Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rui picolet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• rui picolet

Is er iemand bekend met het ruiverloop van de picolet(oryzoborus angolensis)?
    En dan bedoel ik wanneer komt een jongman op kleur en wordt dan 1e rep.

Ik heb al lopen zoeken maar helaas nog niet gevonden,ik heb een jonge man van dit jaar en deze is nu in de rui maar ik zie nog geen kleuren voor het volwassen verenpak verschijnen.

Voor zover ik weet komt een man pas in het tweede jaar op kleur maar zeker ben ik niet.
    Populier jij misschien een idee?
    Mvg,
    Kingfisher.

Ik denk hetzelfde als bij de twa's.

4-12 maanden Jongman

12-24 maanden Tigri

24> Repman.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dus toch ook met 2 jaar,nou ik ben benieuwd.
      Bedankt Populier.
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

zelfde als twatwa

Hoi Kingfisher voor zover ik weet verloopt de rui bij een picolet net zoals een twatwa.

na de rui zul je hoogstwaarschijnlijk een tigri-man hebben en daarna een repman.

Is het de enige pico of hangt hij in een koor? (als ik vragen mag)
        zit hij trouwens al in slag? zo ja wat fluit hij.

ps. ik hoop wel voor je dat het een mannetje is. er wordt namelijk veel opgelicht.

voor de rest veel plezier

mvg Chef

Opmerking

Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Hallo Kingfisher.

Even een vraagje(ben blij dat je voor de kweek gaat) op al de fotos'die ik zie op het net zie je slechte nesten. Is dat iets wat bij de soort(familie) hoort zoals bijv. duiven hier, of is het door kweek(kunstmatig opkweken, eenzijdige selectie voor zang) de oorzaak?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
              Hallo Kingfisher.

Even een vraagje(ben blij dat je voor de kweek gaat) op al de fotos'die ik zie op het net zie je slechte nesten. Is dat iets wat bij de soort(familie) hoort zoals bijv. duiven hier, of is het door kweek(kunstmatig opkweken, eenzijdige selectie voor zang) de oorzaak?
              Ben bang dat ik je het antwoord schuldig moet blijven,jij weet net zo goed als ik dat in vroegere tijden men alleen de mannen uit het wild ving en ze in slag probeerde te drukken en er zo goed als niet gekweekt werd met deze vogels.

Ik heb nog ergens een artikeltje uit Onze Vogels uit de jaren 80 waar melding gemaakt werd van broedpogingen met zowel de twa als de pico maar verder daarna niets voorzover ik weet,op de artikelen na van de heer Nicolaas uit Den Haag maar dat ging meer over de zangcultuur en de soorten.
              Ik ken ook een kweker uit ZH die redelijk goed kweekte met twatwa's en div. rotisoorten en dacht dat hij ook met de picolet gekweekt had maar 100% zeker ben ik daar niet over en hoe er gekweekt wordt door onze medelanders daar komt over het algemeen weinig van naar buiten,ik ben er in ieder geval nog niet achtergekomen.

Had men poppen dan was het alleen om de mannen prik te laten nemen,pas de laatste jaren nu ze lastiger te krijgen zijn wordt men wakker.
              In het begin wilde men ook geen broedvogels( al dan niet geringde eigenkweek)omdat deze niet zo goed zouden zingen als de wildvang wat natuurlijk mijnsinziens b....... is.

Wat jammer is dat de prijzen de pan uitrezen,2500 euro voor een goede zanger is niets om van op te kijken.
              Maar voor de gewone kweker die niet om de zang geeft of geen wedstrijden wilt doen zijn deze vogels niet betaalbaar meer omdat als je een advertentie zet of daarop reageert je met absurde prijzen om je oren wordt geslingerd omdat de vogel een bepaalde slag zingt.
              Nu is de picolet nog enigszins te betalen maar een twa wordt al lastiger,ook de rotisoorten zijn ook niet leuk meer om aan te schaffen.

Maar ik dwaal af,nu men dan eindelijk begint met het proberen kweken van deze vogels en je vraag was ;"slechte nesten. Is dat iets wat bij de soort(familie) hoort zoals bijv. duiven hier, of is het door kweek(kunstmatig opkweken, eenzijdige selectie voor zang) de oorzaak?"

Ik heb echt geen idee,ik zit wel eens op buitenlandse sites te kijken van mensen die ook broeden met deze vogels,zie je inderdaad slecht gebouwde nesten of zelfs kale mandjes dan zou je daar inderdaad vraagtekens bij kunnen zetten.

Misschien dat populier wat meer weet of,ik zag een nieuw forum lid Chef dat hij wat meer hierover weet?
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                kweek(kunstmatig opkweken, eenzijdige selectie voor zang) de oorzaak?
                1) Ik denk dat Zwartkopje daar een punt heeft, bij de meeste vogels worden in Brazilie de eieren weggenomen en kunstmatig uitgebroed en de jongen met de hand opgekweekt, ik denk dat het later nesten bouweninstinct van die vogels ook langzaam wordt weg gekweekt.

2) In die kwekerijen voerd men de jongen met de hand en willen de zaak zo schoon mogelijk houden.

3) Maar ook het niet voorhanden hebben van de juiste nestmateriaalen zoals wij hier in het westen zijn gewend kan ook meespelen.

4) Bij mijn paapjes werden in het begin ook mooie volle nesten gebouwd, en nu tegenwoordig slepen ze wel met materiaal, maar bouwen niets meer en leggen de eieren ook kaal op de bodem van het kokos nestje.

Maar dit hoort allemaal bij het houden van paapjes, twatwa's en picoletten.
                Veel teleurstellingen tijdens de kweek, maar als het dan lukt is het des te leuker.
                Groeten Michael

Opmerking

Om te reageren op de topic. Jonge vogels hebben een baby rui. Alle bruine veertjes worden vervangen door nieuwe bruine veertjes. Het jaar daarop beginnen ze pas op kleur te komen deels. Dan zijn ze tigri en het jaar daarop worden ze pas rep en hebben hun volledige kleur.

Voorgaande is volgens "het boekje".

Ik heb vogels gehouden in Suriname die pas na 3 jaar tigri werden. Ik heb ook vogels gehad die na de eerste rui meteen rep waren. Het is moeilijk te zeggen dus wanneer wat zou moeten komen. Maar het eerste deel is hoe het zou horen te gaan. Maar kijk niet raarop als het een keer anders is.

Opmerking

De vogel begint nu inmiddels zwarte veertjes te krijgen dus het begin is er.
                    Mvg,
                    Kingfisher.

Opmerking

Dan ligt hij goed op schema
                      Groeten Michael

Opmerking

hahaha lijkt mij ook dan dat hij op "schema" is..... volgens het boekje

Opmerking

Ik heb begrepen dat er zangwedstrijden zijn voor deze soorten.

Maar kan je ze ook gewoon op de ''normale'' tentoonstellingen spelen?

Gr,
                          Gouldamadine kweker, lid van SNGN.

Groeten, Anne van Tuijl. ( Jeugd )

Opmerking

Tuurlijk, in principe mag je elke vogel naar de tt brengen, alleen bij dit soort vogels is vaak de man niet het eerste jaar op kleur.
                            Maar volgens mijn mag je met deze soorten ook nog het 2e en 3e nog meespelen.
                            Groeten Michael

Opmerking

Zoiezo 2 jaar, 3 jaar is alleen bij parkieten etc en bijzondere uitzonderingen dus 3 jaar zou misschien ook kunnen ja.
                              Gouldamadine kweker, lid van SNGN.

Groeten, Anne van Tuijl. ( Jeugd )

Opmerking

Working...
                              X