Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
ik heb op meerdere sites gelezen dat ze 6-8 eieren leggen maar die van mij hebben er nu nog 4, is dit een teken dat ze zeker niet bevrucht zijn of maakt dat niet uit en komt dat wel vaker voor?
Het eerste legsel van de meeste soorten is over het algemeen iets kleiner dan de volgende legsels gemiddeld. Het is zeker geen teken dat ze onbevrucht zijn. Je kunt +/- 5 dagen na het leggen van het laatste ei wel zien hoeveel eieren er bevrucht zijn. Dit doe je met een schouwlampje of gewoon tegen fel licht aanhouden. Als je bloedadertjes en een ontwikkelde vrucht ziet is het ei bevrucht. Zie foto. Ik dacht zelf dat gordels gemiddeld 5 eieren leggen, 4 of 6 zal ook regelmatig voorkomen, maar meer dan 6 lijkt me een uitzondering. Maar ik heb er niet zoveel mee gekweekt. Misschien kan iemand anders dat zeggen.
ik gebruik altijd een mobieltje met zaklamp voor kanarie eieren maar ik laat de gordels met rust tot ik ze moet ringen, vandaag kan het eerste ei uitkomen (het was toch 12 dagen?), ik geef ze nu lekker veel eivoer en luister vaak of ik wat hoor piepen maar heb helaas nog niets gehoord...
Opmerking