Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Serieus Hulp voor kweek van TwaTwa

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Serieus Hulp voor kweek van TwaTwa

Heeft u de zoek actie reeds geprobeerd?
    Ik weet dat populier deze vogels alsook in zijn bezit heeft.

mss kan je hem een contacteren.
    http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Hallo Kiauw,

Welkom op het forum, eindelijk iemand met vogels die in mijn straatje passen

Je verhaal over de Twatwa verslaving is erg herkenbaar, ik ben ook 1 jaar geleden over gestapt op dit soort vogels met o.a. ook picoletten en allerlei soorten rowties.

Ik vind persoonlijk niets aan de Kiauwslag, die is mij te eentonig, maar ik speel ook geen wedstrijden.
      Ring-kiauw gaat nog maar ik hoor ze liever de Sipa of de bushslag zingen.

Maar welke vogels heb jij Sipa's of Brashongs?

Ik heb afgelopen kerst, na 3 jaar proberen, eindelijk een nestje gehad van de Twatwa's en als je deze vogels op stok krijgt is de vogelhobby en de verslaving pas echt compleet

In de Twatwa wereld zelf kom je over het kweken van deze vogels niet veel verder daar de mensen die ze hebben/kweken weinig loslaten hoe het nou eigenlijk moet.

Ik zal een paar van je vragen even kort behandelen.

1) Licht uren spelen geen rol (net als bij kanaries)

Bij mij zitten ze op zomer en winter 15 uur licht.

2) Buffelo geven

Dit is een must, je moet ze aan de buffaloos zien te krijgen om ze in de broedstemming te krijgen even als eivoer leren eten.

3) Broedhok van min. 100x80x60 LxHxD4) Nest materiaal aanbieden maar pop hoeft dit niet te gebruiken

Idd. nest materiaal gaan aanbieden als de pop veren op de borst begint te plukken.

Meestal van nestje maken komt weinig terecht en leggen ze de eieren alsnog in een leeg nest.

5) Agressief broed gedrag

Na de bevruchting van de pop is het beter de man weg te halen om idd. ongelukken te voorkomen.

Voor de rest moet je me maar even een persoonlijke mail sturen.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hoi Populier,

Bedankt voor uw reactie. Ik had al een aantal berichten van u gelezen en hoopte dat u ook zou reageren. Wat slag betreft ben ik het met uw eens. De Kiauw slag alleen is eentonig. In mijn collectie heb ik geen "puur kiauw". Dat laten ze alleen in de zomer horen na een paar trainingssessies. Als je het goed doet dan hoor je ze 95% aleen kiauw fluiten en 5% Ring of Siparing.

Mijn Collectie (inclusief poppen) bestaat uit verschillende soorten:
        Brashjong (2stuks)
        Sipa (2stuks)
        SipaXBrashjong (2stuks)
        1/4 Brashjong x 3/4 Sipa (1stuks)
        3/4 Brashjong x 1/4 Sipa (2stuks)
        North west/ Lethem (1stuks)

Zoals je ziet genoeg variatie dus

Het is inderdaad jammer dat mensen geen prijs willen geven over de "geheimen" van het kweken van deze bijzondere vogels. Misschien een reden waarom het allemaal steeds minder wordt en de vogel sport in deze soorten aan het afsterven is en jarenlang gedomineerd wordt door een aantal figuren.

Ik dank u alvast voor uw interesse en de aangeboden hulp. Ik zal u spoedig een mailtje sturen met vervolg vragen.

Opmerking

Hoi Kiauw,

Mooie collectie hoor!

Even een ding, het hebben van dure goedzingende vogels wil niet per zeggen dat ze ook geschikt zijn voor de kweek

Hier voor heb je "drukkers" nodig dit zijn kweekmannen die elke pop treden en dus niet bang zijn voor dominante poppen.

Spreek je later.

ps. Je hoeft geen u te zeggen hoor.
          Groeten Michael

Opmerking

Opmerking

Interessant stukje Kiauw.

