Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voor kweek apart

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Voor kweek apart

Is het nu echt bevoordelijk voor de kweek om man en pop een paar weken van tevoren gescheiden te laten? zo ja bij welke tropische vogels werkt dit?
    Wat is de reden erachter waarom het zou werken?
    Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

Het scheiden van de mannen en poppen wordt door een kweker gedaan zodat hij kan bepalen welke vogels een koppel gaan vormen. Als de vogels gezamenlijk zitten zullen er vaak al koppels ontstaan, en dit kunnen dan wel eens andere vogels zijn dan je zelf bij elkaar wou plaatsen. Als je ze dan nog gaat scheiden dan kan het ook voorkomen dat de man of pop de nieuwe partner niet accepteert.
    Door het scheiden weet je ook zeker dat de man van het koppel ook de vader van de jongen is.

Dit wordt vaak toegepast bij bv. zebravinken, goulds, japanse meeuwen enz.

Bij vogels waar het geslachtsonderscheid niet te zien is of wat moeilijke kwekers zijn kan het juist beter zijn om de vogels bij elkaar te plaatsen. Ze kunnen dan hun eigen partner selecteren en zullen sneller overgaan tot broeden. Plaats dan wel vogels bij elkaar van dezelfde kleur en kwaliteit.

Om wat voor vogels gaat het in jouw geval?
    Groeten,

Arjan

Opmerking

Nee ik bedoel meer de man en de pop gescheiden dus man en pop in aparte hokjes. Ik heb zelf spitsstaarten, goulds,papagaaiamadine,binzen

Opmerking

Heb je het over koppels die al gevormd zijn en reeds eerder hebben gebroed?
        Als dat zo is, dan kan ik je zeggen dat ik eind oktober de mannen en poppen enkele maanden apart zet, dit doe ik alleen op de popje rust te geven.
        Sommige mannen blijven namelijk jagen, hierdoor heb ik in het verleden popje verspeeld.
        Als ik ze na b.v. 2 of 3 maanden weer bijelkaar in de voliere zet, dat ligt er aan hoe de popjes eruit zien, dan is het feest en gaan ze vrij snel zoeken naar een nestje of bouwen er zelf een.
        Dat is mijn ervaring.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Ja dat bedoelde ik. Oke bedankt dan ga ik dat ook is proberen.

Opmerking

goulds apart of niet

hallo loodje
            ik heb 8 broedkooien 80-4o-40 met goulds.
            de 8 koppels laat ik gewoon in de broedkooien zitten broed of geen broed.
            Ik pas dan wel de voeding aan bij rustperiode bij de rui geef ik het zelfde voer als bij de kweekperiode.
            en het gaat over het algemeen heel goed met de kweek
            In het binnenhok heb ik 10 koppels elk jaar bij elkaar zitten en ik heb er nu 5 koppels met jongen en ik broed van september tot maart nu weet ik wel idereen doet het op zij eigen manier.
            groeten louis.

Opmerking

Hallo Louis,

Iedereen doet het idd op zijn eigen manier.
              Heb jij een speciale vraag? of is het gewoon een mededeling wat je schrijft.
              Ik heb namelijk geen ervaring in broedkooien, ik kweek in twee grote voliere's
              van 4x3x3 en 2x3x3.
              groetjes
              Heidi

Opmerking

voor kweek apart

hallo loodje
                ik wist niet dat je geen broedkooien heb sorry.
                zoals je weet broed ik in broedkooien maar ik zou ook zo graag in een voliere willen kweeken want in een broedkooi kun je kweken als je jongen heb kun je laten de jongen ringen en in de grote voliere doen.
                maar ik heb een binnenhok van 2.50 bij 2 m en heb er 5 gould nesten hangen en een buiten voliere van 3m bij 1m als er nu 3 koppels jongen hebben hoe doe jij het dan verder met ringen enzovoort in de voliere .
                zou jij mij hier meer over kunnen vertellen als je dat wil doen voor mij a.u.b.
                met vriedelijke groeten louis.

Opmerking

Ringen in een voliere is wat omslachtiger.
                  Ikzelf ring mijn vogels niet, daar moet ik nog steeds mee beginnen.
                  Ik heb mijn vogels puur voor mijn plezier en heb maar 6 koppels, daardoor heb ik ook geen bergen jonge vogels op een seizoen. Ongeveer tussen de 20 en 30.

In een voliere komt het voor dat je wordt verrast. Bij mij vliegen ooit jonge uit, terwijl ik helemaal niet wist dat ze er waren.
                  Je zult tijdens het kweek seizoen elke dag een rondje dienen te maken langs je nestkastjes om te kijken of er jong in liggen.
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

Working...
                  X