Mededeling

Collapse
No announcement yet.

witzaad en japanse millet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• witzaad en japanse millet

hallo allemaal
    even voor de duidelijkheid.
    als je van de kweek naar de rui gaat dan moet je het zelfde voer gebruiken als in de kweekperiode ik gaf o.a. witzaad en japanse millet.
    maar moet ik ook witzaad en japanse millet geven in rusttijd wie kan dat mij vertellen en hoe doen jullie dat in rusttijd met het voer.
    m.v.g. louis bosman

Hallo Louis,

Over welke vogels heeft u het?
    Zitten ze verwarmd?
    Zitten ze in een buitenvoliere, eventueel met verwarmd nachthok?

Oorspronkelijk geplaatst door Bosman
    hallo allemaal
    even voor de duidelijkheid.
    als je van de kweek naar de rui gaat dan moet je het zelfde voer gebruiken als in de kweekperiode ik gaf o.a. witzaad en japanse millet.
    U zegt "gaf". Betekent dit dat u dat niet meer doet?

maar moet ik ook witzaad en japanse millet geven in rusttijd wie kan dat mij vertellen en hoe doen jullie dat in rusttijd met het voer.
    m.v.g. louis bosman
    Mijn vogels krijgen in de rustperiode iets minder japanse millet en evenveel witzaad.
    Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik nog lang geen voedingsdeskundige ben en mij daar dus nog wat beter in zou moeten verdiepen om een evenwichtige, op de juiste periode afgestemde voeding te kunnen geven.
    In de voliere geef ik ook veel enkelvoudige zaden, dit om een indruk te krijgen van wat er van welke zaadsoorten er in welke periode meer of minder wordt gegeten.
    In de rustperiode krijgen mijn vogels zeer weinig eivoer (mengeling van de zgn. natte, droge en insectenpatee en frutti-patee).

mvg. Eelke

Opmerking

Jo

Opmerking

Eelke.
        sorry ik was niet zo duidelijk.
        het gaat hier om goulds.

ik heb 8 broedhokken in de schuur en een binnenvoliere waar ze naar de buitenvoliere kunnen.
        ik kweek van september tot februari op 5 tot 10 graden tot nog toe met succes wat jongen betreft.
        ik geef voeding op ransoen per dag dus zo dat ze alles moeten opeten en dat gaat goed .
        wat ik mijn vogels geeft zijn apv 84 voor goulds
        eivoer van kasper
        witzaad
        japanse millet
        wildzang
        onkruidzaad
        dit geef ik in kweek en ruiperiode,
        in rustperiode vinden er geen bijzondere activiteiten plaats.
        dus daarom mijn vraag moet ik de boven genoemde blijven geven of van elk minder geven of wat anders doen.
        m.v.g.louis bosman.

Opmerking

@Vinkie:
          Deze post neem ik aan?

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
            Klopt dat is hem.
            Jo

Opmerking

Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Jo

Opmerking

in een vogel word eigenlijk alles bepaalt door aminozuren.
                  er zijn er 10 bekend een aminozuur bevat ontelbare eiwitten.

er zijn 3 zeer belangrijke aminozuren die nodig zijn voor de rui en groei van jonge vogels.

arginine voor de veerontwikkeling
                  lysine voor pigment vorming
                  valine voor de groei en cel ontwikkeling.

deze vind je in grote waardes in onder andere:

rijst,lijnzaad,witzaat,boekweit en als allesbeste met stip op nummer 1 ei.

nu moet je er ook rekening mee houden dat plantaardige eiwitten eerst omgezet moeten worden in lichaams eigen eiwitten(dierlijke eiwitten) de eiwitten in een ei en meelwormen of pinky,s zijn dierlijke eiwitten die worden sneller opgenomen maar zorgen er bij sommige vogelsoorten voor dat er meer agressie en verhoogde broedrift plaats vind en dat wil je niet in een rust of rui periode

ik verwerk deze zaden en stoffen door mijn voeding aan de vogels en het werkt kleur is dieper jongen forser en rui gaat makkelijk
                  met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Dank voor de uitleg Jo.
                    Als de vogels het er zo goed op doen en blijven doen is hetnatuurlijk uitstekend.
                    Ik blijf het wel vreemd vinden dat puur door de verhouding te veranderen een mengsel zo veel "beter" zou zijn. Waarom doet Deli Nature dit dan zelf niet?
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Dank voor de uitleg Jo.
                      Als de vogels het er zo goed op doen en blijven doen is hetnatuurlijk uitstekend.
                      Ik blijf het wel vreemd vinden dat puur door de verhouding te veranderen een mengsel zo veel "beter" zou zijn. Waarom doet Deli Nature dit dan zelf niet?
                      Ik neem aan dat je de fabrikanten in zijn algemeenheid daar mee bedoelt?
                      Dat wat ik gezien heb is moeilijk in een voer mengsel aan te passen omdat de vogels de ene dag meer van het ene pakken en dan weer van het andere. De fabrikanten nemen daarin een gemiddelde en dat is niet verkeerd hoor. Want vroeger deed dat het ook bij mij. Nu na vele jaren later en in een andere omgeving zitten de vogels wel goed maar toch ook weer niet zo. En dan is iedere ondersteuning wel mee genomen. Of het dat is? Dat zal de tijd ook nog eens moeten uitwijzen. In ieder geval nog niet gerealiseerd is een hogere luchtvochtigheid want dat is ook van invloed op het ruien. Die hogere luchtvochtigheid had ik vroeger wel met de daarbij behorende warmte. En die jongen waren toen in een mum van tijd door de jeugdrui heen. Ik pakte toen de jongen als ze zelfstandig waren bij de ouders weg en kwamen in een grote vluchtkooi. Ruim 2 m en 50 cm diep. De hoogte was als ik het goed heb circa 0,75 cm Deze jongen kregen toen een prima tropen voer aangevuld met eivoer en buffelwormen met meelwormen toe. Daarbij niet te vergeten trosgierst.
                      Kortom ik zet in op een zo eiwitrijke voeding en daarbij niet te vergeten de noodzakelijke mineralen en aminozuren die in diverse zaden zitten.
                      Jo

Opmerking

Working...
                      X