Volgende ronde beter en japanse meeuwen voor gordels is niet nodig,de volhouder wint.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
serieuse kweek problemen gordelgrasvink
Collapse
X
-
-
ik heb nog steeds 1 jong, volgensmij zijn alle eieren zijn uitgekomen waar dat moest.
als er 1 nieuw jong is, wordt het jong van 1dag oud eruit gegooid, dit is (als het goed is het laatste jong) ik ben zo al 4 jongen verloren, 3 van 1dag en 1 van 2dagen. wat kan hier mogelijk de oorzaak van zijn???
de dode jongen zijn droog/rimpelig en hebben een lege krop.
er liggen nu nog 4 eieren + 1 jong.
het popje trekt haar pootje af en toe in, is dit ernstig?
Opmerking
-
Nilo heb je wel een zogenaamd goed koppel? Het uitzien van de dode jongen duid op niet voeren. Vraag is of het een goed koppel is of dat het koppel toch nog wat te jong is. Dat een vogel af en toe een pootje optrekt is geen afwijking. Eerder normaal. Anders is het als het pootje bij alles verschoond wordt.Jo
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door VinkieNilo heb je wel een zogenaamd goed koppel? Het uitzien van de dode jongen duid op niet voeren. Vraag is of het een goed koppel is of dat het koppel toch nog wat te jong is. Dat een vogel af en toe een pootje optrekt is geen afwijking. Eerder normaal. Anders is het als het pootje bij alles verschoond wordt.
ik heb net weer een dood jong gevonden...
4 eieren, nog onbevrucht; 2geel, 2 oranje, allen geen spoor van adertjes oid.
ik heb het koppel gescheiden; kan de pop even alleen zijn en de man weer fluiten.
17dec zet ik ze bij elkaar, 21dec nest erin 22dec 1koppel gordel en 1 jap. halen.
gordels; 1week wennen dan bij elkaar, 5dagen later nestkastje erbij.
japanse meeuwen; gelijk bij elkaar+ nestkuipje om in te slapen als bij koppel 2 nestbouw is begonnen en ei1 er ligt geef ik japanse meeuwen ook een nest.
6dagen na het eerste ei bij de gordels weer nestcontrole. als jap. 6 eieren hebben eieren van jap weg en gordels eronder. heeft het nut om eieren van jap onder gordels te leggen of kunsteieren?
is dit een beetje goed qua pleeg ouders?
Opmerking
-
Jij gaat er dus van uit dat Japanse meeuwen, op uw "startcommando", gaan kweken, jongen grootbrengen,... van andere soorten.
Ik hoop het voor u, doch de praktische realiteit kan totaal anders zijn.
Goede broedkoppels Japanse meeuwen, het soort vogels dat bijna letterlijk "veel" kan grootbrengen, daarop wordt geselecteerd. Selectie op broedcapaciteiten bekom je niet, door vlug, twee Japanse meeuwen bij elkaar te gooien en dan "op hoop van zegen".
Er is volgens mij niets aan de hand met uw koppel gordels. Er is iets mis met de uitgekomen jongen : ze zijn fysiek te zwak, ze sperren niet, ze bedelen niet. Als dat niet gebeurt is er ook geen reactie van het ouderkoppel. Komt er nog bij dat je, te pas en te onpas, aan nestverstoring doet : hou daar nu eens eindelijk mee op.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door marc30bHoii, als ik jou was zou ik eerst eens proberen om bij de JM een nest te krijgen en laat de gordels toch ook zelf proberen.
Ik zou pas met pleegouders gaan werken als je iets meer ervaring hebt.
Mvg Marc
Opmerking
-
ik zag laatst bij de winkel universeelvoer. het zat in die bakken waar je ook zaad uit schept, dus niet in een verpakking.
als ze jongen hebben heeft het dan een positief effect (zowel bij het oude als het nieuwe koppel) om universeelvoer met eivoer te mengen (ook in zo'n bak) zodat ze toch wat buffallow's ed. binnen krijgen? moet ik dat mengen, apart voeren, voeren i.p.v. eivoer of heeft het geen toevoegende waarde?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door nilo1804ik zag laatst bij de winkel universeelvoer. het zat in die bakken waar je ook zaad uit schept, dus niet in een verpakking.
als ze jongen hebben heeft het dan een positief effect (zowel bij het oude als het nieuwe koppel) om universeelvoer met eivoer te mengen (ook in zo'n bak) zodat ze toch wat buffallow's ed. binnen krijgen? moet ik dat mengen, apart voeren, voeren i.p.v. eivoer of heeft het geen toevoegende waarde?Jo
Opmerking
-
ik geef geen onkruid en pinkies, vandaar dat ik univoer vroeg. ik geef meermalen eivoer als ze jongen hebben.
Opmerking
-
het nieuwe koppel heeft een nest gemaakt, ik heb het gevoel dat ik 2 mannen heb... maar dat weet niet helmaal zeker... hier ga ik mee proberen en anders in mei-juni in de voliere
de andere man en pop hebben weer gepaard maar heb nog geen ei en voor zover ik kan zien geen legnood... laatste ronde voor dit koppel t/m juni oid. dan wil ik (mocht het met het andere koppel niet lukken) nog wat nestkastjes in de voliere hangen voor dat koppel.
mijn vader wil zijn kanaries weg doen dus de voliere wordt voorlopig voor de gordels en het koppeltje jap. meeuwen. en misschien nog een koppel gould's maar dat zie ik nog wel even...
de japanse meeuwen hebben 1ei.
de regel van 1koppel per m3 is dat voor de buitenvlucht of binnenhok+buitenvlucht? en hoe zit dat met de jonge vogels, hoeveel dan per m3?
Opmerking
-
het nieuwe koppel heeft 6eieren, 3/4 bevrucht.
het oude koppel had 1ei, onder meeuwen gelegd en het nestje erbij weg gehaalt, mi. niet goed om ze nog langer te laten broeden. deze vogels krijgen voorlopig geen nest meer. de vogels hebben nog wel gewoon licht en temp. om te kweken, vanmorgen heb ik het nest weg gehaalt en ik zag zojuist dat dit koppel weer een poging deed tot paren... moet ik dan nu de man van de pop scheiden?
tussen de 3jongen van aug. zitten minimaal 2 mannen, het dode jong was ook een man. 100%mannen gekweekt misschien...
het nieuwe koppel klikt veel beter dan het oude koppel, misschien gewoon pech gehad?
Opmerking
-
6jongen, 6dagen oud, schreeuwen goed om voer en kroppen vol.
4eieren, over 3-4 dagen even controleren.
Opmerking
-
de 6 jongen zijn nog goed in leven, maar hebben nog geen ring om, samenhang van 6 jongen in een klein nest en ringmaat 2,7 i.p.v. 2,5 maakt denk ik dat ik ze nog niet kan ringen.
de andere 4 eieren zijn bevrucht.
tot nu toe;
2 koppels, 3x gekweekt, 16 eieren en 15 bevrucht.
het oude koppel heeft al een tijdje geen nest meer, daarna hebben ze nog 1 ei op de grond gelegd met een gat erin, kapot. Dit koppel mag het in April nog 1-2x weer proberen, dat is dan waarschijnlijk hun laatste keer dat ze bij mij kweken of dat jaar daar na, maar dan niet in de winter maar buiten in het voorjaar, het is al een oude pop.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking