Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudbuikje met legnood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• goudbuikje met legnood

Ik heb sinds een tijdje een koppel goudbuikjes.
    Hoewel er nog geen nestkast in het hok hing was de pop toch van plan om eitjes te leggen. Sinds 3 dagen zit het popje op de grond met de verschijnselen van legnood. Ook heb ik in een hoekje al een kapot windei gevonden, zodoende mijn idee van legnood.. Mede daarom heb ik besloten toch maar een nestkastje aan te bieden waarin de man een nest begint te bouwen.

Ik vraag mij af wat ik aan de legnood van de pop zou kunnen doen. Een goudbuikje in een kommetje lauw water is ook een beetje geknoei denk ik. De vogel oogt verder ook niet echt ziek en eet en drinkt normaal.
    Zou ik gewoon af moeten wachten?Of is hier iemand met een beter idee?
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

legnood

Dat is niet zo mooi, hier heb je een linkje met info.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

dankjewel, een zeer waardevolle link. Alleen zie ik niet zoveel in het stuk drukken van het ei.
      De vogels hebben bij mij in ieder geval geen gebrek aan kalk, en krijgen ook zeer gevarieerde voeding. Buffalo's, halfrijpe graszaden, eivoer en tropisch zaad. Het kan natuurlijk zijn dat ze dit gemist hebben bij de vorige eigenaar.

Opmerking

ei stuk drukken

Nee daar zie ik, vooral bij zo'n klein vogeltje ook niet zoveel heil in. Wat ik nog wel eens deed was een beetje lauwwarme slaolie aan een wattenstaafje en daar de ei-uitgang mee inwrijven. Wel voorzichtig. Een ei er voorzichtig uit laten komen wil ook wel maar daar moet je wel heel voorzichtig mee te werk gaan. Het is zeer vermoeiend voor het popje. Ze kan er aan bezwijken.
        Je moet niet achter het ei richting cloaca duwen maar eigenlijk een beetje je gevoel laten werken en vanaf de cloaca kant het ei laten komen. Wel eerst wat slaolie {lauw} laten inwerken. Ik ben benieuwd.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

legnood

Wat ik bij mijn kanaries doe, is een spuitje halen bij de apotheek vullen met slaolie en dan een druppeltje achterin spuiten.
          Bij mijn kanaries helpt dit goed.
          Wat ik gehoord heb, dat legnood te maken kan hebben met het weer.
          Het gebeurd meestal als het te koud is zegt men.

Opmerking

spuitje

Wel goed oppassen en het spuitje wel eerst goed ontsmetten als die niet steriel verpakt is.
            Ik denk dat het weer wat temperatuur betreft nu nog wel meevalt. Zo koud is het nu ook nog weer niet.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Opmerking

legnood

Nou henk de ene dag is het 15 graden de andere dag 22 graden en zo gaat het heen en weer, en dan nog maar te zwijgen van het vocht.
              Ik hoor bij onze vereniging de buitenkwekers klagen dat ze de vogels bijna niet op stok kunnen krijgen.
              Ik kweek binnen en heb met 15 koppels 80 kanaries op stok.
              Er zijn ervaren buitenkwekers bij die bij ons normaal kampioen worden, de 1 heeft met (lees goed) met 10 koppels kanaries 3 jongen op stok kunnen krijgen en een ander met 6 koppels 6 jongen op stok.
              In april was het heel warm in mei was het weer een stuk kouder, toen hadden we weer een periode met warmte en nu verzuipen ze bijna.

Opmerking

weertype

imezilstra, je verwoordt het prima dat rare weertype. Het is ook wel bar en boos dat ben ik wel met je eens. Maar zoals jij schets dat die kanariekwekers zo weinig jongen op stok hebben gekregen kan maar hoeft niet met het weer te maken te hebben. Al zit die kans er wel in. Ik neem aan dat daarbij niet heel veel legnood de oorzaak was van de slechte kanariekweek?
                De vogels in de natuur hebben ook echt wel jongen grootgebracht, ondanks het weer. Maar ja een normaal zomer is het niet, daar kan ik niet onderuit. En we moeten ook nog maar afwachten of het wel weer normaal zal worden. Het weer is behoorlijk op hol geslagen. Misschien zijn er op diverse plekken op deze aardbol wel veel en veel te veel oerwouden ondersteboven gekapt. Nu komt de moesson deze kant op waaien. met alle gevolgen vandien. {overdenking}. De regenbuien weten niet meer waar ze horen. Ze zijn de richting kwijt geraakt.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties. Ik kan niet echt meer een ei voelen en vermoed dat als er nog iets zit dit een windei is of de resten daarvan. Mede omdat ik ook een kapot windei heb gevonden. Het verhaal van de slaolie in een spuitje spreekt mij tot dusver nog het meeste aan. Maar aangezien ik niet echt een hard ei kan voelen (of ik ben te voorzichtig) heb ik het idee dat de vogel apart zetten in de warmte nog het meest voor de hand ligt. Het popje is al wat levendiger geworden en ziet er afgezien van dat ze op de bodem van de voliere zit niet echt ziek meer uit.
                  Ik hou jullie wel op de hoogte van de vorderingen en hoop er maar het beste van.
                  Mijn goudbuikjes zitten trouwens binnen bij zo'n 18 graden dus ik ga er niet vanuit dat het te koud voor ze is.

Opmerking

goudbuikje met legnood

Hier een tip om in de toekomst legnood te voorkomen.
                    Doe elke dag een paar druppels vitamanine AD door Uw voer.
                    In lang vervlogen tijden had ik ook regelmatig last van legnood, ik heb toen het advies gekregen om AD druppels door het eivoer te doen en sinds dien en dit is al meer dan 30 jaat geleden, heb ik nooit geen last van legnood meer gehad !!
                    indertijd kocht ik de AD druppels bij een drogist ,dezelfde ,welke voor kinderen gebruikt worden, nu kun je ze ook in een dierenspeciaalzaak kopen speciaal voor vogels.
                    Succes verder en zie goudbuikjes te kweken, geef ze ook wat fruitvliegjes hier zijn ze gek op , doe wat diverse soorten fruit in een emmer met deksel erop ,prik wat gaatjes in het deksel en de fruitvliegjes komen vanzelf. zet elke dag de emmer even in de vlucht trek het deksel eraf geef er een schop tegen en de vliegjes komen eruit ,snel het deksel er terug op voor de stank !!!
                    en dan snel gaan zitten genieten als de vogels de vliegjes gaan vangen.

Jan de Nijs Curacao

Opmerking

Met alle respect Jan, maar dagelijks vitamine AD geven is toch wel enigzins achterhaald. Alleen al het tegenwoordige eivoer is veel beter afgestemd op de dagelijkse voedingsbehoeften.
                      Inmiddels zijn ook de schadelijke effecten van dergelijke "oude" methodes bekend en dan met name de gevolgen van overdosering. Teveel AD doet een aanslag op de lever en verkort de levensduur in grote mate.

Bijna alle (huis)dieren, ook vogels, leven tegenwoordig een stuk langer dan vroeger, onder andere door betere kennis van voedsel.
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                        Inmiddels zijn ook de schadelijke effecten van dergelijke "oude" methodes bekend en dan met name de gevolgen van overdosering. Teveel AD doet een aanslag op de lever en verkort de levensduur in grote mate.
                        Overdoseren is altijd fout. Maar een vogel die in huis gekweekt word en dus geen zonlicht kan opvangen is aangewezen op de voeding die het verstrekt word wat betreft vitamine D3. Bij een tekort aan vitamine D3 kunnen calcium en magnesium niet voldoende omgezet worden, en heb je dus kans op een inferieure eischaal. Lijkt mij duidelijk het geval bij het goudbuikje.

Greetzzz

Opmerking

Goudbuikje Met Legnood

Overal waar te voor staat is nooit goed behalve tevreden en te rijk !!!!!!!!!!
                          het klopt wat Ton zegt dat de voeding de laatste 20 jaar sterk verbeterd is, alleen ben ik en ik niet alleen nog zo kweker die zelf zijn eivoer geheel klaar maakt en totaal 5 kg per jaar koop, omdit in de rusttijd soms wat te geven, over een paar honderd vogels !!
                          Mijn vogels krijgen al jaren dagelijks in kweek en ruitijd elke dag vers zelf gemaakt eivoer met elke dag hierin weer andere groente en fruit, zodat ze hun vitamine's hierdoor toch binnen krijgen.
                          hoewel de kant en klaar eivoeren zeker niet slecht zijn te noemen tegen woordig, krijgen vogels hierdoor toch elkedag dezelfde smaak voor geschoteld.
                          Persoonlijk vind ik verse groente en fruit ook veel lekkerder dan uit blik of pot, of diepvries !!!!
                          Mijn advies is altijd zo ,wanneer je weinig tijd heb koop dan eivoer en neem regelmatig ook eens een ander merk en meng dit er door heen, heb je meer tijd dan maak je het zelf. Ik heb hier regelmatig ook lezingen over gehouden en hiervan een demostratie van gegeven hoe ik het doe.
                          Het is dan erg leuk om achteraf te horen dat kwekers die dit ook dan zijn gaan doen , veel betere kweek resultaten zijn gaan behalen.
                          Vroeger stonden er in Onze Vogels maandelijks kweek verslagen van mijn kweek met .....
                          gelukkig zien we dit soort waardevolle artikels weer terug komen.
                          Ik en ik niet alleen lees nog regelmatig oude artikels van lang vervlogen tijden , om wat extra info over bepaalde onderwerpen te krijgen.
                          Vaak staan hier hele simpele dingen in die we met zijn alle allang zijn vergeten, maar toch nog vaak aktueel zijn en de oplossing kunnen geven.
                          ik kan niet zeggen dat ik ondanks ik reglmatig nog AD vitamine geeft dat mijn vogels ,minder lang mee gaan, integendeel zelfs, het gaat juist om de mate waar men het geeft, maar hoe zijn de meeste liefhebbers, je schrijft iets voor van bv 5 druppels per dag op 50 vogels en men gaat er 10 doen ,omdat men dan demkt dat het dan zeker zal helpen, dit is niet alleen met vitamine's ,maar nog vaker met medicijnen. Zal men dit ook bij zich zelf doen wanneer de dokter een recept vorschrijft !!!!!!!!!!!!!!!!
                          Eert het verleden en kust de toekomst
                          Dan komt alles toch nog goed.
                          voor diegene die mijn eigen gemaakte eivoer willen nalezen, zie Onze Vogels in de reeks van A tot Zebravink, ik meen in 2004 maar kan ook een jaar eerder of later zijn
                          groeten Jan de Nijs Curacao

Opmerking

Naar mijn idee is de legnood voorbij. De pop eet en drinkt normaal en oogt niet ziek. Ook heb ik windeieren gevonden. Wel zit de pop nog steeds op de grond en vliegt moeilijk. Duurt het bijkomen van legnood zo lang?

Opmerking

legnood

Hallo,
                              ben nu natuurlijk veel te laat om nog antwoord te geven maar als ik een vogel heb met legnood dan pak ik 1 bakje warmwater en 1 bakje koud water en druk dan de vogel met z'n poepertje in het warme water en dan na een paar minuten in het koude water herhaal dit een stuk of 6 keer en zet de vogel dan terug op het nest en meestal zijn de probleemen dan voorbij en wordt na verloop van tijd het eitje keurig gelegd.
                              m.vr.gr. Harry
                              m.vr.gr. Harry

Opmerking

Working...
                              X