Gek idee om die grote vogels in zo'n klein bakje te zien, maar ik zal het eens proberen. Baadt het niet dan schaadt het niet...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Blauwe Bisschop
Collapse
X
-
-
probeer ook eens morio wormen. Deze voerden ze bij mij graag als de jongen op het punt stonden om uit te vliegen. Nu mag je al gerust 3 tot 5 wasmotpoppen per vogel bijv 2 keer per week geven. Dierlijk voer hebben ze echt wel nodig om broedrijp te worden.
groeten Willem
Opmerking
-
Wouw, zeer interessant stuk lijkt me echt een uitdaging en een leuk vogeltje om te hebben.
Suc6 er mee
Groetjes Rudie
Opmerking
-
Dank voor de tip willem. Ik zal komende week beginnen met de wasmotten.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door BarendHans , "veugelke" zegt je dat iets????
Overigens heb ik vandaag mijn koppel moeten scheiden. De jachtpartijen werden langduriger. En voordat de pop naar de eeuwige jachtvelden wordt gezonden heb ik het tussenschot (tralie) ertussen gezet.
Nou weet ik dat deze soort best onvriendelijk tegenover elkaar kan zijn, maar is het minutenlang jagen normaal? Ik werk ook gewoon, dus kan het niet de hele dag in de gaten houden. En hoe moet ik hier verder mee omgaan?
Opmerking
-
-
Ik heb jouw advies gebruikt afgelopen week Willem. Misschien dat ze daardoor wat rustiger zijn geworden. Dit weekend heb ik ze wel de gehele dag bij elkaar gelaten en dat lijkt inmiddels op een enkele korte jachtpartij goed te gaan. Ook ben ik matig geweest met levend voer, mogelijk dat dat ook bijdraagt aan de rust. Ik heb te maken met vogels van mei/juni 2011, dus ze zijn nog heel, heel erg jong. Houd voorlopig mijn planning aan en dat is dat de nestkasten er pas halverwege april ingaan.
Opmerking
-
halverwege april? als ik in jou positie had gestaan had ik eind mei gedaan. ik bedoel je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
ik broed altijd met vogels van minimaal 1jaar oud omdat dan de kans op legnood kleiner is. mannetjes die jonger zijn dan 1jaar zet ik wel in.
maar ik denk niet dat als je het halverwege april doet dat je direct legnood krijgt ofzo hoor. de vogels moeten natuurlijk eerst elkaar mogen dan moet er nog een nest worden gebouwd. (al doen sommige vogels dit binnen 1 a 2 dagen) enfin het is en blijft uitproberen als je dit voor de eerste keer doet. succes
Opmerking
-
De pop is inderdaad best jong dus ik zou niets overhaasten en de vogels goed aan elkaar laten wennen. Als ze eenmaal aan de kweek begonnen zijn zijn ze niet meer te stoppen
Opmerking
-
Ik zal het rustig aan doen. Het is gelukkig niet de eerste keer dat ik met vogels kweek. Alleen wel met deze soort. En dit is bij elke soort best weer spannend vind ik.
Heb jij jouw BBB's nog Willem?
Opmerking
-
Nee ik heb mn bbb afgelopen zomer verkocht. Mocht de jonge POP de eerste ronde verspelen vooral niet ongerust worden binnen 2 of 3 weken is er vaak al weer een nieuw nest. Het zijn weg leuke vogels om te kweken en ze wennen snel aan je. Ik heb ze weg gedaan omdat ik me meer wilde gaan richten op de kweek van oa de gelebek, antilliaanse goudvink en bastaarden.
Gr willem
Opmerking
-
Een kleine update van mijn kant. De man brengt hele serenades richting de pop. Vervolgens wordt de achtervolging ingezet totdat ze met gesperde bekken tegenover elkaar zitten. De pop weet de man prima van zich af te houden. Het is ook best een forse pop. Ze eten regelmatig samen, sliepen steeds dichter bij elkaar, maar zij is alleen 's nachts nogal actief. In eerste instantie dacht ik aan luizen. Dat is niet het geval. Dus voor haar, op advies van een aantal forumleden, een nachtlampje gekocht. Dat helpt, maar nu plukt het kreng 's nachts de veren uit de nek van de man. Dus ik scheid man en pop nu inmiddels 's nachts van elkaar. Een uur voordat het licht uit gaat zet ik ze apart en 's ochtends laat ik ze weer bij elkaar. Ondanks dit alles denk ik toch dat ik over een goed koppel beschik.
Qua licht zitten de BBB's inmiddels op 15 uur. Half april zit ik op 16 uur. Eivoer geef ik inmiddels 4 keer per week en 1 maal per week krijgen ze levend voedsel in de vorm van krekels, wasmotten, buffalo- of meelwormen. Eivoer zijn ze, voornamelijk de pop, dol op. Ook het levend voedsel wordt snel gevonden en opgenomen. Nu is het wachten tot mei, dan is de pop een jaar oud en oud genoeg voor de kweek.
Opmerking
-
mijn bbb hebbensamen een nestje gebouwd ondanks dat is het mannetje toch nog af en toe fel naar de pop ze eten ook wat minder nu geef ze eivoer buffalo en zaad soms zit het popje in het nestje maar ik denk dat er nog geen bevruchting heeft plaats gevonden is mijn eerste keer dat ik dit doe
maar ik heb nog hoop
mvg mel67
Opmerking
-
Hallo mel67, ben jij ook zo blij met deze vogels? Ik vind ze nu al prachtig en dan is de man bij mij nog te jong voor de mooie blauwe kleur.
De man is bij mij in de stemming, maar belangrijker de pop nog niet. Hij doet steeds verwoede pogingen om boven haar te gaan hangen om te kunnen bevliegen. Het wachten is op het moment dat zij op een stok zit om zich aan te bieden en om hem gaat roepen. Ze gooit haar staart dan omhoog en maakt trillende bewegingen. Dan is de man er meestal als de kippen bij.
Heb ze nu een paar stukjes een paar draadjes van cocos en sisal gegeven, zonder dat de nestkasten er nog inhangen, om te zien wat ze daar mee gaan doen. Ze zijn er nu steeds naar aan het zoeken en mee in hun bek door de kooi aan het vliegen. Ze zitten steeds in het kunstgroen te kijken of ze het daar kwijt kunnen. Dus ik heb het idee dat als de nestkasten (in mei) in de kooi hangen het wel eens snel kan gaan.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking