Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kweek kooi teugelastrilde, hoe groot ?
Collapse
X
-
Teugelastrilde - Alles over de Teugelastrilde. Naast de Teugelastrilde informatie over meer dan 300 kooi- en volièrevogels.
lees dit eens misschien word je er dan wijzer van afrikaantjes doen het veel beter in een beplante voliere
anders hele grote broedkooien afrikaantjes zijn bewegende vogeltjes niet te vergelijken met zilverbekjes
ik heb ze zelf nooit gehad dat niet
-
voeding
hallo DiMario, zou je eens kunnen beschrijven wat jij de vogels aan voeding geeft, en hoe ? het is bij de meeste vogels van belang, wat voor eten ze krijgen, voor en tijdens de periode dat er jongen zijn. als het te eenzijdig zou zijn, kunnen ze daardoor hun jongen in de steek laten. of als er te weinig dierlijk voedsel is, of als er s`morgens vroeg als de vogels op zoek gaan naar voedsel, en het is er bijvoorbeeld nog niet, kan dat een reden zijn om de jongen in de steek te laten.
zijn jouw vogels import, of natuurbroed, of van onder de meeuwen, het speelt allemaal mee.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Hoi Hoi
Bedankt allemaal voor de reacties.
In eerste instantie zat ik te denken aan een kooi van 80 x 80 x 40.
Daarna weer aan 122 x 66 omdat dat lekker makkelijk is i.v.m. de Okoume achterwand.
Eigenlijk wilde ik 2 koppels uitvangen en apart zetten, en dan dus 4 koppels in de grote voliere overhouden.
De vogels die ik heb, hebben geen bondsringen, ik ga er vanuit dat 8 stuks import zijn 2 stuks komen uit duitsland volgens mij via tjechie dus ook import en 2 stuks van een beurs in staphorst, na kweek van import zij hij.
Het voor dat ik geef is normaal tropenvoer aangevult met 20% onkruidzaad.
In het najaar ook nog eens 10% witzaad erbij en een paar druppeltjes levertraan.
Verder natuurlijk Eivoer en een soort insecten universeelvoer ( lijkt op eivoer maar is groenig en er zitten kleine garnaaltjes of kreeftjes door).
1 theelepel gebroken haver, klein beetje fonio paddy, pinkies ( niet levend) en buffelo wormpjes. trosgiers rood en grid natuurlijk.
verder zitten ze vaak in het gras de verse zaden eruit te pikken en zelf geef ik ook nog vers geplukte grashalmen.
Het valt mij trouwens vandaag op dat er 2 nestjes wel wat heftiger verdedigt worden.
Omdat ik alleen maar teugelastrildes heb is er nagenoeg geen ruzie.
De andere teugels worden ook niet weggejaagd mits ze niet dichterbij komen dan 20 cm.
De kweek kooi komt ook gewoon buiten te hangen hoor met plantjes erin enzo.
Ik ben gewoon nieuwsgierig of er mensen zijn die ervaring hebben met eventueel st helena's of napoleonnetjes in kweekkooien.
Alle ideeen zijn nog steeds welkom.
DiMario
Opmerking
-
Hallo,
Toen ik mijn teugelastrildes had, hebben ze gekweekt in een kooi van 2x2x0.60.
Ik had toen 3 jonge, helaas hebben die het toen niet overleefd
Er stonden veel plantjes in.
Eigenlijk vond ik de kooi toen nog wat aan de kleine klant omdat het z'n beweegelijke vogeltjes zijn.
Je voeding ziet er goed uit.
Opmerking
-
Hoi hoi
Wederom weer bedankt voor alle reacties.
Loodje; had jij in die 2 x 2 x 0.60 alleen 1 koppel teugelastrildes zitten ??
of zaten daar nog andere vogels bij ? of meerdere koppels teugelastrildes.
Uiteraard heb ik voordat ik tot aanschaffen van deze vogels ging heel veel op internet gezocht en gelezen over deze vogels.
Over het algemeen word er geadviseerd meerdere koppels bij elkaar te houden.
Nog niet zolang geladen sprak ik een kweker van dornastrildes die vertelde dat je minimaal 3 koppels bij elkaar moest zetten voor koloniebroed, 2 koppels geeft ruzie.
Ik heb een paar jaar geleden ook al 3 koppels gehad (althans dat was me verteld) dit bleek later 5 mannen en een dik zittende pop te zijn.
Sinds die tijd heeft dit vogeltje me nooit meer losgelaten.
Zoals ik al gezegd heb ben ik dit jaar weer overgegaan op teugelastrildes.
Ik denk dat ik redelijk goed kan zien wat mannen en poppen zijn en van de 12 teugelastrildes zijn er denk ik 5 of 6 poppen.
Reden genoeg om het een en ander te experimenteren met deze vogels.
Ik wil ze dit jaar lekker hun gang laten gaan en eventueel volgend jaar 1 of 2 koppels apart zetten om te kijken hoe dat gaat.
Werkt het niet dan gaan ze zo weer terug de voliere in.
Alle advies en reacties zijn welkom
DiMario
Opmerking
-
naar de zin
ja, het beste wat je kan doen, om ze het zoveel mogelijk naar de zin te maken, is hun natuurlijke leefomgeving, en voedsel te geven. de ruimte waar ze in zitten zo groot mogelijk te houden, en wat meer graszaden geven. voor de rest is het geduld hebben denk ik. met import weet je niet waar je goed aan doet. met gekweekte vogels kan je nog de omstandigheden, van de vorige eigenaar nabootsen, maar met import ?groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door DiMarioHoi hoi
Reden genoeg om het een en ander te experimenteren met deze vogels.
Ik wil ze dit jaar lekker hun gang laten gaan en eventueel volgend jaar 1 of 2 koppels apart zetten om te kijken hoe dat gaat.
Werkt het niet dan gaan ze zo weer terug de voliere in.
Alle advies en reacties zijn welkom
DiMario
Ik zie het bij mijn afrikaantjes ook wel sommige doen niet zo snel iets en ik denk
wel als je heel veel geduld heb kan het gaan lukken. Dit betekend dat als je misschien
1 of 2 koppels apart zet je deze het hele broedseizoen apart moet houden.
Bij geen succes loop je het risico dat je 2 span uit de running haalt die je in je
voliere misschien wel jongen hadden gegeven. Zelf ben ik heel benieuwd wat
het bij je in een broedkooi gaat doen en ze zullen het denk ik alleen gaan doen
als de ruimte groot genoeg is en op een juiste manier met groen aangekleed.
gr. BenGroeten, Ben
Opmerking
-
Beste Dimario
Ik had ze in deze ruimte samen met een koppel goudbuikjes zitten.
Ook zat er nog 1 oranjekaakje bij. Man of pop, dat wist ik toen niet.
Ikzelf vond de ruimte toen echt te klein en heb toen een voliere van 4x4x3 gebouwd. (nou ja niet ik, maar mijn man)
Ook hierin ging de kweek niet goed.
Ze zaten bij mij wel binnen.
Wat Antoni zegt is waar, ze vervetten vlug als de ruimte te klein is.
In jouw grote buitenvoliere is het voedsel aanbod goed maar als je ze kleiner gaat zetten, dan zou ik toch uitkijken met het voeraanbod.
Opmerking
-
Vroeger met name de eind jaren 80 heb ik gekweekt met vuurvinken, rode druppel astrilde, purper granaat astrilde, elfenastrilde, goulds en nog wat soorten. Deze gingen in de broedkooi van maximaal 80 cm en naar ik meen 40 cm diep. De precieze maat weet ik niet meer.
Als nest hing ik dan de z.g. tropennesten op en dat ging perfect. Bij sommige zelfs diverse soorten nestgelegenheden. Ik had het hele spul in een schuur met verwarming. De luchtvochtigheid bedroeg circa 70% en soms nog wat hoger. De verlichting bestond uit een forse TL lamp van truelite. Als hun tijd aangebroken was moest het licht op voldoende uren zitten. Daarnaast werden ze in broedstemming gebracht door het toedienen van dierlijk voedsel, buffelwormen ging er door heen als zoete koek, meelwormen en ik weet niet wat. Toen had je ook nog miereeieren dat werd gekocht in literpakken. Verder was het rustig in de schuur ik kwam er alleen voor te voeren, schoon te maken en natuurlijk ook voor te kijken voor de rest kwam er niemand. Kweekkooien zijn prima, maar ze hoeven niet te groot te zijn maar wel groot genoeg dat ze even kunnen vliegen. Want als de man de pop achter na gaat moet ze zich kunnen bewegen. Na de kweek gingen de vogels in een grotere ruimte waar ze naar hartelust konden vliegen etc.Jo
Opmerking
-
het is goed dat Ben dit onderwerp nog even aanhaalt.
ik had namelijk nog even een aanvulling:
wij hebben tot 3 maal toe napoleonnetjes gekweekt in een gewone broedkooi
1e nestje had 6 jong, groot gebracht met diepvries buffelo's en eivoer, nest werd op de grond, vrij, gebouwd.
voliere is natuurlijk altijd beter.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijlhet is goed dat Ben dit onderwerp nog even aanhaalt.
ik had namelijk nog even een aanvulling:
wij hebben tot 3 maal toe napoleonnetjes gekweekt in een gewone broedkooi
1e nestje had 6 jong, groot gebracht met diepvries buffelo's en eivoer, nest werd op de grond, vrij, gebouwd.
voliere is natuurlijk altijd beter.
Teugelastrildes is natuurlijk wel even andere koek.
Die moeten gewoon ruimte hebben i.v.m. vervetting.
Dat is een "must". Het is niet alleen een kwestie van kweken,maar ze
moeten wel blijven leven.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking