Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel levend voer voor kleine cubavinken met jongen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoeveel levend voer voor kleine cubavinken met jongen?

Hallo,

4 of 5 juli verwacht ik 4 jonge (kleine) cubavinken. In de aanloop naar het nestje en tot noch toe (tijdens het broeden) heb ik nog geen levend voer verstrekt. Dit omdat ik vaak heb gelezen dat je op moet passen dat cubavinken hun eitjes/jongen uit het nest gooien. Maar om sterkere jongen krijgen wil ik straks wel buffalow wormen gaan voeren.

Omdat ik nog geen ervaring heb met cubavinken zou ik jullie bij deze willen vragen hoeveel buffalow wormen ik het beste kan voeren na uitkomst en eventueel welk verloop ik hierin moet aanhouden.

Verder dacht ik vandaag ergens te lezen dat het beter is al een aantal dagen voor uitkomst te beginnen met het vertrekken van levend voer omdat de ouders anders vooral zaad aan hun jongen voeren. Ik ben helaas vergeten waar ik het heb gelezen, maar kunnen jullie dit bevestigen of niet?

Met vriendelijke groet,
    Jeroen

P.s. Ik heb het kweekverslag van Loodje gelezen (leuk!), hij voert dagelijks 8 buffalow wormen, opvoerend in de broedtijd naar zoveel mogelijk. Ik ga er alleen vanuit dat dat laatste niet voor mij geld omdat ze dus nog niet hebben gehad.
    Naast alle standaard zaken zijn ze hier trouwens op kiemzaad en hennepzaad gaan leggen.
    Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Ik zou nu beginnen met een paar per vogel en zodra de jongen een dag oud zijn, onbeperkt, zoveel als de ouders willen.

Er zijn meerdere manieren, maar dit werkt vaak.
      Succes.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Hoi Romain en Ton,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal morgen direct buffalowormen halen.

Ik hoop dat het gaat lukken! Het koppel is uit 2010 en ik heb ze nog maar 6 weken. Voor zover ik weet is dit hun eerste echte nest, dus dat gaat weleens wat moeizamer natuurlijk. Verder mist het popje een pootje (bij de vorige eigenaar gebeurd), dus er zitten nogal wat haken en ogen aan, maar tot nu toe doen ze het goed :-).

Groeten,
        Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Hoi Jeroen,

Ik hoop dat ze dan je buffalo's pakken als je ze nu pas levend voer geeft. Wellicht hebben ze bij de vorige eigenaar ook gehad, dan maakt het eea een stuk makkelijker. Ikzelf verstrek ze in de broedtijd dagelijks levende buffalo's, Als er jongen zijn geef ik ze door het eivoer nog pinky's, stuk of 20 per dag.

Opmerking

Hallo Jeroen

Pop mist een pootje zeg , en je verwacht 4 of 5 juli jongen, had je in de tussen tijd de eieren wel geschouwd?
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Heel goed, was ook idd. bezorgd of het missen van een ppootje voor onbevruchte eieren ging zorgen.

Succes met de kleintjes, eerste nestjes van cubavinken kunnen nog wel eens uit lopen op een terleurstelling, maar cubavinken kan 6 nesten in een seizoen groot brengen dus je krijgt er heus wel wat op stok.
                Groeten Michael

Opmerking

ik heb mijn cubaantjes voor het derde jaar, en bij mij krijgen ze onbeperkt buffalo`s. zo gauw het mei is hebben ze dat tot hun beschikking. alle jaren meerdere nesten groot gebracht. ik wissel ook af met pinkies, als ik even door de buffalo`s heen ben.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo Jeroen,

Er is al veel gezegd. Inderdaad nu gaan beginnen met buffelo's geven.
                    Vergeet ook het eivoer niet. Als je dat nog niet hebt gegeven, zou ik daar nu ook mee beginnen.
                    Ik wens je veel succes en hoop dat het goed gaat.
                    groetjes
                    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik voerde uiteraard al eivoer en ik ben vrijdag begonnen met het voeren van buffalowormen. Ik moet zeggen dat het toch even tegen viel, maar sinds maandag eten ze er goed van.

Gister, tegen het eind van de middag (denk ik), is de eerste cubavink uit het ei gekropen! Ik hoop dat ze het gaan redden, maar omdat het hun eerst nest is houd ik er rekening mee dat fout kan gaan.

Het middelste achterste eitje op de eerste foto ziet er trouwens onbevrucht uit.

Groeten,
                      Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Jammer te horen dat het niet gelukt is.

Maar wat voor nestkastje gebruik je nu? Miss. heb ik er over heen gelezen.

Misschien volgende keer een halfopennestkastje aanbieden, hierbij is de voorkant wat hoger.
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Groeten Michael

Opmerking

groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Jammer Jeroen dat het zo moeizaam gaat.
                              Mijn ervaring is dat het met cubavinkjes bijna altijd wel goed gaat.
                              Bij mij gebruiken ze meestal een traliekastje of ze bouwen zelf een nestje.
                              Ik had de allereerste keer wat problemen gehad. Toen is het 2x verkeerd gegaan. Daarna is dat niet meer gebeurd.
                              Dat het verkeerd ging was denk ik te wijten aan het feit dat het koppel jong was en nog geen ervaring had.
                              Ik hoop dat het niets te maken heeft met de handicap van het popje. Hou dit toch maar goed in de gaten. (niet vervelend bedoeld hoor)
                              groetjes
                              Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                              X