Wie weet wat voor vogel dit is? Volgens mij is het een pop, ze is 13 cm lang, gedrongen postuur en heeft een sterke kegelsnavel.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wie weet wat voor vogel......
Collapse
X
-
Klopt Piet !!
In Belgie noemen ze het de streepkop edelzanger de wetenschappelijke benaming is (Serinus gularis) Geen geslachtsverschil waarneembaar en enkel de zang is bepalend ,dus wanneer je er een paar van heb zitten verschillende kleuren knijpringen om doen en dan maar wachtenop de zang !!
Opmerking
-
Beste winterkoning
Ik heb de info uit de witte spreeuwen, die hebben jarenlang een fotobijlage in het midden van het blad gehad ,misschien nog ??? en deze heb ik bewaard in mappen per groep vogels zodat ik het altijd gemakkelijk kan terug vinden en hier staat streepkop edelzanger wat wij dan weer cini noemen. met de wetenschappelijke benaming serinus gularis, maar nu heb ik ook in het boek gekeken Finches & sparrows van Peter Clement,Alan Harris and John Davis , maar de hier afgebeelde gularis is voor mij een hele andere vogel !, dan is de vogel op blz 34 Gestreepte edelzanger (serinus striolatus)= 33a meer de vogel zoals op de foto.
Zouden nu zelfs de belgen niet meer te vertouwen zijn ???????????????
Dan is het toch goed dat ik vertrokken ben, maar zoals winterkoning al aangaf het probleem voor ons is dat je in verschillende boeken vaak ook verschillende benaming tegen komt zowel de gewone als wetenschappelijk benaming en wie er dan gelijk heeft ????
het is in ieder geval een serinus soort (cini/edelzanger) en gezien zijn verschijning vindt ik zelf gestreepte cini of edelzanger meer op zijn plaats dan streepkop want tav andere cini's is zijn bestreping op borst/flank en rugdek kenmerkend, wie komt er met het volgende boek ??
Opmerking
-
beste winterkoning
wat bedoel je met chaotisch?????????
Ik heb van alle soorten vogels aparte mappen, als er iets gevraagd wordt kan ik dit binnen 30 sec terug vinden , als dat chaotisch is, je moet wel een hele snelle pc hebben om dit sneller te kunnen
En bedankt voor de tip mbt de kokosnoten , ze vallen inderdaad regelmatig en die moet je niet op je kop krijgen , zijn wel lekker eerst de melk dan de kokos, is goed voor de .............
Gr Jan
Opmerking
-
Allen hartelijk dank de genomen moeite. Een stortvloed aan informatie is losgekomen. En maak dan maar eens een keuze. Als ik de vogels op een van de video's bekijk komt de S.striolata toch een behoorlijk eind in de richting.
En daar komt bij dat we van de eerder genoemde S.gularis soms een heel andere vogel voorgeschoteld krijgen.
Ik twijfel aan niemands deskundigheid maar wellicht kan Serinus hier eens zijn mening over geven.
Prachtig 'instituut',dit forum! Als je ziet wat er 30 jaar geleden over deze vogels bekend was en wat er nu voor informatie voorhanden is, dan scheelt dat een slok op een borrel....Tomorrow is the first day of the rest of your life...
Opmerking
-
Hallo,
Dagje weggeweest....
Serinus striolatus (Crithagra striolata) beide namen bedoelen dezelfde vogel, "Gestreepte cini".
http://www.serinus-society.eu/SpeciesTable.htm
Dank jullie trouwens voor het gestelde vertrouwen!
.........
Groeten, Serinus.The proof of the pudding is in the eating
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking