Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eieren kapot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• eieren kapot

Ik had een koppel mozambiquesijzen bij een kanariepop in zitten, nu had ik al begrepen dat dat niet zo heel verstandig was en heb ik daarom een extra broedkooi in elkaar gezet. Dit omdat er gister een ei uit het nest van de kanariepop was gegooid. Nu haalde ik vandaag de mozambiquesijs man alvast weg. merk ik vanavond dat er een ei ui het nest gehaald was en aangepikt en een aangepikt ei in het nest lag....

Kan dit het werk zijn van de mozambiquepop? en zo ja hoe zal het dan straks moeten als ze zelf eieren moet gaan leggen?

Beste Gutser,
    Toen ik wat jonger was (heel lang geleden) en geen vogels had ging ik regelmatig bij een kanariekweker op bezoek. Gewoon genieten van kanaries.
    Hij vertelde mij dat als hij door had dat bepaalde vogels slecht broeden, hij de eitjes weghaalde en deze onderbracht bij andere kanaries.
    Volgens hem was de norwich ( zo'n mooie vogel) een slechte broeder, maar de gloster weer een hele goede.
    Wie weet is dit een oplossing.
    Succes

Opmerking

@pico: ik vind dat je hier wel al heel vlug begint over eieren verleggen. het is waarschijnlijk wel degelijk de mozambique die de eieren kapotgemaakt heeft.

@gutser: ik ben nu niet zo heel erg op de hoogte van de kanariekweek, maar in afwachting op reacties van mensen die beter op de hoogte zijn alvast al dit: de mozambiquesijsjes alle twee wegnemen bij de kanaries want die twee samen gaat meestal niet goed. dat de sijs de eitjes van de kanarie kapot gemaakt heeft hoeft daarom niet te betekenen dat ze ook haar eigen eieren zal kapotmaken. als de eitjes al lang oder de kanarie lagen , en onbevrucht waren, kan het ook dat de kanarie ze zelf gedumpt heeft omdat ze zag dat het niets ging worden.

veel succes

Opmerking

Van de 4 koppels mozambiqueen die ik gehad heb, was er in 2 koppels een eiereter aanwezig, 1 x een pop en 1 x een man.

De eieren werden gegeten puur omdat ze het lekker vonden, niet door kalk of eiwit gebrek.

Met deze koppels is erg moeilijk te kweken omdat de eieren bij mozambiqueen vroeg in de morgen gelegd worden, je bent er vaak niet op tijd bij om de eieren te sparen.

Als de man de boosdoener is kan je hem nog wel weghalen na de bevruchting/treden en terug zetten als de eieren zijn uitgekomen.

Maar als de pop de boosdoener is, is kweken bijna onmogelijk, de pop legt het ei, draad zich om en eet meteen het ei op.

Het is natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen maar ik vind 2 eiereters op 8 vogels wel erg veel, dus lijkt mij het een vaak voorkomend probleem bij Mozambiqueen.

Misschien zijn er mensen hier die hetzelfde probleem hebben mee gemaakt bij de mozambique sijs, ben benieuwd en zie dit als een klein onderzoekje.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

@arickx.
          Ik schreef wie weet is dit een goede oplossing.
          Dit houdt in dat er meerdere opties zijn waarvan ik er een aandraag. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
          Het is aan de kweker zelf om te besluiten wat te doen.
          Ik schreef in ieder geval niet:
          wie weet is dit geen goede oplossing.

Opmerking

@ populier.
            Zou het kunnen dat vogels die zelf eierschalen gegeten hebben dit zo lekker zijn gaan vinden dat ze dit doen? Ze hebben dan de smaak te pakken??

Opmerking

pico als ze 1maal de eieren lekker vinden blijven ze dit doen.

grt,redcanari
              I like birds!

Opmerking

Ik had de man al weggehaald zoals ik al beschreef, nu is dus denk ik de pop de eiereter....over een paar weken hoop ik dat ze in de conditie zijn om te paren, ik ben benieuwd wat er dan gebeurt...

de eieren van de kanarie zijn nog geen week oud dus dat de kanarie ze eruit gooit lijkt me sterk...

in ieder geval bedankt voor de info

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door pico
                  @ populier.
                  Zou het kunnen dat vogels die zelf eierschalen gegeten hebben dit zo lekker zijn gaan vinden dat ze dit doen? Ze hebben dan de smaak te pakken??

Het gaat niet om het eten van eierschalen, het gaat om dat ze het binnenwerk zo lekker vinden, het eiwit en de dooier

Deze vogels die dit doen krijg je er niet van af, ze blijven dit doen.

En zeker als het je pop is heb je met de kweek een groot probleem.

Het is mij nog nooit gelukt van een eieretende pop jongen te krijgen.

Men zegt dat je rotte eitjes een keer moet aanbieden of eitjes met mosterd vullen zo dat ze scrikken van de smaak.

Maar dat is een heel gedoe.
                  Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                  X