Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kattebak vulling in broedkooi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik ben het eens met agaat, maar bij mij wordt er zeker niet veel schelpenzand op de bodem gedaan. Een handsvol schelpenzand gemengd met grit en houtskool
    zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

kattenbak en andere korrels absorbeert beter dan schelpenzand. voordeel van de korrels is als je een dikke laag er in hebt, dat je na verloop van tijd de aangekoekte korrels er uit haalt, en je zodoende er erg lang mee kan doen.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oscar

Opmerking

Kan die geparfumeerde kattenbak vulling ( van aldi bv ) geen kwaad als de vogels ervan gaan pikken ?

Opmerking

Ik heb nog nooit kattebakvulling gebruikt, ik gebruik al jaren kranten in de laden van de broedkooi, kost niets, zijn alleen niet geschikt voor zebravinken en kanarie's, en het bevalt mij prima.

Gr Harm Onze site: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Opmerking

ik vind dit een zeer intressant onderwerp ,ik gebruik in de winter kattebak vulling of beukensnippers omdat het veel vochtiger is in de winter dan in de zomer dan gebruik ik schelpenzand
              Als de vogels mochten kiezen zouden ze zeker voor schelpenzand gaan,maar ik weet of dat zo gezond is dat scharrelen tussen hun ontlasting?
              Ik heb ooit de proef gedaan aan 1 kant schelpenzand en aan de ander grid en maagkiezel de vogels verkiezen het schelpenzand om in te scharrelen moet je maar eens proberen.

Opmerking

hier jaren kattebak gebruikt degene die van afvalpapier gemaakt word.
                kan er helaas niet meer aan raken ik grote verpakkingen.

gebruik in de voliere nu houtkrullen
                in kooien hennepvezel(aubiose) gebruiken ze in paardenstallen en neemt ik meen 300%vocht op.

ik heb de vogels liever niet scharrelen op de grond dus krijgen ze grit en maagkiezel in een bakje appart samen met "vitamineral" poeder voor duiven

de zaden staan op een stapelkrat die met gaas is afgedekt,alles wat ze knoeien is dus onbereikbaar.

Mvg Frank4

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door frank4

ik heb de vogels liever niet scharrelen op de grond
                    Het gaat er om wat de vogels willen en wat hun natuurlijk gedrag is !
                    Niet wat jij wil.
                    Straks mogen ze zeker ook niet meer vliegen ,want dat is natuurlijk ook veel handiger als ze dat niet meer doen !.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                      Het gaat er om wat de vogels willen en wat hun natuurlijk gedrag is !
                      Niet wat jij wil.
                      Straks mogen ze zeker ook niet meer vliegen ,want dat is natuurlijk ook veel handiger als ze dat niet meer doen !.
                      Helemaal mee eens, ik vind vooral die roosters in kooien echt idioot.
                      Eerst maar eens van je vogels uitgaan en dan pas je eigen gemak.

Buiten de kweek gebruik ik beukensnippers, vind ik het fijnste voor de vogels en blijft goed liggen en kan op de composthoop. Tijdens de kweek slepen ze het echter mee de nesten in en kan de eieren beschadigen, dat risico wil ik niet lopen, tijdens de kweek gebruik ik daarom schelpenzand.
                      Kattenbakkorrels heb ik nog nooit geprobeerd, maar lijkt mij te stoffig.

Opmerking

Ik ben nog maar een nieuwkomer in de hobby en tot dusver gebruikte ik enkel schelpenzand.

Nu heb ik sinds 2 weken in 1 kooi gebruik gemaakt van houtpellets voor de kattenbak, knaagdierkooi, ...
                        Dit lijkt op de pellets die je tegenwoordig ook vaak kan verbranden in pelletkachels maar ze zijn iets minder hard, 100% natuurlijk en composteerbaar.
                        Het spul neemt heel goed vocht op en blijft er erg lang schoon uitzien.

Je ziet de vogels evenwel niet scharrelen op de bodem, hetgeen ze met de schelpenzand wel doen.

Opmerking

ik gebruik zelf sinds een paar maanden korbo bodembedekking. Hier aangeraden door iemand anders van de vereniging en bevalt goed.

De vogels zitten hier in die bijkeuken en voorheen met schelpenzand moest ik soms om de 3 dagen het zand er uit gooien omdat het al stinkt.

Met deze korrels haal ik elke week de smerige stukken waar dus veel gescheten wordt er uit en na 3/4 weken maak ik de laden helemaal schoon en komen er nieuwe korrels in.heb nu eigenlijk helemaal geen geur van de vogels in huis. naar mijn idee dus een aanrader

Deze zak heb ik:
                          http://www.javame.nl/bodembedekking-...1-34-kilo.html

Opmerking

Ik gebruik het papier van de birdshop in eindhoven in mijn tralie broedkooien. Het stoft niet zoals zand of korrels en na een week kan het mooi bij het oud papier. Het papier is helemaal op maat en pas dus precies in mijn lades en het absorbeerd super. Grit word bij mij appart verstrekt in fontijntjes. Voordeel van het papier is ook dat je meteen kan zien als er iets mis is aan de ontlasting.

Groeten Willem
                            http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

zeolite

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                              Er zijn heel veel totaal verschillende soorten kattenbak vulling.
                              ik gebruik zelf voor mijn goulds zeolite korrels natuurproduct dit is beter dan kattebakkorrels

Opmerking

Misschien dat er in het volgende topic nog informatie staat?? Een mogelijk gevaar van ontkalking bij gebruik van de "verkeerde" soort.
                                De ene kattenbakvulling is de andere niet.

mvg. Eelke

Opmerking

Working...
                                X