Nou toch een mooi resultaat.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
serieuse kweek problemen gordelgrasvink
Collapse
X
-
-
ik vond de man van het nieuwe koppel al vast broeden, na net even nestcontrole gedaan te hebben vond ik de man dood op het nest jammer!!! zou de pop weer gaan broeden? ik kan misschien via via een man jap meeuw krijgen, ik heb nog een kant en klaar gordel nest liggen, zou ik daar 4 dagen lang een kunstei in leggen en dan de echte eieren eronder of wordt dat niets met 1 pleegouder?
wanneer zijn mijn 3 jonge mannen broedrijp?
Opmerking
-
Broedrijp
Het is eigenlijk al zo vaak gezegd. Hanteer een leeftijd van 12 maanden. Het kan best wat minder zijn. Maar een echte liefhebber wacht totdat ze 12 maanden zijn. De man is dan 100% vruchtbaar en de pop zal een veel minder risico hebben op legnood.Jo
Opmerking
-
1 v/d 6 jongen is uitgevlogen, maar zit nu alweer op het nest.
ik heb ook even wat trosgierst gegeven.
Opmerking
-
4/6 zijn gisteren uitgevlogen, 1tje wou niet, die stond wel op het randje. 6de heb ik nog niet weer gezien.
Opmerking
-
1 dag nadat de 6de was uitgevolgen vond ik een jong dood op de grond, nr. 5 leeft nog dus ik vermoed nr. 6.
vanmorgen na het verschonen een grote schep zaad en een grote schep eivoer op de grond gelegd. dit is nu (maar een uurtje of 3-4 later) op, HELEMAAL, 3jongen heb ik al zien pikken op de grond, toch wacht ik nog min. een week, ik wil de 5 jongen tegelijk van de ouders scheiden.
ook heb ik weer 5eieren
Opmerking
-
Ik haak hier maar even aan gezien het bij mij ook om gordelgrasvinken gaat. Vind het niet nodig om een heel nieuw topic te starten voor mijn vraag.
Ik heb mijn gordels in de buitenvoliere met binnenhok zitten. De temp in mijn binnenhok tussen de 2 en 5 graden. Ik heb in het binnenhok 2 nestkastjes hangen omdat ze hierin slapen, ook mijn jap meeuwen. Ik had al eens aangegeven dat die gordels de hele winter door al eieren blijven leggen. Ik heb toen hier het advies gekregen om ze weg te halen. Ik vraag mij echter nu af of het geen kwaad kan? Ik haal echt elke 2 weken minimaal 4 eieren weg, het gaat maar door.
Groet Hans
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans de BruijnIk haak hier maar even aan gezien het bij mij ook om gordelgrasvinken gaat. Vind het niet nodig om een heel nieuw topic te starten voor mijn vraag.
Ik heb mijn gordels in de buitenvoliere met binnenhok zitten. De temp in mijn binnenhok tussen de 2 en 5 graden. Ik heb in het binnenhok 2 nestkastjes hangen omdat ze hierin slapen, ook mijn jap meeuwen. Ik had al eens aangegeven dat die gordels de hele winter door al eieren blijven leggen. Ik heb toen hier het advies gekregen om ze weg te halen. Ik vraag mij echter nu af of het geen kwaad kan? Ik haal echt elke 2 weken minimaal 4 eieren weg, het gaat maar door.
Groet Hans
haalt u nu de nestjes verwijderd zijn nogsteeds elke 2weken min. 4 eieren weg?
kennelijk is het koppel in goede conditie, anders waren ze waarschijnlijk al dood...
misschien een mogelijkheid om de vogels te scheiden?
hoe groot is de vlucht? hoeveel koppels en hoeveel nestkastjes hingen/hangen er? voert u eivoer of is er badwater? dit zet de vogels meestal aan tot broeden. is/zijn het bewezen koppeltjes? zijn de eieren bevrucht?
het koppel met 5eieren broed goed, het koppel bestaat uit een jong man van vorig jaar tegen de pop van de 5jongen bij de jap. meeuwen.
ik heb de jonge man (half jaar) tegen de pop gezet, aangezien een jonge man geen last kan hebben van legnood, heb ik het geprobeerd, ik hoop dat de eieren bevrucht zijn, anders haal ik de eieren weg en scheid ik het koppel.
de 5jongen haal ik volgende week waarschijnlijk bij de ouders weg.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans de BruijnIk haak hier maar even aan gezien het bij mij ook om gordelgrasvinken gaat. Vind het niet nodig om een heel nieuw topic te starten voor mijn vraag.
Groet Hans
Ik zou die nestkastjes eens vervangen door wat plankjes. Ook hierop kunnen ze met een aantal knus tegen elkaar aan kruipen.
Groet, Hans
Opmerking
-
is het mogelijk om in het voorjaar een koppeltje cubavinken erbij te nemen? kan dat i.c.m. kanaries (geel...) en gordels?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansVHallo naamgenoot,
Ik zou die nestkastjes eens vervangen door wat plankjes. Ook hierop kunnen ze met een aantal knus tegen elkaar aan kruipen.
Groet, Hans
Bedankt voor de antwoorden!
Opmerking
-
ik heb vandaag de jongen in een aparte kooi gezet, dit nadat ik ze allemaal zelfstandig zag eten en de jap. M gisteren weer 1 ei hadden. vanmorgen nog geen 2de ei gevonden.
gisteren het nestkastje bij het oude koppel in gehangen, deze zijn nu druk aan het bouwen en ik verwacht binnen een dag of 3 eieren, deze lopen dan dus weer redelijk gelijk met de jap. M.
hoop dat ik nog wat jongen wat dit koppel op stok krijg, ik heb van dit koppel 3 jongen van vorig jaar (mannnen) ik hoop dat ik dan straks wat tegen elkaar kan zetten zodat ik meer kan verkopen dan dat ik moet bijkopen.
ik hoop dat de jongen (en de pop + de jonge man) eind deze week uit de (inmiddels ligt) verwarmde ruimte kunnen, dan kunnen ze na de garage waar nog 2 v/d 3 jongen van vorig jaar zitten. een week of 2-3 daarna kunnen ze hopelijk naar buiten, samen met het oude koppel waarvan de eieren dan (als het goed is) onder de jap. M liggen.
ik heb dan in de buiten vlucht;
1kanarie (man)
2 jap. M
min. 11gordels
misschien komt er nog een kanarie pop bij.
totaal min. 14vogels in een buitenvlucht van ong. 2,2x2,5x3. en een binnenhok van 2,2x2,5x1 (HxDxL).
Opmerking
-
1 v/d 5 jongen is dood, waarschijnlijk de weg naar het water niet kunnen vinden, ik heb ze maar samen geplaatst met z'n vieren in een kooi met een waterbakje die ze eerder ook hadden.
de jap. M hebben niet meer bijgelegd, misschien is het ei ook al wel oud.
de gordels zijn met het nest bezig.
Opmerking
-
1 ei bij de gordels.
mijn konijn gaat naar een kinderboerderij voor gehandicapten.
nu kunnen we de voliere mooi beplanten om voor de vogels een natuurlijke omgeving te maken. als gezelschap komt er misschien nog een koppeltje van een ander soort bij, of EC of Lonchuras...
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking