Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nestkasten Gould amadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Nestkasten Gould amadines

In het onderwerp "Gewoon even wat foto's" van lid 1000 HrZ kwamen nestkastjes van Gould amadines ter sprake. Dus is dacht dit maar even in een nieuw onderwerp te behandelen.

In Australie wordt onderzoek gedaan naar Gould amadines in het wild. Voornamelijk rond het plaatsje Wyndham in de Oost Kimberley. Dit onderzoek wordt verricht door Dr. Sarah Pryke van McQuarrie university in Sydney, Australie. Sarah wordt door velen wereldwijd beschouwd als een autoriteit op de Gould amadines.
    Behalve in het wild doet Sarah ook onderzoek met Gould amadines in gevangenschap en gebruikt daarvoor het grote vogelverblijf van Mike Fidler in de Hunter Valley in NSW. Mike Fidler is tevens de auteur van het boek "The Gouldian Finch".

In haar onderzoek heeft Sarah vastgesteld dat Gould amadines een pikorde hebben en dat het dominante Gould amadine paar het hoogste nest verkiest.
    Voor deze reden is het dus belangrijk de nestkastjes niet allemaal op gelijke hoogte te hangen.

Koen stelde in het voorgenoemde onderwerp:Ik zou de nestkasten zo hoog mogelijk plaatsen, zodat er geen goulds bovenop kunnen zitten. Zo kunnen de bewoners hun nest beschermen tegen dominante vogels die steeds van onder moeten komen.

Ook hier heeft Sarah aan gedacht en om Koen's stelling met de dominatie van een Gould amadine paar in een voliere te combineren heeft ze door research en experimentatie een nieuw nestkastje voor de Gould amadines ontworpen.

Het dak van dit nestkastje is, zoals op de bijgesloten foto's kan worden gezien, gemaakt van metaal. Bovendien is het stijl afgezet op 45 graden zodat de vogels niet boven op het nestkastje kunnen gaan zitten vanwege de gladheid en helling.

Ook is het nestkastje zodanig ontworpen dat andere Gould amadines alleen van onder kunnen komen en het voor de bewoners makkelijker is om hun nest te beschermen.

Zij aanzicht nestkastje

vooraanzicht nestkastje

invlieg gat nestkastje

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Leuk stukje Kees,

Hier zie je de nestboxen al in gebruik, leuk artikel van Dr. Sarah Pryke.

Over de agressie, van de roodkop amamadine in tegenstelling tot de zwart/oranjekop.

savethegouldian.org is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, savethegouldian.org has it all. We hope you find what you are searching for!
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Kees/Michael,

Interessante stukjes. Ik denk dat voor veel beginnende of misschien ook al ervaren gould kwekers dit soort kennis niet aanwezig is/was. Bij mij was dit in ieder geval niet bekend. Bedankt voor het delen van deze informatie!

Opmerking

Ja Michael dat wist ik natuurlijk al went ik ben net de hele bende aan het vertalen geweest.
        Over de agressie van de roodkop tov de zwartkop en oranjekop( wij noemen ze geelkop aan deze kant van de aardbol) had ik al eens eerder gepost.

De kennis is natuurlijk aanwezig, je moet alleen willen weten/zoeken.

Bedankt voor de link.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Hebben jullie toevallig een bouw tekening van deze nestkastjes ?

Opmerking

Misschien zit er wel patent op en mogen ze niet gekopieerd worden
            Groeten Michael

Opmerking

Voor eigen gebruik vast wel

Opmerking

Denk het ook wel, misschien weer iets voor onze Peer.

Waar is tie toch de laatste tijd?
                Groeten Michael

Opmerking

OFFTOPIC!! Hang bevroren aan een boom :-)

Opmerking

Lol, is het zo erg met hem?
                    Groeten Michael

Opmerking

Bouwtekening?

Laat gewoon je fantasie even werken, experimenteer, half de lol.

Opmerking

nestkastje met gat in de bodem

hallo heb vorig jaar nestkasten gemaakt naar het idee van een gouldkastje met een gat in de bodem ipv normaal aan de voorkant.
                        zal een foto bijplaatsen.
                        werkt perfect mvg wim
                        Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

nadere info

foto 1 vooraanzicht
                          foto2 onderaanzicht
                          foto3 bovenaanzicht met geopend deksel.
                          letwel het is een prototype he
                          eerst had ik een tekort stokje onder het gat en vlogen zeer bijna niet in nu met een langer stokje gaat het beter,vogels die er inbroeden loodbek oranjekaak zilverbek en goulds.
                          mvg wim

Opmerking

Interessant Wim. Zoe zie je maar wat er allemaal niet mogelijk is als je je fantasie een beetje laat werken. En het feit dat er meerdere vogel soorten gebruik van maken.
                            Zou graag willen vernemen onder welke situatie/s de genoemde vogels deze nestkastjes bij jou gebruiken. i.e. broedkooi of vluchten en hoe hoog heb je de nestkastjes hangen?

Opmerking

nieuw nestkastje

hallo kees je bent er snel bij.
                              heb de nestkastjes op ong 1 meter hoog en 2 meter hoog en 2,5 meter hoog opgehangen geen verschil in gebruik.

eigenlijk had ik ze bedoeld voor afrikaanse prachtvinken en indische nonpareils die heb ik vroeger gekweekt en gehad bijv nonpareils en blauwgrijsroodstaartjes hangen even in de lucht voor dat ze het nest invliegen en ze maakten bij mij altijd een soort huif aan het nest zodat ze er wel eerst voor moesten vliegen voor ze in het nest gingen,dus vandaar het gat in de bodem met een klein opstandje op de bodem om verschuiven van het nest of uitrollen van de eieren te voorkomen.
                              liep er al een jaar of vier mee in mijn hoofd voor ik het uitgedacht had heb ze ook nog nooit eerder gezien ergens.
                              mvg wim
                              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Working...
                              X