Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Al kweekresultaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Al kweekresultaat?

Hallo,

Zijn er al mensen die buiten kweken met Amerikaanse sijzen.
    Hebben jullie al eieren?

Mijn zwartkopsijzen komen langzaam in broedstemming. Geduld is wel moeilijk.

Het is denk ik nog wat te koud buiten.

Niet buiten maar binnen, mijn zwartkop sijzen zijn begonnen met nestmaterialen te slepen maar nog niet echt serieus.
    Jo

Opmerking

Hier, ook binnen, al twee nestjes kapoetsensijsjes op stok.
      Ik verwacht dat het buiten nog wat te koud is.
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Mijn kapoetsen hebben het nest zo goed als klaar buiten. Nu afwachten. De man was al een poos flink aan het zingen en ze hebben twee weken gerommeld met nestelmateriaal.
        Nu binnen 2-3 dagen het nest afgemaakt. Wordt nu dus serieus

Ik ben benieuwd hoe het gaat. Het is een jong koppel, met een pop van mezelf van vorig jaar en een man van een goede bekende van hier. Die man doet het super trouwens.

Gr.

Opmerking

wij hebben geen amerikaanse sijzen maar wel Amerikaanse gorzen.

de kleine cubavinken hebben nu 2 jongen en die vliegen over een aantal dagen uit.

ze zitten wel binnen

Opmerking

ook binnen

Ook bij mij beginnen de kapoetsensijzen te slepen met nestmateriaal. Ik wou er eerst mee gaan kweken in de buitenvoliere, maar heb nu besloten ze eerst eens in een broedkooi hun gang te laten gaan. Het weer zit nog niet mee. De man zingt al tijden volop, en de pop sleept sinds kort met nestmateriaal. Alleen haalt ze alle nestmateriaal uit het nestbakje, vliegt een tijdje met een snavel vol rond, en laat het op de grond vallen. Ze is er misschien nog niet helemaal klaar voor, of het nest staat haar niet aan?

@Kornelis en loodje:
            Geven jullie de kapoetsensijzen ook levend voer om ze broedrijp te krijgen? Ik geef ze mondjesmaat wat pinkies en buffalo's maar ik ben bang dat de man er te fel van wordt. Er is soms flinke (kortstondige) ruzie. Is levend voer noodzakelijk, of brengen ze hun jongen ook goed met zaad en eivoer groot?

Opmerking

Opmerking

Ik heb buffelo's staan, maar mijn kapoetsen pakken die niet, ook niet om aan hun jonge te voeren.
                Wat Kornelis zegt, het is niet noodzakelijk.
                Wel eivoer en een goede zaadmengeling.

Je hoeft niet te schrikken van het gejaag, dat doen de mannen graag. Poppen reageren dan best wel fel, het zijn driftige vogeltjes.
                Het wordt pas serieus als de mannen zingend hun vleugels laten hangen en dan de pop najagen. Dat is een teken dat de mannen in broedstemming zijn.
                groetjes
                Heidi

Opmerking

@ Marcus
                  In een broedkooi kan het soms nodig zijn om de man er bij weg te halen omdat ie te fel is.
                  Het door de man broedrijp zingen van het popje is een mooi gezicht en klinkt ook prachtig.
                  De meeste mannen "willen" "altijd" wel, is een popje eenmaal zover dan is ook zij niet meer te stoppen.
                  Zo heb ik er 1 pop bij die op zo'n moment zelfs met de kont tegen het frontje gaat zitten als ze de man maar hoort zingen.
                  Trosgierst zijn ze gek op, verder krijgen ze bij mij ongeveer hetzelfde als bij loodje.

Hoe gaat het met je goulds?

mvg. Eelke

Opmerking

kapoetsen kweek

Het wordt pas serieus als de mannen zingend hun vleugels laten hangen en dan de pop najagen. Dat is een teken dat de mannen in broedstemming zijn.
                    Dit gedrag zie ik nu sinds een week of 2-3, daarom heb ik ze vorige week maar een nestbakje gegeven. De pop reageerde ook op de man als die zo begon te zingen, dus ze leken me wel klaar voor een nestje.

Ik had een nestje staan van een kanarie die onbevruchte eieren had, en had dat er bij in gehangen. Ze reageerden er direct op en begonnen volop met het materiaal te slepen. Het resulteerde in een compleet afgebroken nest en een pop die met snavels vol materiaal hysterisch door de kooi vloog en er nergens mee heen kon. Ik heb daarop een ander nestje aangeboden; een half open kastje met een stokje er voor. Hier zitten ze beide regelmatig in/bij. Ik doe altijd een handjevol materiaal in het nestje, dit hebben ze er weer uitgehaald en van bouwen lijkt nog niets te komen.

Levend voer nemen ze bij mij gretig op, net als eivoer. Trosgierst raken ze niet aan.

Ik wil er dit jaar voor het eerst mee proberen te kweken, maar tot nu toe zijn het super leuke vogeltjes. Ontzettend tam en brutaal . Het mannetje zingt uit volle borst terwijl ik met mijn neus tegen de tralies sta haha

@Ele
                    Mijn eerste jonge goulds komen nu op kleur. Afgelopen winter heb ik een paar leuke nestjes kunnen kweken. Eens kijken wat voor kleurtjes er allemaal tevoorschijn komen

Opmerking

zomaar gedachtengang

wellicht staat de nestplek hun niet aan? kapoetsjes zijn niet altijd even kieskeurig als het gaat om het aangeboden nest(bakje, korfje etc.) , wel als het gaat om de plek waar dat nest hangt.

by the way:
                      ze kunnen waardeloze bouwers zijn als het gaat om nestbouw.
                      ze kunnen dus gewoon op een kaal inlegnestje hun eieren gaan leggen.
                      geen paniek ook dan komen de jongen wel groot als verder alles goed blijft gaan.
                      ik selecteerde wel altijd zulke vogels uit mijn bestand, ik wilde alleen de voortreffelijke nestbouwers die ze kunnen zijn .(want mijn gedachten is: als ze daarin al serieus zijn dan zijn ze het in de rest van het broed gebeuren ook).

succes

Opmerking

Vanochtend hier het eerste eitje van de kapoetsen gezien. Ze hebben een mooi nestje er van gemaakt.
                        Ik verwacht morgenochtend het tweede eitje.

Gr.

Opmerking

Spannend Kornelis, ben benieuwd.
                          Succes.
                          groetjes
                          Heidi

Opmerking

Vandaag al het tweede eitje gelegd en de pop broed vast. Ze laat zich niet snel van de wijs brengen .

Opmerking

Opmerking

Working...
                              X