Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hadden jullie dat ook?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hadden jullie dat ook?

Denk je dat het broedseisoen lekker verloopt,krijg je na de eerste ronde geen tweede of laten ze de tweede na een weekje broeden in de steek om vervolgens te ruien.Dit gebeurde mij met sijzen,putters en de alariovinken.Bij deze laatste ging de eerste ronde beter dan de jaren ervoor door toe dienen van Tricho mix,maar na de eerste ronde gingen de ouders zitten van het is wel genoeg zo.Totaal geen poging tot een tweede ronde en begin juli begonnen ze te ruien veel vroeger dan de jaren ervoor graag wil ik weten of er meer kwekers zijn die dit hebben ondervonden groeten Rob.

Kweek je binnen of buiten?
    Bij mij zijn de meeste europesen(insecteneters) in de rui of er bijna doorheen.
    Denk dat we ook wel een raar seizoen qua weer hebben. Zag net dat mijn druiven weer bloemen hebben !!!

Opmerking

Zwartkopje de europese heb ik zowel binnen als buiten gehad de alario's in verband met het kuren alleen binnen.

Opmerking

We weten nog maar een klein gedeelte van de de dingen die allemaal invloed hebben op het gedrag van de vogels.Zo ook jouw voorbeeld Lester en wij ons maar afvragen waar het aan ligt.

Opmerking

broeden of niet

vraagje hoe heb je de vogels gehuisvest vluchten of kooien.
          ik kweek binnen in vluchtjes en grote vluchten en 6 grote broedkooien van 1m keer 50 bij 50.
          ik hoor of lees nergens iets over dat je vogels minimaal 1 jaar oud moeten zijn om te kweken en ook niks over bijv een jonge vogel gepaard aan een overjarige.
          dus als je het goed beschouwd schuif je elk jaar ongeveer 1 maand op.
          op welk tijdstip begin je de kweek of laat je het van de vogels afhangen.
          bij mij was het dit jaar de eerste ronde 3 of 4 jongen in het nest,de 2,e ronde hadden ze er allemaal 1 meer gemiddeld.
          alleen de zebra,s ging niet zo erg dit jaar.
          wat voor voeding gebruik je enz.
          zie het niet als kritiek maar ik probeer mee te denken wat het zou kunne zijn groeten wim

Opmerking

Beter laat dan nooit

Mijn volieres zijn 3x2x2m (lxbxh)de binnenvluchtjes 1x0,8x1m.De vogels zijn zowel overjarige als jongen van het kweekjaar ervoor(min 9maanden),andere jaren deze problemen niet gehad.Bij europese cultuurvogels schuif je niet elk jaar 1 maand op dan zouden er in de vrije natuur na een paar jaar vogels in de winter aan het broeden komen ,dit is wel van de kruisbek bekent maar die schuiven ook niet elk jaar een maand op ligt aan het voedsel aanbod. Mijn vogels worden niet bijgelicht of verwarmt ze zitten allemaal s'winters buiten,kunnen wel naar binnen maar doen dit alleen om te eten.Zebra's zijn ook al na 3 maanden broedrijp europese niet.Het voer is al jaren hetzelfde zover ik het in de hand heb, je weet nooit waar het vandaan komt en wat er allemaal mee gebeurd is.Over het algemeen hoor je dat het met de tropen dit jaar wel goed ging vrg Rob.

Opmerking

hallo Rob 2
              Ik heb ook jaren lang vogels het gehele jaar buiten gehouden, tropen,EC, parkieten,diamantduiven en kwartels.

