Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslachtsbepaling Spitsstaartamadine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geslachtsbepaling Spitsstaartamadine

Ik heb sinds gister een koppeltje Spitsstaarten.
    Mij werd door de verkoper 'verzekerd' dat het een man en pop is.

Nu is mijn oog niet zo geoefend dat ik het verschil zie. Ik zie wel enkele verschillen, maar of dit bepalend is voor het geslacht weet ik dus neit.

Vandaar mijn hulpvraag.

Wie weet of het een koppeltje is.

Het zijn wel mooie, he?

Alvast dank je wel.

Peter

Hallo Peter,

Het is altijd lastig om bij spitsstaartjes het geslacht te herkennen.
    Als ik het zo zie is die met de gekrulde staart de man en zou de ander een pop kunnen zijn.

Meestal wordt er volgens mij gekeken naar de befjes en deze is bij de man breder/groter.

Je weet het natuurlijk pas 100% zeker als ze bevruchte eieren hebben :-)

Opmerking

Hoi

Ben het met mijn voorganger eens die met het krulstaartje zou wel eens het mannetje kunnen zijn en de andere een pop.
      Als de vogeltjes broedrijp zijn kun je het ook aande snaveltjes zien, bij het mannetje is het snaveltje wat diep roder.
      Je kunt ze ook allebei apart zetten in een kooitje , groot is dan de kans dat het mannetje gaat fluiten.
      Als je de vogeltjes na een paar dagen apart gezeten te hebben weer bij elkaar gezet worden kun je ook zien aan het gedrag dat ze dat vertonen welke de pop of de man is.

Groeten Theo

Opmerking

Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

Op beide sites staat leuke info over dit. De gewone basis.
        Misschien handig voor jou als startend kweker van deze soort
        http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Zelfde als vorige forumleden.
          Gekrulde staart mannetje denk ik.

Het grijs op de kop is ook helderder bij mannetjes(Op foto niet goed te zien)
          De brede bef.
          En de betrouwbaarste bron, De zang

Greetz Leffe

Opmerking

Leffe de zang werkt alleen om de man te identificeren, als de man niet zingt is het niet direct een pop :-)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Treursijs
              http://www.angelfire.com/de/vogeldatabase/hfdstuk1.html
              Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

Op beide sites staat leuke info over dit. De gewone basis.
              Misschien handig voor jou als startend kweker van deze soort
              Leuke links, echter natuurlijk inderdaad basisinfo. Gewoon uit de boeken gekopieerd. Altijd goed om mee te beginnen. Dank je wel.

De kleur is op foto's best wel moeilijk vind ikzelf. Daarom twijfel ik ook. Omdat ik ze gister pas in de dierenwinkel gekocht heb, zou ik er nog mee terug kunnen gaan omdat ik natuurlijk om een man/pop vroeg.

Zal wel kijken.

Opmerking

Je bent beter om geen vogels in de dierenwinkel te kopen, ga bij een kweker, daar betaal je een eerlijke prijs.
                Wel mooie diertjes!
                zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

@1000Hrz ,Das waar.
                  Maar nu de temperaturen stilaan omhoog gaan, gaat het mannetje toch van zich moeten laten hore.

Ik denk niet dat je ze kunt gaan ruilen in dierenwinkel.Verkopen en een andere kopen zal wel kunnen maar dan doe je wel verlies natuurlijk.

Maar zeker geen paniek.
                  Afgaande op de beftekening is dit een koppeltje.

Greetz Leffe

Opmerking

Hallo Peter en andere mede cafe gangers,

Ik kijk bij mijn vogels ook naar de bandbreedte boven de pootjes.
                    Deze is ook van de man breder als van de pop.
                    Bij mijn "koppeltje" zit hier ook goed verschil in. Dit is trouwens bij
                    de foto van Peter niet goed te zien. Alleen bij de eerste foto zie je de band
                    van de door de hierboven aangewezen leden als man bestempeld.

gr. Ben
                    Groeten, Ben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ELPeter
                      Ik heb sinds gister een koppeltje Spitsstaarten.
                      Mij werd door de verkoper 'verzekerd' dat het een man en pop is.

Nu is mijn oog niet zo geoefend dat ik het verschil zie. Ik zie wel enkele verschillen, maar of dit bepalend is voor het geslacht weet ik dus neit.

Vandaar mijn hulpvraag.

Wie weet of het een koppeltje is.

Het zijn wel mooie, he?

Alvast dank je wel.

Peter
                      Ja ze zijn zeker mooi!
                      Ik ga voor de krulstaart dat dit inderdaad een man is.
                      Als je goed kijkt zie je dat de bef forser en zeker wat breder is dan bij de pop. Dat schijnt in ieder geval een goed kenmerk te zijn. Zelf heeft zich dat bij mij ook bewezen. Dan wat ook kan helpen maar dan moet je ze beiden uitvangen en de kop van bovenaf bekijken. De man oogt dan op de kop wat forser.
                      Jo

Opmerking

De man staat op de foto`s ook wat hoger op de poten.
                        Dit kan toeval zijn.
                        Bij 2 mannen kan dit soms ook duiden op een soort van onderdanigheid.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey rahoens
                          Je bent beter om geen vogels in de dierenwinkel te kopen, ga bij een kweker, daar betaal je een eerlijke prijs.
                          Wel mooie diertjes!
                          Ik het redelijk vind, dan is de prijs goed. En hey, een hobby kost geld.

Natuurlijk moet je altijd met verstand kopen. Bij beide.

Het lijkt of de band bij de man inderdaad iets breder is. Was me al opgevallen, maar dacht dat dit relatief was. Dank je wel.

Een ander gedrag wat opvalt is dat ze beide in het nestkastje slapen. Zouden twee mannetjes lekker over elkaar heen in het nestkastje slapen?

Al met al denk ik toch dat het een koppel zou moeten zijn.
                          We zullen het beleven.

Peter

Opmerking

@Vinkie,

Bedoel je een platte-bredere kop? Zoals bij veel kromsnavels?

@Ele,

De 'pop' zit vaker lager dan de man. Dus misschien toch een koppel.

Dank jullie allemaal.
                            Veel kweekplezier.

Peter

Opmerking

Wacht nog maar even af op de zang.
                              Afgaand op de bef is dit meer zeker dat het een koppel is dan dat het 2 mannen zijn

Zeker ben je echter nooit. De meest ervaren kenners kunnen zich nog wel eens vergissen bij spitsstaarten

Greetz Leffe

Opmerking

Working...
                              X