Een vraagje van een echte kromsnavelman. Ik heb sinds dit jaar ook drie koppels gould amadines. Nu was ik apetrots want ik had een pop al even niet gezien en bij controle van het broedblokje bleek dat ze twee eitjes had. Helemaal geweldig. Maar de volgende dag zag ik haar op stok en zag ik een kapot gemaakt eitje op de bodem liggen. Bij controle was ook het andere eitje weg. Ze zitten per koppel in een broedkooi dus er kan verder niets bij zijn geweest. Mijn vraag is dus of Goulds zo snel van streek zijn en zoja hoe en wanneer controleer je dan wel?? Ik baal er wel een beetje van.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Verstoren nest Gould Amadines
Collapse
X
-
Het zou kunnen, maar ik denk het niet.
Is het misschien een jonge pop?
Veel mensen vergeten dat Goulds niet de makkelijkste zijn, ze werden vroeger niet voor niks met meeuwen gekweekt. Toch worden er vaak veel gekweekt door het fouten gedrag er uit te selecteren. Misschien heb je daar wel een vogel van gekregen..Gouldamadine kweker, lid van SNGN.
Groeten, Anne van Tuijl. ( Jeugd )
-
De ene vogel is de andere niet.
Heb er wel gehad die ik er bijna af moest tillen, maar ook die bij de eerste de beste controle van de eieren stapten en er niet weer op gingen.
Zodra ze eenmaal broeden verlaten ze het nest / de eieren minder snel na een nestcontrole is mijn ervaring.
Ik doe korte nestcontroles en wacht altijd tot ze van het nest zijn.
Het kan ook zijn dat de pop nog niet geheel broedrijp is of dat het koppel niet zo goed klikt.
De pop kiest de man, heb je net een zeer kieskeurige pop dan zou dat ook een rol kunnen spelen.
mvg. Eelke
Opmerking
-
Hallo, bedankt al voor deze reacties. De man en de pop zitten voor het eerst bij elkaar bij mij. Ze zijn ongeveer 9 maanden oud. Hebben uiteraard nog niet eerder gebroed. Ze komen van goede kwekers, waarvan ik zeker weet dat het goede vogels zijn.
Inderdaad ben ik natuurlijk ook al stevig aan het lezen geweest en is geduld een voorname factor. Ook alle andere adviezen ga ik zeker iets mee doen.
Mochten er nog meer lezers zijn met goede adviezen dan hoor/lees ik ze graag.
Opmerking
-
Is de pop niet te jong met 9 maanden?
Vraag: Hoe oud moet een pop en man zijn voordat je er mee kunt kweken?
Antwoord: De pop zou altijd ouder moeten zijn dan een jaar en dan nog het liefst inzetten na de eerste volledige jaarrui. De man mag na 9 maanden ingezet worden en moet een felrode snavelpunt hebben. De pop een goed grijs-zwarte snavel. In de natuur zijn ze veel jonger, maar ook de hoeveelheid jongen is lager en veel poppen sterven als ze soms in het jaar dat ze geboren zijn al een nest moeten grootbrengen. In de natuur is het echter soms bittere noodzaak, bij ons niet.
Het uitgooien van eieren/jongen:
Antwoord: Dit is een vrij lastig probleem om dat het meerdere oorzaken kan hebben. De kunst is om deze allemaal te kennen en die dan vervolgens ook te herkennen als ze een rol spelen.
Gouldamadines zijn nog niet goed gekoppeld; laat een koppel vogels altijd minstens 4 weken aan elkaar wennen alvorens een nestgelegenheid te verschaffen.
Gouldamadines zijn te driftig; oorzaak moet je zoeken in te veel dierlijk eiwit (oa insectenvoer) of teveel vitamines. Geef broedende Gouldamadines nooit extra vitaminen en stop voor een 5-tal dagen met het geven van insectenvoer als de jongen uit het ei komen.
Gouldamadines hebben een tekort aan mineralen; Gouldamadines hebben een grote behoefte aan mineralen. Dit wordt nog groter wanneer er jongen verschijnen. Als ze niet over voldoende mineralen beschikken zullen ze de jongen uit het nest gooien (de vogels zien het niet als zinvol om hier nog mee door te gaan).
Gouldamadines zijn snel verstoord; doe de eerste 3 dagen GEEN nestcontrole
Opmerking
-
Hoi Jan.
Mijn ervaringen met Gould amadines zijn alleen maar positief. Ik kweekte deze tot vorig jaar nog in broedkooien van 80 cm met het nestkastje bevestigd aan de buitenkant van de kooi.
Omdat ik Goulds hele slechte nestbouwers vind maakte ik altijd het nestje voor hen klaar met een beetje hooi, gevorm in een kommetje.
Bij mijn nestkastjes kun je de deksel er af lichten zonder het nestkastje te hoeven verwijderen.
Dagelijks ging ik, en wel vanaf de eerste dag, nestcontroles uitoefenen zodat de vogels aan de routine wenden.
Ik heb altijd weinig of geen problemen met nest controles ondervonden.
Wel vind ik de pop met 9 maanden nog wat aan de jonge kant en zelf zou ik nog een maandje of drie wachten.
En je mag dan ook gerust balen Dit soort tegenslagen "hoort" bij onze vogel hobby.
Als je eenmaal een goed kweek koppel hebt kweken ze als muizen!
Success.
Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking