probeer dit op dag 6, dit voor vaak ''de dag van ringen'' genoemd voor prachtvinken, wanneer de volgende dag de ring eraf is moet je het dus op dag 7 doen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
serieuse kweek problemen gordelgrasvink
Collapse
X
-
-
Op 27 april schreef je dat ze bezig waren met nestbouw. Dan duurde het vast nog een paar dagen voor het nest af was en het eerste ei er was.
Op 5 mei hadden ze 4 eieren. Ga er maar eens vanuit dat het legsel net compleet was toen je keek.
Bij 12 dagen broedtijd vanaf het 3e ei kom ik op 16 mei dat de jongen uitkomen. Het laatste jong waarschijnlijk een dagje later. Maar het kan best allemaal nog een dagje later worden, aangezien het geen warm weer is en je vast niet bijverwarmd in het verblijf.
N.b. een nestcontrole zou ik wel even doen, je wilt ze tenslotte straks ook ringen en dan kunnen ze maar beter gewend zijn dat je af en toe nestcontrole doet. Nu ze stevig broeden gaan ze echt wel terug op het nest nadat je de controle hebt gedaan. Vaak kun je zonder de eieren beet te pakken ook al zien of ze bevrucht zijn.
Opmerking
-
-
Een handig moment voor nestcontrole is tijdens de wisseling van de wacht en de pop gaat eten terwijl de man de eieren warm houdt. Mannen zitten over het algemeen minder vast te broeden en zijn gemakkelijker van het nest te krijgen. Dit geldt voor bijna alle soorten Estrildidae. Zeker als je niet veel ervaring hebt en bang bent de eieren te beschadigen kun je beter dit moment afwachten. En het kan natuurlijk gerust 1 of 2 dagen later.
Opmerking
-
-
eitjes gecontroleerd en nu;
5 eieren
3 onbevrucht
2 bevrucht
wat moet ik nog in huis halen, en kan ik ze sla of witlof geven
Opmerking
-
Als ik jou was zou ik 22 mei weer eens kijken of je de jongen kan ringen, mogelijk ben je dan net te vroeg, maar beter te vroeg als te laat. Zorg dat er constant eivoer ter beschikking is en probeer de luchtvochtigheid op peil te houden, 55% is voldoende en dat is het buiten nu ook ongeveer. Badwater kan hierin belangrijk zijn, omdat ze wat vocht meenemen het nest in. Verder is het beter om nu geen veranderingen meer aan te brengen en ze zoveel mogelijk met rust te laten. Sla kan zeker, maar niet teveel, 2 keer per week een paar blaadjes is wel voldoende. Witlof heb ik geen ervaring mee.
Opmerking
-
als je na 6 dagen moet ringen dan ik dan niet beter de 21 gaan kijken mochten ze toch de 15de uitkomen?
Opmerking
-
ja, sorry voor mijn late reactie.
mijn oom is NL kamp. zebravinken maar is 2 jaar geleden gestopt ( i.v.m. ziekte) maar wil binnenkort (juni-juli) wel weer beginnen.
mijn opa had altijd kanaries en mijn vader ook.
Opmerking
-
ik heb het aan mijn oom gevraagd en hij wist het niet dus stel ik mijn vraag weer even hier;
ik had 5 eieren
heb nu 1 jong die dood is helaas en ik heb hem gevonden aan de andere kant van het hok.
nu denk ik 5 eieren - 1 jong = 5-1=4 eieren maar nu kijk ik of het andere ei is uitgekomen en wat zie ik, 5 eieren, is dit weer een nieuwe ronde omdat ik laatst 4 eieren had, toen 5 en nu 5-1+1 dus weer 5?
Opmerking
-
Dit maakt elke tropenkweker regelmatig mee. Tenzij je misschien jarenlang bezig bent met het kweken van je eigen lijn vogels bij een bepaalde soort en steeds selecteerd op de mate van opvoeden.
Bij te grote broeddrift willen ze wel eens de neiging hebben om opnieuw te gaan nestelen, paren en ook eieren leggen. Het zou kunnen dat het 2e bevruchte ei nog uitkomt, maar dikke kans dat ze die er ook uitgooien.
Ik zou even levend voer verwijderen in ieder geval en ook overbodig nestmateriaal verwijderen als dat nog in het hok ligt toevallig.
Verder weer geduld hebben. Wellicht worden er nog weer meer eieren bijgelegd.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking