Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beter kweek resultaat bij dezelfde kopkleuren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Beter kweek resultaat bij dezelfde kopkleuren?

Onlang las ik dat het beter zou zijn om goulds amadines met dezelfde kopkleuren bij elkaar te zetten en daarmee te kweken. Dus zwart met zwart en rood met rood. De resultaten schijnen veel beter te zijn dan dat je twee verschillende kopkleuren met elkaar kruist.
    Ik heb tot nu toe zwart met rood gedaan omdat ik dat ergens had gelezen om zo ook de afbakening goed in stand te houden tussen kopkleur en de overige kleuren.
    Welke ervaring hebben jullie daarin?
    Tot nu toe kan ik niet zeggen dat ik een negatieve ervaring heb met het koppelen etc. naar aanleiding van verschillende kopkleuren.
    Jo

Hallo Vinkie. Dit onderwerp heb ik onlangs aangeraakt bij mijn verslag over de Gould amadine telling in September van dit jaar. De resultaten blijken veel beter te zijn (niet schijnen).
    De conclusies zijn getrokken na het bestuderen van honderden Goulds in gevangenschap en in het wild over meerdere jaren.
    Met een stelletje Goulds in een voliere of broedkooi zal je geen problemen ondervinden en zal ook niet in de rubriek "scientific research" verschijnen.(sorry mijn Nederlands laat me even in de steek)

Dr Sarah Pryke heeft ondermeer bij honderden Gould amadines de kopkleur veranderd door deze in een andere - natuurlijke - kopkleur te kwasten. Bovendien moeten de vogels dan natuurlijk de keuze hebben over een groot aantal partners.

Er is meer te vinden op het website van de Save the Gouldian fund.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

hoe het precies allemaal zit weet ik ook niet als je helemaal geholpen wilt worden moet je even iemand van de speciaalclub van natuurbroed gouldamadines kijken http://www.sngn.nl/
      wat ik wel heb meegekregen van de verhalen tussen mijn vader en mijn kleinere broer is dat je best rood x rood kan zetten maar wanneer je dit te veel zal doen krijg je problemen met het zwarte bandje achter op de kop dus zo af en toe zul je in je lijn van roodkoppen ook een zwartkop moeten toevoegen. zwartkoppen tegen elkaar zou best moeten kunnen naar mijn mening ik bedoel zwart is zwart

succes vinkie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
        Hallo Vinkie. Dit onderwerp heb ik onlangs aangeraakt bij mijn verslag over de Gould amadine telling in September van dit jaar. De resultaten blijken veel beter te zijn (niet schijnen).
        De conclusies zijn getrokken na het bestuderen van honderden Goulds in gevangenschap en in het wild over meerdere jaren.
        Met een stelletje Goulds in een voliere of broedkooi zal je geen problemen ondervinden en zal ook niet in de rubriek "scientific research" verschijnen.(sorry mijn Nederlands laat me even in de steek)

Dr Sarah Pryke heeft ondermeer bij honderden Gould amadines de kopkleur veranderd door deze in een andere - natuurlijke - kopkleur te kwasten. Bovendien moeten de vogels dan natuurlijk de keuze hebben over een groot aantal partners.

Er is meer te vinden op het website van de Save the Gouldian fund.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
        Klopt, ik heb gisteren een filmpje gezien van Dr. Sarah Pryke en vond dat dit haaks stond met wat ik had gelezen om verschillende kopkleuren met elkaar te kruisen vanwege het zwarte randje. Wat vooral bij rood en geelkoppen voorkomt. Daarnaast heb ik zelf nog geen probleem ondervonden met het kruisen van verschillende kopkleuren. Maar vond het artikel wel reuze interessant en vroeg mij dus af of de kweekresultaten niet omhoog konden door de vogels te zetten bij een en dezelfde kopkleur.
        Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
          hoe het precies allemaal zit weet ik ook niet als je helemaal geholpen wilt worden moet je even iemand van de speciaalclub van natuurbroed gouldamadines kijken http://www.sngn.nl/
          wat ik wel heb meegekregen van de verhalen tussen mijn vader en mijn kleinere broer is dat je best rood x rood kan zetten maar wanneer je dit te veel zal doen krijg je problemen met het zwarte bandje achter op de kop dus zo af en toe zul je in je lijn van roodkoppen ook een zwartkop moeten toevoegen. zwartkoppen tegen elkaar zou best moeten kunnen naar mijn mening ik bedoel zwart is zwart

succes vinkie
          Precies wat jij aanhaald is wat ik ooit gelezen heb en waarom ik bijv. zwart met rood koppel. Maar als ik het allemaal zo lees hoef dat niet iedere keer.
          Jo

Opmerking

Hallo Vinkie.
            Sarah is natuurlijk alleen geintereseerd in het welzijn van de Gould amadine in het wild en de voortplanting van dit soort in het bijzonder. Of ze dan wel of geen steepie verliezen achter op de kop is op dit moment, denk ik, van minder belang.
            Wat wel belangrijk is het feit dat vogels in het wild die kweken met de eigen kopkleur grotere nesten hebben en dat de nesten een goede balance hebben van mannen en poppen. Met een beperkte keuze waar de vogels het niet voor het kiezen hebben ligt dat volgens onderzoek anders. Zie ook mijn verslag eerder dee week over de vogel telling.

groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Working...
            X