Mededeling

Collapse
No announcement yet.

serieuse kweek problemen gordelgrasvink

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
    dat is iets voor de organiserende vereniging
    de keurmeester pakt zelf de vogels volgens mij niet.
    zoals ik het bij onze vereniging hoor pakken ze zelf de vogels en controleren
    de ringnummers en eventueel aantal vleugelpennen en staartpennen.
    zoals je ziet is alles echt goed geregeld al.
    Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

Opmerking

• hoeveel kooien heb je eigenlijk?
      hoeveel vogels? Ik heb dat even niet helemaal helder.
      Ik hoor je al allemaal kleuren opnoemen maar je kan ook eerst met 1 kleur
      verder gaan en hier bijvoorbeeld 3 of 4 span houden?
      dan kun je gericht kweken en stammen opbouwen.
      voor je het weet zou je zomaar 9 of meer spannen van 1 kleur willen houden
      ik krijg mijn ringen in oktober al binnen.
      gr. Ben
      Groeten, Ben

Opmerking

hoeveel kooien heb je eigenlijk?
        hoeveel vogels? Ik heb dat even niet helemaal helder.
        Ik hoor je al allemaal kleuren opnoemen maar je kan ook eerst met 1 kleur
        verder gaan en hier bijvoorbeeld 3 of 4 span houden?
        dan kun je gericht kweken en stammen opbouwen.
        voor je het weet zou je zomaar 9 of meer spannen van 1 kleur willen houden
        ik krijg mijn ringen in oktober al binnen.
        gr. Ben
        ik heb 1 voliere en 3 broedkooien waarvan ik dit jaar 1 heb gebruikt en komend jaar worden dat er waarschijnlijk 2 en 1 kooi is voor de jongen die in feb. nog niet naar buiten kunnen.

ik ben net dit jaar begonnen en heb 1 koppel, een span is toch 4 vogels, 2mannen en 2 poppen?

ik heb nu 6 gordels.

over 2 jaar moet het er zo uitzien;

3koppels gordels ( dit koppel die ik nu heb en ik neem de beste 2 jongen en koop 2 nieuwe bij en verkoop er 2)

en ik wil komend jaar er nog een koppel isabel bij en daar ook weer 2 jongen van over houden en daar weer 2 bij kopen en de rest verkopen.

dit is dus mijn plan voor de komende 3-5 jaar. elk jaar verdubbelt zich het aantal kweekkoppels.

ik heb nu 1, daar 2 jongen uit +2 is 2 nieuwe koppels en bij ieder koppel weer 2 jongen overhouden is 4koppels enz. enz. enz.

isabel is hetzelfde als roodbruin, ik las dat isabel een verkeerde benaming was maar meer mensen hebben het over isabel dan over roodbruin.

het was de bedoeling om het eerst met 1 koppel te proberen en kijken hoe dan beviel, dit is goed bevallen dus wil ik hier nu mee verder.

het aantal koppel zal nooit boven de 8 komen, in de winter kan ik 2 koppels per kooi en kan ik dus 6 koppels in de winter binnen houden en het sterkste koppel buiten.

als de kanaries verkocht zijn ga ik eens kijken naar een koppel isabel.

na de TT van 2013 verkoop ik er 2 en koop er weer 2 bij waarna het kweken met de jongen van dit jaar begint.

Opmerking

• Nilo je heb er wel goed over na gedacht.
          Je kan natuurlijk altijd meer kooien maken maar dat hoeft voorlopig nog niet haha.
          Je kan ook een onverwant span kopen en deze naast een jong span zetten.
          anders krijg je natuurlijk alles van 1 familie maar als jezelf hele goede vogels heb
          moet je kiezen haha.
          een span is hetzelfde als een koppel dus 1 st. van man en pop.
          wel jammer dat je 1 span de gok gaf of dit soort bevalt.
          vaak heb je bij meerdere spannen dat 1 span niks doet, had jij dit span dan had je
          een hele andere keus gemaakt.
          Ik het is ook slim van je dat je je oude koppel aanhoud dit is ook het enige koppel
          dat bewezen heeft dat het een goed koppel is.

succes verder en we horen wel hoe je het gedaan heb op de tt.

gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door nilo1804
            een span is toch 4 vogels, 2mannen en 2 poppen?
            nee, is een ander woord voor koppel.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
              nee, is een ander woord voor koppel.
              ja, ik was even in de war met stel of stam, op de TT zijn dat 4 vogels

ik heb ook bewust voor dit vogeltje gekozen, niemand bij onze club heeft of kweekt ze. ong. 100 v/d 250 vogels waren kanaries waarvan ong. 60 gele. je maakt geen kans. ik ben jeugdlid en de andere kanaarie kwekers gaven bij de jongen extra geel kleurstof door het eivoer. ook hadden ze zo'n 100-150 vogels en mijn record staat op 35.

Opmerking

• kan ik trouwens 3-4 span in 1 voliere houden?

Opmerking

• houden zal wel gaan, hangt natuurlijk af van de afmetingen.
                  Je zal wel zien dat ze zelf een partner kiezen. Dit kan natuurlijk heel goed zijn.
                  Je zei eerder dat je met 2 kleuren gaat werken en met alleen maar familie van elkaar.
                  Dit hou jij uit elkaar maar de vogeltjes houden zich er niet aan.
                  Zelf kies ik altijd ervoor dat of 4 onverwante vogels bij elkaar zitten.
                  voor stam kweek zou je in het extreemste geval 2 zussen tegen 2 broers kunnen zetten.
                  Maar dan moeten de mannen wel onverwant zijn aan de poppen.
                  Je kan het niet sturen en je zal zien dat je voorlopig hier niet mee weg komt.
                  Waarom probeer je niet in de loop van de tijd een paar broedkooien erbij te zetten?
                  gr. Ben
                  Groeten, Ben

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door nilo1804
                    ik heb ook bewust voor dit vogeltje gekozen, niemand bij onze club heeft of kweekt ze. ong. 100 v/d 250 vogels waren kanaries waarvan ong. 60 gele. je maakt geen kans. ik ben jeugdlid en de andere kanaarie kwekers gaven bij de jongen extra geel kleurstof door het eivoer. ook hadden ze zo'n 100-150 vogels en mijn record staat op 35.
                    Het is ook altijd leuk om eens andere vogels te proberen.
                    Ik heb eerder kanarie's gehad, later ging ik over op afrikaanse tropen.
                    Heb er nu spitsen en binsen bij. Wie weet wat ik over 4 jaar in het hok heb zitten.
                    haha je blijft toch een beetje veranderen.
                    Dat houd het leuk en nieuwe vogels nieuwe uitdaging.
                    Gewoon lekker doorgaan en probeer ook eens een andere australische soort.
                    Het in een soort verdiepen is al heel leuk en leer je veel van.

gr. Ben
                    Groeten, Ben

Opmerking

houden zal wel gaan, hangt natuurlijk af van de afmetingen.
                      Je zal wel zien dat ze zelf een partner kiezen. Dit kan natuurlijk heel goed zijn.
                      Je zei eerder dat je met 2 kleuren gaat werken en met alleen maar familie van elkaar.
                      Dit hou jij uit elkaar maar de vogeltjes houden zich er niet aan.
                      Zelf kies ik altijd ervoor dat of 4 onverwante vogels bij elkaar zitten.
                      voor stam kweek zou je in het extreemste geval 2 zussen tegen 2 broers kunnen zetten.
                      Maar dan moeten de mannen wel onverwant zijn aan de poppen.
                      Je kan het niet sturen en je zal zien dat je voorlopig hier niet mee weg komt.
                      Waarom probeer je niet in de loop van de tijd een paar broedkooien erbij te zetten?
                      gr. Ben
                      er komen ook wel broedkooien bij hoor, maar dat is nu nog niet nodig

als ze zelf hun partner in de voliere kiezen is er zo'n 50% kans op inteelt.

dus buiten de kweektijd zitten ze samen. (van julli tot de winter)

Opmerking

Het is ook altijd leuk om eens andere vogels te proberen.
                        Ik heb eerder kanarie's gehad, later ging ik over op afrikaanse tropen.
                        Heb er nu spitsen en binsen bij. Wie weet wat ik over 4 jaar in het hok heb zitten.
                        haha je blijft toch een beetje veranderen.
                        Dat houd het leuk en nieuwe vogels nieuwe uitdaging.
                        Gewoon lekker doorgaan en probeer ook eens een andere australische soort.
                        Het in een soort verdiepen is al heel leuk en leer je veel van.

gr. Ben

Opmerking

• als ze zelf partner uitkiezen heb je inderdaad kans op inteelt dat was ook mijn punt een beetje.
                          Ook als je een andere kleur erbij doet kan dit mengen, zal ook niet voor de tt geschikt zijn.
                          Ik heb spitsen en binsen allebei hebben het eerste nestje verprutst omdat ik toen
                          geen levendvoer (diepvries pinkies en buffelows) gaf.
                          Nu spitsen 4 jongen van 5 dagen geef min. 2 keer per dag levendvoer.
                          vooral sochtends is het belangrijk. Ik gaf mijn binsen 1 keer geen levendvoer
                          sochtends en gelijk nest verspild. nu nog 2 dagen wachten, dan moeten de eieren daarvan uitkomen.
                          Ik wil volgend jaar misschien een zogenaamde kolonie opzetten van de binsen.
                          Dan ga ik mooiere binsen kopen en 2 of 3 span bij elkaar in de voliere zetten.
                          Dit moet heel goed samen gaan de jongen worden door iedereen gevoerd enzo.
                          lijkt me wel heel gaaf. je kan ook goed zien wat man en pop is, vind ik ook een groot voordeel.
                          Bichenow's zijn ook hele mooie vogels
                          en de rest die je noemt ook maar de meeste zijn lastig te zien wat man en pop is.
                          maar dat heb je met je gordels ook.
                          geef je je gordels geen levendvoer?

gr.
                          Groeten, Ben

Opmerking

als ze zelf partner uitkiezen heb je inderdaad kans op inteelt dat was ook mijn punt een beetje.
                            Ook als je een andere kleur erbij doet kan dit mengen, zal ook niet voor de tt geschikt zijn.
                            Ik heb spitsen en binsen allebei hebben het eerste nestje verprutst omdat ik toen
                            geen levendvoer (diepvries pinkies en buffelows) gaf.
                            Nu spitsen 4 jongen van 5 dagen geef min. 2 keer per dag levendvoer.
                            vooral sochtends is het belangrijk. Ik gaf mijn binsen 1 keer geen levendvoer
                            sochtends en gelijk nest verspild. nu nog 2 dagen wachten, dan moeten de eieren daarvan uitkomen.
                            Ik wil volgend jaar misschien een zogenaamde kolonie opzetten van de binsen.
                            Dan ga ik mooiere binsen kopen en 2 of 3 span bij elkaar in de voliere zetten.
                            Dit moet heel goed samen gaan de jongen worden door iedereen gevoerd enzo.
                            lijkt me wel heel gaaf. je kan ook goed zien wat man en pop is, vind ik ook een groot voordeel.
                            Bichenow's zijn ook hele mooie vogels
                            en de rest die je noemt ook maar de meeste zijn lastig te zien wat man en pop is.
                            maar dat heb je met je gordels ook.
                            geef je je gordels geen levendvoer?

gr.
                            ik geef geen levend voer, ik hen 1 x 2 jongen gahad, meteen eruit, dood en daarna nog wat eitjes + jongen maar ook weer eerste dag dood.

nu heb ik toch 4 jongen op stok.

met mijn gordels wil ik voornamelijk mannen kweken, ik weet dan zeker dat het een man is en kan in een pop bij kopen. niet fluiten kan ook een man zijn die later is met fluiten.

ik ga toch voor de isabel gordel. ik zorg er gewoon voor dat ze niet samen kweken.

als ik 3 hele mooie wildkl. heb en bijv. 1 kleinere isabel. dan kruis ik er misschien wel een forse wildkl. tussendoor. het duurt dan wel weer min. 2 jaar voor het weer isabel is. maar eerst ga ik nog niet 2 kleuren tegen elkaar zetten, lijkt me wl zo verstandig.

ik ga morgen avond of in de loop van de week even bellen en vragen of hij ook isabel heeft zitten. anders ga ik naar de vogelmarkt in Meppel.

Opmerking

• kan ik pinda's even koken in water en ze dan in stukjes hakken zodat ze wat zachter zijn en ze dan voeren?

het zijn van die pinda's voor wilde vogels in de winter uit de tuinwinkel.

Opmerking

• Hoi Nilo,

Ik weet niet of het verstandig is om jouw vogels vette winter voer te geven.
                                Zaad is natuurlijk niet zo duur en je moet evengoed al oppassen dat je vogels
                                niet te vet worden. Ik raad het dan ook niet aan om te doen.
                                We horen het wel hoe het verder gaat en zien je gordels wel op een fotootje verschijnen

gr. Ben
                                Groeten, Ben

Opmerking

Working...
                                X