Het was niet zo dat ik elk jaar precies zoals zo velen op een vaste datum met de kweek begon.
              voor bereiding is erg belangrijk, je begint hierbij in feite al gelijk na de kweek hiermee door je vogels waarmee je verder wilt gaan te selecteren, zoals je bij topic groenling kunt lezen, kweekte ik met 6 koppels in 1 vluchtje en hier zo 5 vluchtjes mee gevuld, na de kweek gingen bij in elke vlucht 1 soort bij elkaar, dus 5 rennen van 1 koppel per ren is 10 vogels plus altijd nog wat reserve vogels tot een stuk of 15. dit was vanaf half augustus tot half januari, dan gingen bij mij de mannen en poppen apart, ze konden elkaar wel horen ,maar niet zien.
              In de rust periode kregen ze bij mij ,dus na de rui enkel basis hardvoer en kocht ik 1 keer per jaar 5 kg eivoer en deed hiermee de gehele winter mee doordat de vogels ,maar 1 keer per maand een klein beetje eivoer kregen.
              als de poppen en mannen gescheiden werden ging het voer aangepast worden door zelf eivoer te maken, 1 keer per week totdat de vogels zelf aangeven dat ze in broedstemming begonnen te komen.
              Hoe zie je dat,door te observeren, iets wat veel te weinig gedaan wordt binnen onze hobby, als je per dag geen 15 minuten over heb om je vogels te bekijken en ook gelijk vaak van te genieten heb je gewoon veel te veel vogels.
              door enkel maar op tijd voer en water te geven,kunnen vogels wel blijven leven,maar je ziet niet of er 1 niet in orde is en ook het gedrag van de vogels zie je niet veranderen. vaak heb ik ook op winterdag in de kou met dikke jas aan gezeten, kop koffie in de handen en dan zo de vogels bekijken welke ik vanaf de keuken , of andere binnen kooien niet kon zien.
              Nu heeft het klimaat zonder meer een grote rol binnen onze hobby, het ene jaar begonnen ze begin/half februari al broedneigingen te krijgen een ander jaar was dit pas eind maart, pas al deze getoond werden ging ik koppelen.
              Als ik de koppels had samen gesteld was obsereveren weer het belangrijkste punt, klik het koppel wel, wanneer ze na 1 week nog steeds niet naast elkaar sliepen,of elkaar niet opzochten of elkaar voerden, dan werd dit koppel verbroken en ging er een broer of zus in van de vogel welke ik heb uit gevangen, vandaar ook de reserve vogels !!! welke uit dezelfde bloedlijn kwamen of dezelfde factor bij zich hadden voor mutatie kweek.
              bij de neophema's en andere gr parkieten was het altijd gemakkelijk te zien als ze broedrijp werden die begonnen dan te krauwen in de aarde op de grond, de groenlingen begonnen te jagen achter elkaar en de gordels, werden ook aktiever, zo ook de kleine Afrikaantjes.
              Bij het samen stellen van de koppels werden gelijk de nestkasten bij gehangen ende 6 soorten in 1 vlucht geplaast, ik heb al die jaren steeds 2 ronde's gebroed en de 2de ronde was vaak wel iets minder ,maar dit kwam doordat er al eitjes gelegd werden hiervoor ,als de 1ste ronde nog niet zelfstandig waren en de jongen het oude nest vaak nog opzochten om in te slapen, ondanks genoeg nestkasten.
              Dus de conclusie welke ik denk wat er bij vele fout gaat met de 2de ronde is dat er te laat met de 1ste ronde begonnen wordt,omdat men zelf wil bepalen wanneer de vogels moeten kweken.
              Uiteraard zijn er ook andere oorzaken welke een negatieve rol kennen spelen,waardoor de eieren onbevrucht zijn, zoals een kat op de kooi of roofvogel een donderslag (onweer),vuurwerk, voetbal op de kooi, de vogels komen dan in schrik en als de man dan niet wil uit angst ,komen de eitjes toch want de pop kan dit niet meer tegen houden.
              Als iedereen nu eens bij zich zelf ten rade ging, hoeveel tijd heb ik nodig voor de dagelijkse verzorging en hoeveel tijd heb ik dan nog over, komen we al een stuk verder, zeker in de kweektijd is het belangrijk om te observeren en genieten en als je op moet schieten omdat je nog een andere hobby heb,waar je naar toe moet, moet je jezelf afvragen wat vind ik het belangrijkste, of als je het journaal niet wil missen of goede tijden, denk eens aan een video !!

Succes voor alle

Gr Jan

Opmerking

Probleem is herkenbaar. Mijn eerste ronde met de goudvinken was perfect: geen onbevrucht eieren en goed voeren: 11 jongen van 2 koppels. Tweede rondje 2 bevruchte eieren van 2 koppels!!
                Oorzaak???

Opmerking

Tja, Bullfinch

Oorspronkelijk geplaatst door Bullfinch
                  Probleem is herkenbaar. Mijn eerste ronde met de goudvinken was perfect: geen onbevrucht eieren en goed voeren: 11 jongen van 2 koppels. Tweede rondje 2 bevruchte eieren van 2 koppels!!
                  Oorzaak???
                  Zeker het kruid verschoten in de eerste ronde!!!!
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Hallo,

Ik doe dat wel eens; zet ik m'n wekker een drie kwartier eerder en zorg ik dat ik, mét een mok koffie, in m'n kweekruimte zit vóórdat de lamp aangaat.
                    En dán maar kijken, of obeserveren als je wilt, als de vogels wakker worden.
                    In dat éérste uur van de dag gebeurd er o-n-t-z-e-t-t-e-n-d veel in het vogelbestaan!

Groeten, Serinus.
                    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

En sommigen kunnen er een uur naar kijken en nog niets zien

Opmerking

observeren is toch een van de mooiste dingen in onze hobby . Zien wat er gebeurd nieuwe dingen die opvallen oude dingen die terug komen. Interactie tussen vogels. Zien hoe dingen goed gaan of aan zien komen dat iets fout gaat.

Opmerking

Hobby

Het is zo leuk hoe het toch onder de liefhebbers leeft,als je je vogels niet opserveert zal er zeker niks van terecht komen.Het spannende is juist dat er geen een kweekjaar hetzelfde is.Toch hoor je op een vergaderingen vaker dat een kweek bij verschillende vogelsoorten en kwekers in een bepaald jaar hetzelfde verloopt.De kweek is heel leuk maar je moet wel genieten van je vogels ook al valt de kweek wel eens tegen,zelf denk ik als ik maar niet bij hoef te kopen is het al leuk verlopen vrg Rob.

Opmerking

Working...
                          X