Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandvinken lijken nest niet te accepteren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bandvinken lijken nest niet te accepteren

Hallo,

Ik heb een koppel bandvinken in een broedkooi zitten met een afmeting
    50 x 30 x 30 (b x d x h).
    In de broedkooi heb ik een half-gesloten nestkastje hangen en ik geef als nestmateriaal kokosvezel van ongeveer 15cm (1x doorgeknipt).
    De bandvinken hebben een kleinbeetje van het nestmateriaal in het nestkastje gebracht, en daarna gebeurt er niets meer.
    Eerst sliepen ze in het nestkastje, maar dat doen ze nu ook niet meer.
    Tegenwoordig slapen ze bovenop het nestkastje.
    Ik voer tropenzaad, elke dag een heel klein beetje eivoer en elke dag een aantal buffalo's.
    Maagkiezel, grit en sepia zijn aanwezig.
    Wat zou de reden kunnen zijn dat ze het nest niet accepteren.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
    Groeten,
    Arco

Heel de omgeving is waarschijnlijk niet goed.
    De kooi is in iedergeval veel te klein!

Opmerking

Hallo Arco.
      Ik heb heel wat bandvinken in kweek kooien gekweekt. Alleen vind ik jouw kooien te klein. Ik vind zelf dat de kooien ten minste 800 lang moeten zijn(aan deze kant van de wereld hebben we het altijd over millimeters.)

Van belang is natuurlijk ook het aantal uren daglicht. De vogels langzaam aan in broedconditie brengen en de rest komt vanzelf.

Heb je eenmaal een goed kweek koppel dan kweken ze als muizen.
      Ik gebruikte altijd hooi en had een half open nestkastje aan de buitenkant van de broedkoi om inspectie makkelijker te maken. Ik gaf de vogels ook geen nest materiaal maar maakte zelf een kommetje in het nestkastje met de hooi.

Ook zonder levend voer brengen deze vogels de jongen heel goed groot.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

bij mij gingen ze altijd in zo`n goulds nestkastje, je weet wel met zo`n verhoginkje.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Vanavond kwam ik thuis uit m'n werk, en wat denk je:
          Er lag een ei in het nest.
          Op het advies van casehulsebosch heb ik nu zelf een nestje gemaakt van hooi en sisal.
          Het weinige kokos heb ik daar bovenop gelegd zodat het nestje uiterlijk niet echt veranderd is.
          Nu maar hopen dat er nog mer eieren komen en dat ze gaan broeden.
          Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Opmerking

Niet mijn advies Arco. Ik vertelde je alleen hoe ik het deed met mijn 7 kweekstellen en het was altijd raak.

Uiteindelijk maakt iedereen het zijn vogels zijn eigen, en hopelijk juiste, beslissingen.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Opmerking

Zou ook oppassen met die kooiafmetingen,vogels kunnen gauw vervetten in zo'n kleine ruimte en wat denk je als er 4 jongen uitvliegen?
                Wel erg krap dan.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Zodra ze uitgevlogen zijn, ben ik van plan om het nest te verwijderen.
                  Dat scheelt ruimte.
                  Als de jongen zelfstandig zijn, gaanze de volliere in.

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Arco
                      Zodra ze uitgevlogen zijn, ben ik van plan om het nest te verwijderen.
                      Dat scheelt ruimte.
                      Als de jongen zelfstandig zijn, gaanze de volliere in.
                      Vaak beginnen de ouders al met een nieuw nest als de jongen nog niet geheel zelfstandig zijn,daar al over nagedacht?
                      De jongen dienen nog bijgevoerd worden door de man maar beter wel apart gezet te worden dmv een gazen tussenwand of id omdat ze anders de broedende pop lastigvallen.
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

Working...
                      X