Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binzenastrilde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Binzenastrilde

Ik heb drie koppols Binzenastrildes in de buitenvoliere waarvan 1 koppel op 3 eieren zit, het waren er vier maar 1 is er verdwenen?
    Nu is 1 ei van de drie overgebleven eieren bevrucht en ze zitten er goed op te broeden.
    Mijn vraag is echter, als blijkt dat ze maar 1 jong uit het ei krijgen gaan ze deze dan voeren of gooien ze deze het nest uit en beginnen opnieuw?

Wat zijn jullie ervaringen met de mooie voegels?

Mijn ervaring is dat ze het jong zullen voeren.
    Ik heb ook eens een nest gehad met meerdere eitjes waarvan maar 1 bevrucht was. Het jong werd goed gevoerd.
    Ik zou de onbevruchte eitjes wel laten liggen, hier heeft het jong steun aan in het nest.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kornelis
      Mijn ervaring is dat ze het jong zullen voeren.
      Ik heb ook eens een nest gehad met meerdere eitjes waarvan maar 1 bevrucht was. Het jong werd goed gevoerd.
      Ik zou de onbevruchte eitjes wel laten liggen, hier heeft het jong steun aan in het nest.
      Is er ook een verklarining voor 1 bevrucht eitje terwijl de andere vogels gewoon vier of meer bevruchte eieren heeft?
      Kan ik hier nog iets aan doen?

Opmerking

Mogelijk dat het ouderpaar te lange nagels heeft.

Opmerking

@ jan180:

De leeftijd van de paartjes Binsen is mij niet bekend, maar dergelijke problemen komen het meest voor bij jonge/onervaren ouderkoppeltjes.

Mits er sprake is van eventuele verstoring door eventuele medebewoners, is de kans groot dat het iets verder in het seizoen veel beter gaat.
          Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
            @ jan180:

De leeftijd van de paartjes Binsen is mij niet bekend, maar dergelijke problemen komen het meest voor bij jonge/onervaren ouderkoppeltjes.

Mits er sprake is van eventuele verstoring door eventuele medebewoners, is de kans groot dat het iets verder in het seizoen veel beter gaat.
            Hoi Amogo,

Bedankt voor jou antwoord, wat kweek jij voor vogels?

Opmerking

@ jan180:

Dit was bij ook het geval. Het koppel binsen had later in dat jaar grotere nesten en bracht de jongen voorbeeldig groot.

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Bedankt voor uw samenvatting aangaande uw Binzen, zoals gezegd heb ik drie koppels Binzen waarvan 1 koppel op drie eieren zitten waarvan 1 ei bevrucht.
                  Omdat er een pop was dood gegaan heb ik afgelopen woensdag een pop bijgekocht en de twee aanwezige Binzenmannen zitten constant achter haar aan terwijl er nog een pop in de voliere zit?
                  Wat zal ik doen, het zo laten of de pop met een man uitvangen en in de broedkooi doen?

Opmerking

de Binsenastrilde is eerder een timide- dan een felle soort en om die reden zal het 'jagen' op het nieuwe popje naar verwachting niet al te lang aanhouden.

Dit gedrag is doorgaans echter tamelijk effectief af te leiden door bijvoorbeeld wat vogelmuur en/of wat nieuw nestmateriaal te verstrekken.
                    Dit verdeeld de aandacht.

3 paar is overigens wel het minimale aantal om een groep/kleine kolonie te houden. Onderlinge interacties komen en blijven beter in evenwicht als een groep wat groter is. Het is daarom wellicht het overwege waard om er nog 1 of 2 paar aan toe te voegen.
                    Een en ander hangt uiteraard wel in hoge mate samen met de beschikbare ruimte en de situatie ten aanzien van eventuele medebewoners.

In algemene zin merk ik nog wel op dat het wel een risico is om een pas aangekochte vogel zomaar samen te voegen bij eigen bestand!
                    Uitvangen is in dit opzicht overigens weinig zinvol meer.
                    Amigo de los Psittacidos

Opmerking

de Binsenastrilde is eerder een timide- dan een felle soort en om die reden zal het 'jagen' op het nieuwe popje naar verwachting niet al te lang aanhouden.

Dit gedrag is doorgaans echter tamelijk effectief af te leiden door bijvoorbeeld wat vogelmuur en/of wat nieuw nestmateriaal te verstrekken.
                      Dit verdeeld de aandacht.

3 paar is overigens wel het minimale aantal om een groep/kleine kolonie te houden. Onderlinge interacties komen en blijven beter in evenwicht als een groep wat groter is. Het is daarom wellicht het overwege waard om er nog 1 of 2 paar aan toe te voegen.
                      Een en ander hangt uiteraard wel in hoge mate samen met de beschikbare ruimte en de situatie ten aanzien van eventuele medebewoners.

In algemene zin merk ik nog wel op dat het wel een risico is om een pas aangekochte vogel zomaar samen te voegen bij eigen bestand!
                      Uitvangen is in dit opzicht overigens weinig zinvol meer.
                      Hoi Amogo,

U had het bij mij Binzen over eigen bestand en daar wil ik op reageren, doordat ik vorig jaar augustus begonnen ben en nog geen jongen gekweekt heb, bezit ik nog geen eigen bestand, alle Binzen zijn bij verschillende kwekers gekocht en in die tussen tijd tot nu zijn er ook nog twee gesneuveld.
                      Om ze af te leiden ligt er op de bodem in de buitenvoliere voldoende en vooral verschillend sleep matriaal maar zonder resultaat.
                      Vanochtend keek ik om 8 uur in de buitenvoliere en deze Binzen zie ik dus nu al drie dagen bezig met z'n drieen en ik vraag me dus af of het popje dit wel volhoudt?
                      Voor alle duidelijkheid, ik ben een leek met Binzen

Opmerking

Beste Jan 180,

Ter verduidelijking nog dit:

met eigen bestand bedoel ik alle vogels die reeds in uw bezit zijn.
                        Een nieuwe vogel direct na aankoop samenvoegen betekent simpelweg een risico op insleep van ziekte/parasieten.

Mijn advies om vogelmuur of nieuw nestmateriaal aan te bieden staat geheel los van de hoeveelheid 'sleepmateriaal' dat al aanwezig is/was.

Vogelmuur of een graszode danwel nieuw nestameriaal trekt nu eenmaal de aandacht van dit soort vogels.
                        Nestmateriaal wat er al langer ligt niet!

Het verdelen van aandacht kan goed worden bewerkstelligd door uitbreiding van de groep, zoals eerder aangegeven is 3 paar echt minimaal.

succes!

N.B. Amogo? ..... doet u maar Rupicola!
                        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                        X