Ik denk dat het klopt dat een bangelijke man in de natuur een pop uitzoekt die voor hem de goede eigenschappen heeft en niet te dominant is.

Een drukker moet in feite alle poppen treden die hem voorgeschoteld wordt.

Ik heb er zelf een gekocht voor dit doel, na een tijdje een dominante pop bij gezet, maar de vogel nam geen prik en was doodsbang

Dus in feite genept, maar doordat erg grote broedkooien heb kan ik de vogels voor de kweek voor langere tijd bij elkaar laten.

Zo wennen ze op den duur wel aan elkaar, in grotere broedkooien/vluchten hoef je je niet 123 zorgen te maken of ze elkaar niet slopen.

Met de juiste zorg, aandacht en heel veel uren observeren bestuderen en proberen zijn deze vogels uit eindelijk ontzettend goede fluiters geworden.

Dit is een mooie zin van jouw Alleen moeten er nog 2 dingen bij geduld en een portie geluk

Ik denk dat je op den duur ook wel goede kweekvogels gaat krijgen, ik denk dat je in ieder geval genoeg voorkennis hebt.

Even een andere vraag, je geeft je vogels diepvries buffaloos, deze worden bij jouw dus wel opgenomen?
              Groeten Michael

Opmerking

Mooie kweekruimte heb jij! En ook mooie kweekhokken.

Ik heb expres gekozen voor een slag kleiner. Omdat de vogels dan dichter bij elkaar zitten en makkelijker en sneller aan elkaar kunnen wennen. Ik heb het gevoel dat als ik groter ga dat ze dan elkaar bij elke confrontatie gaan ontlopen of ontwijken. het moet net groot genoeg zijn dat de ene weg kan duiken maar toch nog een beetje in de strijd blijft naar mijn mening.

Je loopt natuurlijk wel het risico dat als je niet weet wat je doet je zomaar een dood vogeltje hebt. Maar daarom is het belangrijker om eerst na te denken dan te doen en dan te observeren. En niet man pop broedhok bij elkaar doen die handel en wachten op het eitje.

Ach ja, helaas zal ieder beginneling genept worden met deze vogel. Ik heb er inmiddels maar mee leren leven. Het hoort bij het vogeltje zeg ik dan maar. Maar leuk is het natuurlijk niet!

Je zei dat je vogel geen prik neemt. Er zijn vogels die openlijk prik nemen en vogels die stiekem prik nemen. De enige manier om dit te testen is door met een andere man de vogel die geprikt wordt te confronteren. Gaat hij meteen te keer en probeert hij zijn vrouw te beschermen dan kun je er van uitgaan dat hij wel prik neemt maar dit niet laat zien.

Mijn ervaring is laat de man en pop gedurende 2 weken alleen naar elkaar roepen. wel de pop in de buurt van de man houden. En hang de pop op 5 meter afstand na die 2 weken waar hij de pop wel kan zien. Je zult zien dat die vogel na een paar weken echt wel prik neemt. Alleen kost die veel tijd en geduld en moet je ook opletten wat er gebeurd. Maar dat is over prik. En weer een ander onderdeel van de sport.

Terug naar de kweek: Vandaag heb ik mijn Repman horen zingen in de broedhok. Ik weet niet of dat een goed teken is. Maar als een vogeltje zingt is het altijd wel goed . Ook merk ik dat de pop nu meer roept en de man daar wel op reageert. Echter als de man de dichtbij komt laat ze hem wel merken dat ze er niet van gediend is en vliegt hij weer terug naar zijn hoekje. Nest en materiaal is niet aangeraakt.

Ik geef inderdaad diepvries. Dit is zo ie zo makkelijker te bewaren voor mij. En het is een stuk veiliger dan dat levend spul. Ze nemen het goed op. De snoep bakjes die jij hebt hangen in je kooi (de ronde) die heb ik ook. Ik geef ongeveer een halve daarvan per dag. En die is dan ook helemaal op. Is dit niet te veel? of is dit juist te weinig?

