoegen is het zo gezegde bevruchtingsvitamine( maar daar ben je eigenlijk al te laat mee, maar is misschien voor een volgende keer al wat? soort van tipje zeg maar ) .
    bv in deze vorm:

dit soort vogels hoeven normaliter niet echt een traject in qua voorbereiding om ze naar het "hoogtepunt" ( lees broedseizoen) toe te brengen maar een slecht voor traject geeft/ betekend ook( maar al te vaak) slecht resultaat.

succes met deze felle rakkers.
    mvg

Opmerking

Working...
    X