Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toerako

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Toerako

Hallo,
    Ik heb 1 koppel witwang toerako's. Nu zit de pop de laatste tijd steeds vaker te hijgen. Bek wagenwijd open en een zware ademhaling. Ben nu ruimte in huis aan het maken om ze binnen apart te kunnen zetten. Ze hebben altijd universeelvoer (tovo) staan, beo fruit korrels, dagelijks vers fruit (appels, peren, meloen). Ik geef nu sinds een aantal dagen 'infectie-mix 1' van Travipharma erbij, wat tegen luchtweg infecties moet helpen.
    Heeft iemand nog tips voor mij, wat kan ik hier meer aan doen??????
    Vast bedankt!!
    Gr. Antje

Als je pop in de hand neemt heeft ze dan een dikke (sponsig aanvoelende) buik, dan zou het mogelijk te wijten zijn aan te vochtig fruit (appel, peer en meloen zoals je aan gaf). Ga voor meer vlezige fruitsoorten (vijgen en dadels) en bessen. Ga het fruit dat jij geeft rantsoeneren (minderen) en de universeel vermeerderen.

Greetzzz

Opmerking

Je haalt aan dat je ruimte aan het maken bent om ze BINNEN APPART te zetten.
      Waarom appart en waarom binnen?
      Even een veronderstelling van mij; appart omdat ze mekaar achtervolgen (en vandaar dat de pop gaat hijgen)
      binnen omdat ze buiten onder een dak in volle zon zitten, en vandaar dat de pop gaat hijgen?
      Ik gis maar even wat, maar om het onmiddellijk op de voeding te steken??
      Je zou zelf eerst wat meer duidelijkheid moeten geven over de leefomstandigheden enz. alvorens hierop een correct antwoord kan gegeven worden, en dan nog.

Opmerking

Correct opgemerkt Tropic.

Greetzzz

Opmerking

Ze eten inderdaad veel 'vochtig' fruit. Ik ga hoe dan ook morgen vijgen en dadels halen. Die beo korrels zijn dan ook wel goed lijkt me?
          Ik wou ze binnen appart zetten omdat dit aangegeven werd op een site, als ze iets aan hun longen hebben dat je ze verwarmd moet gaan zetten. Daarnaast kan ik ze dan alleen zetten zodat ik ook makkelijker medicijnen of vitaminen kan gaan geven, zonder gelijk alle vogels hiervan te moeten voorzien. Daarbij kan ik ze nu ook slecht vangen omdat ik ze de hele voliere door moet jagen. Dus om te kijken hoe z'n buik aanvoelt doe ik niet zomaar.
          Nu zitten ze in een buitenvoliere, met allerlei kleinere vogeltjes om zich heen. Ze worden niet opgejaagd en hebben enkel 's morgens en tegen de schemer een 'vlieguurtje'. Het hijgen doet ze eigenlijk over de hele dag. Ze hebben een nachthok tot hun beschikking waar ze overdag meestal inzitten. Behalve als het gaat regenen, dan vinden ze het heerlijk om zich te gaan poetsen.
          Ik weet in ieder geval zeker dat het hijgen niet het gevolg is van inspanning door vliegen e.d. 's Nachts gaan ze wel buiten slapen.
          Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
          Gr. Antje

Opmerking

als en indien

ALS ze iets aan hun longen hebben, maar wie zegt dat dat zo is??
            Van fruit eten krijgen ze het niet aan hun LONGEN.
            Buiten is het momenteel warmer dan binnen.
            Persoonlijk zou ik, ipv zo maar wat te gissen en te doen, en ze dan nog medicijnen te willen geven zonder je weet wat ze hebben, gewoon even naar een vogelarts gaan.
            Kost je mss 30 of 35 euro, maar je bent dan wel zeker dat je eventueel de goede medicijnen geeft, en een waarschijnlijk juiste diagnose hebt.
            Beter tijdig naar een vogelarts, dan eerst met allerlei medicijnen en probeersels. Als de vogel dan uiteindelijk volledig doorzakt , dan gaat men meestal naar de vogelarts. Gewoonlijk is het dan te laat, en dan is het een slechte vogelarts.
            Aan jou de vrijheid en de keuze, maar dat is wat ik zou doen.
            Veel succes

Opmerking

Van fruit eten krijgen ze het niet aan hun LONGEN.
              Dat is natuurlijk waar, maar fruiteters zijn wel gevoelig voor (long)schimmels. Fruit is een ideale voedingsbodem voor schimmels, zeker bij warm weer.

Maar voor de rest, helemaal mee eens. Een dierenarts kan mogelijk een juiste diagnose stellen.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Ik heb altijd geleerd dat ze eerst last krijgen van diarree, maag en darmstoornissen.
                Zou veel gevoeliger zijn dan onmiddellijk longschimmels.
                Ik zeg niet dat dit juist is, maar ik hou er toch aan vast. Een vogelarts heeft me dit ooit verteld.
                Als je vogels schimmels krijgen (van fruit) moet je al echt met onhygienische toestanden te maken hebben dacht ik, en ik vermoed dat dit niet zo is. Ik weet dat dit in de zomermaanden gevaarlijker is, maar als je strikte hygiene toepast, iedere morgen vers fruit, en iedere dag de fruitschaal afwassen heb je er normaal geen last van. Ik tenminste niet. Eventueel oude fruitresten (wil zeggen dat je teveel voert) moeten ook verwijderd.

Opmerking

onderstreept worden.
                  Ik hoop in elk geval dat de betreffende vogel snel onderzocht en van zijn kwaal afgeholpen wordt.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Opmerking

Ik bedoel dat de buikinhoud zodanig fors is dat ze moeilijkheden krijgt met ademhalen. Ik heb dit ook al gezien bij beo's en purperglansspreeuw met name na het (langdurig) nuttigen van appel/peer etc.

Greetzzz

Opmerking

Working...
                      X