Ik heb het ze wel moeten leren eten. In het begin raakte ze het niet eens aan en verhongerden ze liever. Maar nu willen ze niet anders. Beste manier is om het te mengen door iets wat ze heel graag eten. Ik had het eerst in hun zaad gemengd maar dan pikken ze er om heen. Toen heb ik het in de ei voer geprobeerd die raakte ze niet meer aan.

Uit eindelijk heb ik het wormpje voor wormpje in de drink fontein opening gedaan. Nadat ik een halve dag de fonteintjes had verwijderd. het was meteen aanvallen. En ieder keer als ze zo een buffalo eruit pikte stopte ik er eentje weer in. Dit heb ik 3 dagen lang gedaan. En de vierde dag een paar in een gewoon klein snoep bakje aan geboden. Tot mijn verbazing werd dit goed ontvangen.

Opmerking

Dank je voor de complimenten

De man neemt wel prik alleen niet op dat moment dat ik de pop liet zien, hij was een beetje overdonderd denk ik

Voor de kweek is het van belang dat een twaman zingt hiermee hitsen de ze poppen op, je moet dan beginnen met het verstekken van buffaloos, hennep en eivoer, kiemzaden.
                  Wat de Surinamers ook doen is het verstrekken van miereneitjes en pas geimporteerde paddystengels (onrijpe rijst).

Ook maak ik de ruimte iets warmer (21graden) en ook de luchtvochtigheid gooi ik omhoog met behulp van een luchtbevochtiger.

Het is van belang dat je niet het hele jaar eiwitrijkvoer aanbied, maar op een gegeven moment alles te gelijk, dit tiggerd de vogels dat het lijkt dat er net als in de natuur een goede periode aanbreekt om voor nakomenlingen te gaan zorgen.

Een half eivoer bakje per dag met buffaloos vind ik persoonlijk te veel.
                  Ik geef 1 keer in de week zo'n 20 levende.
                  Let op dat deze vogels erg jicht gevoelig zijn door een eventuele overvoering van eiwitten. En als je de vogels elke dag buffaloos voorschotelt vervalt het trigger moment.

Ik begrijp het niet helemaal met hoe je dat gedaan hebt met die buffallos aan te bieden in de opening van de drinkfonteintjes terwijl je ze voor een halve dag weg haalt.

Maar maakt uit, heb het zelf ook nog niet echt geprobeerd.

In welke regio woon jij?
                  Groeten Michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                    Dank je voor de complimenten
                    Graag gedaan!

De man neemt wel prik alleen niet op dat moment dat ik de pop liet zien, hij was een beetje overdonderd denk ik
                    HAHAHAH dat kan de beste "mannen" overkomen

Voor de kweek is het van belang dat een twaman zingt hiermee hitsen de ze poppen op, je moet dan beginnen met het verstekken van buffaloos, hennep en eivoer, kiemzaden.
                    Wat de Surinamers ook doen is het verstrekken van miereneitjes en pas geimporteerde paddystengels (onrijpe rijst).
                    Ik heb het hele jaar door vogels in huis die zingen. Sommige vogels zijn bij mij begin winter klaar met ruien. Dit zijn mijn voorzangers. Meestal heb ik dan een jongman in huis om hem in slag te zetten. Dit jaar zat dat er helaas niet in. Op dit moment heb ik 4 vogels goed op zang in huis. Is het van belang dat de vogel in de broedhok zingt? of is het horen voor de pop meer dan genoeg. Ik geef de vogels geen miereneitjes. Paddy heb ik wel kunnen bemachtigen via een vriend. Echter of dit werk?!?!? ik heb mijn vraag tekens erbij. Ik denk dat buffaloos, pinkies, kiemzaden, hennep en eivoer meer zoden aan de dijk zet. Ik heb hier en daar gesnuffeld op internet met een vertaal tool en heb ook nergens kunnen lezen dat ze bijvoorbeeld in Brazil jonge paddy gebruiken. Wel de overige zaken. Echter heb ik nooit kiemzaad aan me vogels verstrekt en heb ik ook geen idee hoe je dit zou moeten maken en welke zaden in een goed mengsel zit.

Ook maak ik de ruimte iets warmer (21graden) en ook de luchtvochtigheid gooi ik omhoog met behulp van een luchtbevochtiger.
                    Dat zit wel goed digitale hygrometer en temperatuur meter met automatische lucht bevochtiging die het op pijl houdt.

Een half eivoer bakje per dag met buffaloos vind ik persoonlijk te veel.
                    Ik geef 1 keer in de week zo'n 20 levende.
                    Let op dat deze vogels erg jicht gevoelig zijn door een eventuele overvoering van eiwitten. En als je de vogels elke dag buffaloos voorschotelt vervalt het trigger moment.
                    Daar had ik al een vermoede van. Ik dacht juist ik blijf het voeren zodat ze broeds worden. Op het moment van broedsheid er mee stoppen. Niet doen dus. Het verhaal van jicht ed. kan ik me in vinden en ben ik helemaal mee eens. Ik neem aan dat je dan 20 voor de hele koppel doet per week. 1x 20 per week dus voor de koppel.

Ik begrijp het niet helemaal met hoe je dat gedaan hebt met die buffallos aan te bieden in de opening van de drinkfonteintjes terwijl je ze voor een halve dag weg haalt.
                    Heel makkelijk. je haalt hun fontein weg voor het slapen gaan. Vogel wordt wakker en lust een slokje. Fonteintje is weg dus geen drinken (ook geen bad bakje laten) dit laat je precies zo tot halverwege de middag. je vult de fonteintjes met water en doet daar een buffalootje in en hangt het tussen de draad. De vogel zal meteen komen drinken. Maar hij moet eerst langs de buffaloo. Op het moment dat hij de buffallo pakt haal je meteen het fonteintje weg en doe je nog een buffallo in de opening van het fonteintje. en hang je weer terug. Zo dus

In welke regio woon jij?
                    In regio Rotterdam. En jij?

Opmerking

Was even vergeten dat jij goed zangvogels hebt dus qua zang zit dat wel goed bij jouw, de pop reageert ook gewoon op zang uit de kweekruimte.

Ik heb maar twee mannen en dat zijn niet zulke beste zangers maar dan speel ik gewoon mp3's zang af, maakt niet uit wat voor zang, kiauw, ring, Braziliaanse canto, pije pije.

Maar een ding is belangrijk, dat ze hierop reageert en gaat kekken, dit is het teken dat ze broedrijp gaat worden.

Miereneieren en jonge paddy zijn ook helemaal niet nodig voor de kweek dit behoort ook weer tot de indianenverhalen

Mijn 2 jongen zijn zelfs alleen maar gevoerd met kiemzaden, hennep, paddyzaad/safloorpitten/gele en Japanse millet en buffaloos.
                      Het eivoer werd door de pop de eerste tijd gewoon overgeslagen als voer de jongen, pas tegen het eind werd dit gevoerd.

Net even een filmpje gemaakt, hier zijn ze dus zelfstandig http://www.youtube.com/watch?v=u3g_WbwTMG4

Als kiemzaadmengsel gebruik ik een deel standaard mengsel uit de winkel en een deel tropen/grote parkietenzaad. Verhouding 50/50.
                      Ik gebruik 3 theezeefjes zodat ik elke dag vers kiemzaad heb. http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=15186

Idd. 10 buffaloos per vogel per week.

Helemaal duidelijk qua uitleg over de diepvries buffaloos, ga het ook eens proberen zo,Bedankt!

Heb jij je aantal lichturen dus zomers en winters anders?
                      Ik heb veel rui problemen doordat ik mijn aantal lichturen het gehele jaar constant heb.
                      Ze gaan bij mij allemaal op een verschillend tijdstip in de rui, dat is dan wel vervelend als je denkt te gaan kweken met een koppel en ze dus plots gewoon in de rui gaan

Ik woon in de regio Zaanstad
                      Groeten Michael

Opmerking

Bij mij heb je het hele door wel 1 of 2 vogels die goed op zang zijn. de vrouw hoort genoeg zang. En ik draai ook het hele jaar door CD die ook hoorbaar is in de kweekruimte. Ik denk dat het kwa zang wel goed zit.

Leuke filmpjes van die jongkies en moeder... hopen dat ik binnenkort ook zo een filmpje mag gaan maken en jou daar blij mee kan maken.

Heb vandaag zaden gehaald om te kiemen. Ik ga dat een proberen. Kijken of dat werkt. Heb begrepen dat het zo ie zo goed is om aan de vogels te verstrekken dus gaan we dat gewoon lekker doen alles voor het welzijn van de vogeltjes toch

hahahah laat weten hoe dat gegaan is met het aanbieden van de buffaloos dat is mijn manier om ze dingen te leren eten als ze niet willen. Drinken doen ze allemaal toch

Eerlijk gezegd heb ik alleen in mijn kweekruimte nu verlichting staan dat op een tijd schakelaar werkt. In mijn kweekruimte heb ik nu 1 koppel zitten. En 4 andere poppen die ik aan het voor bereiden ben op de kweek. 2 zijn klaar met de rui en moeten nog op gang komen hebben hun verenpak compleet etc. en 2 zijn nog niet helemaal klaar met de rui. Die moeten nog een week of 2 dan zijn ze ook helemaal klaar. Heb ze wel alvast daar neer gezet zodat ze alvast kunnen wennen aan de omgeving etc.

De overige vogels heb ik gewoon in huis hangen. Als ik merk dat eentje wilt gaan ruien dan prik ik hem zodat hij weer op zang komt en zo de rui uitstelt. Dat heb ik in het verleden gedaan en nu ruien de vogels volgens een bepaald patroon waardoor ik altijd wel minimaal 2 vogels op zang heb gedurende het hele jaar.

Dit komt nog voort uit de tijd dat ik niet wilde kweken en meer jonkies in de slag wilde zetten. Dan is het van belang dat er altijd wel 1 of 2 zijn die fluiten in de koor.

Wat ik overigens wel jammer vind is dat dit "ons" topic aan het worden is. Heb op de forum gelezen dat er meerdere kwekers zijn van deze vogels maar die reageren niet. Jammer. Misschien dat zij hun kennis (net als de meeste Surinamers die deze vogels kweken) niet met ons willen delen.

Misschien dat we specifieke dingen maar voortaan over de mail kunnen doen aangezien wij toch alleen bezig zijn met dit onderdeel!

Opmerking

Hallo Kiauw, het is denk ik beter dat wij persoonlijk gaan mailen, de eerste zit al in je mailbox
                          Groeten Michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kiauw
                            Wat ik overigens wel jammer vind is dat dit "ons" topic aan het worden is. Heb op de forum gelezen dat er meerdere kwekers zijn van deze vogels maar die reageren niet. Jammer.
                            Die meerdere kwekers hoeven niet meer actief te zijn op het forum, dit zou 1 van de redenen kunnen zijn dat er niet meer mensen reageren.
                            Mijn Surinaamse zwager heeft niks met vogels, anders zou ik hem gevraagd hebben om een kweekverslag

Persoonlijk heb ik dit topic met zeer veel belangstelling zitten volgen.
                            Woorden als "prik", "kekken", "drukkers", enz. zo leren we ook nog eens wat.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
                              Mijn Surinaamse zwager heeft niks met vogels, anders zou ik hem gevraagd hebben om een kweekverslag

mvg. Eelke
                              Dat is jammer ik had nog genoeg vragen voor hem.

Misschien gaan we nog wel even door, ik heb namelijk ook wat prive vragen, die ik liever via een PB doe.
                              Groeten Michael

Opmerking

Working...
                              X