Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel levend voer voor kleine cubavinken met jongen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Bedankt voor jullie reacties. Ik sta verder open voor kritiek hoor, dit forum is natuurlijk om wat van elkaar te leren.

Allereerst kan ik melden dat het laatste eitje zondag (pas) is uitgekomen. Het levend voer wordt goed gegeten. Ik hoop dat het deze keer verder goed gaat.

Ze hebben de eerste keer een traliekastje gebruikt en de tweede keer (nu) een kanariekastje dat normaal voor broedkooien wordt gebruikt. Voor het eerste nest had ik ook een halfopen nestkastje in het nachthok gehangen, deze hebben ze echter niet gebruikt. Ik zal volgend jaar een tweede maken of aanschaffen en de andere nestjes in eerste instantie achterwege houden in de hoop dat ze zo'n nestje zullen gebruiken.

Als je een bestaand koppel koopt weet je natuurlijk nooit precies wat je in huis haalt. Maar in principe is dit pas hun tweede nestje, dus ze hebben ook nog niet echt ervaring. Ze zijn uit 2010.

Ik ga het in ieder geval zo goed mogelijk volgen.
    Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Korte update

Het jong is nu 5 dagen oud. Er komen nog niet echt veerpunten door, maar in de vleugels zie ik ze al wel klaarzitten. Verder zit de pop er nog vrijwel constant op en het levend voer wordt (zeer) goed gegeten. Maar het is bij lange na niet het eerste waar ze op afkomen. Namelijk eerst kiemzaad, dan hennepzaad (geef ik maar een beetje van) dan eivoer en dan even in de zon zitten etc. en in de loop van de dag komt het levend voer. Maar uiteindelijk knijpen ze er heel wat leeg.

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen H
        Het jong is nu 5 dagen oud. Er komen nog niet echt veerpunten door, maar in de vleugels zie ik ze al wel klaarzitten. Verder zit de pop er nog vrijwel constant op en het levend voer wordt (zeer) goed gegeten. Maar het is bij lange na niet het eerste waar ze op afkomen. Namelijk eerst kiemzaad, dan hennepzaad (geef ik maar een beetje van) dan eivoer en dan even in de zon zitten etc. en in de loop van de dag komt het levend voer. Maar uiteindelijk knijpen ze er heel wat leeg.

Wat je beschrijft bij de jonge vogel is normaal van die leeftijd. Vijf dagen is nog wat vroeg maar de aanzetten van de veren zijn er vooral in de vleugels. Met circa 7 dagen zeg maar als de oogjes open gaan dan gaan de veren ook snel vooraan. Met circa 10 dagen zijn de veren aardig uit de hulzen aan het komen. Vinken voeren vooral in de begin dagen nogal zachtvoer met name insecten. Daarna gaan ze langzamerhand over op ander voer. Gekiemd zaad heeft dan de voorkeur. Het is niet hard en rijk aan vitamine en mineralen. In de vrije natuur is het niet anders. Eivoer is een prima voer om een en ander te compenseren. Kwalitatief kan het niet goed genoeg zijn. Als ik het zo lees zou het toch moeten gaan lukken. Wat ook trouwens kan is buffelwormen verstrekken. Dit kan levend maar je hebt ze ook in diepvries.
        Succes.
        Jo

Opmerking

De oogjes zijn op de foto nog dicht, maar soms zag ik wel een klein spleetje. Vandaag (dag 10) was dat uiteraard nog duidelijker.

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

ik voer geen meelwormen meer, ik vind ze te groot voor mijn tropen. bij mij worden de buffalo`s zeer goed gegeten. ook door de cubavinken.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

In de broedtijd en als er jonge zijn, dan verslinden mijn cubavinkjes buffelo wormpjes.
              Deze kleine wormpjes kunnen niet tegen warmte, dan gaan ze dood.
              Voor cubavinkjes zijn meelwormen te groot, ze geven ze ook niet aan hun jonge, of je moet ze doormidden knippen, dat doen sommige kwekers. Een vies onaangenaam klusje brrrrr (maar misschien ligt dit aan mij omdat ik een vrouw ben)
              groetjes
              Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Hoe zo te warm? buffaloos kunnen juist niet tegen koude omstandigheden en gaan dan juist dood.

Hoe komt het dan dat het te warm is?
                Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Bij mij lagen ze binnen. Div. keren meegemaakt dat ze bij zomerse dagen binnen een of twee dagen dood waren.
                  Bij navraag werd mij verteld niet boven de 20 graden bewaren. Dat doe ik nu ook niet meer en ze blijven langer leven.
                  Je hebt gelijk als je zegt niet te koud, dat is ook niet goed. Bewaren in een koelkast is weer te koud.
                  groetjes
                  Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                  http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                  X