Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diamantvinken, 2 mannen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Diamantvinken, 2 mannen?

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een koppel diamantvinken gekocht. Er is mij gezegd dat het een koppel is. Ze zeiden dat ik naar de oogring moest kijken. De ene is lichter dan de andere. Dit is heel lastig te zien, maar inderdaad, de ene is IETS lichter dan de andere. Maar, de diamantvinken hoor ik nu alle 2 fluiten. Ik weet zeker dat ze alle twee fluiten, want de ene heeft een extra ringetje om, de blauwe, en de andere niet. Ze zingen dus alle twee, dus zou ik denken dat het misschien twee mannen zijn? De andere kant is, de man is telkens aan het baltsen, en probeert ook telkens op de andere diamantvink te gaan. Maar de andere diamantvink vliegt dan snel weg. Wat misschien komt omdat ze nog niet in de broedstemming is..

Heeft iemand een idee of ik nu wel een man en een pop heb, of twee mannen?

Groetjes,
    Alies

koppel diamantvinken

Hallo Alies,

Geslachtsbepaling bij diamantvinken is lastig. Het zingen geeft de enige zekerheid, hoewel kwekers van diamantvinken aan uiterlijke kenmerken het verschil tussen man en pop zien.
    De vraag is echter wat is voor jou het zingen? Het popje maakt namelijk ook geluidjes, meestal een roeptoon en soms een soort 'gezoem' als ze in broedstemming is. De man zingt meestal bij het baltsen. Hij begint met wat eenvoudige hese toontjes en neemt vervolgens een hoge houding aan met zijn kop naar beneden gericht en dan begint soms het op en neer wippen met een lange grashalm of dun twijgje in zijn bek om nog meer indruk te maken. Het betreden van de pop zal niet op stok gebeuren. Eerst wordt een nest gemaakt en in het nest volgt de bevruchting als na een balts het popje met een trillend staartje het nest in gaat.
    Ik kan vanaf hier niet bepalen hoe ze zingen. Overigens kan het baltsen van die ene diamantvink ook te maken hebben met imponeringsgedrag naar de andere man.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes,
    Cor

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een koppel diamantvinken gekocht. Er is mij gezegd dat het een koppel is. Ze zeiden dat ik naar de oogring moest kijken. De ene is lichter dan de andere. Dit is heel lastig te zien, maar inderdaad, de ene is IETS lichter dan de andere. Maar, de diamantvinken hoor ik nu alle 2 fluiten. Ik weet zeker dat ze alle twee fluiten, want de ene heeft een extra ringetje om, de blauwe, en de andere niet. Ze zingen dus alle twee, dus zou ik denken dat het misschien twee mannen zijn? De andere kant is, de man is telkens aan het baltsen, en probeert ook telkens op de andere diamantvink te gaan. Maar de andere diamantvink vliegt dan snel weg. Wat misschien komt omdat ze nog niet in de broedstemming is..

Heeft iemand een idee of ik nu wel een man en een pop heb, of twee mannen?

Groetjes,
    Alies
    diamonds are forever

Opmerking

balts diamantvink

Zie filmpje van een baltsende diamantvink: http://www.youtube.com/watch?v=AJJb5j0jX04
      groeten

Opmerking

cor zei het al, maar diamantvinken paren niet op een stok, dat doen ze in het nest, en de man zul je eerst vaak zien baltsen richting de pop.

Opmerking

Hallo allemaal, ten eerste bedankt voor alle reacties en het filmpje!

Voor mijn gevoel was het wel echt zingen wat de pop deed. Maar nu begin ik te twijfelen, dus ik zal er nog even extra op letten. Dat geroep deed ze ook wel, maar ik heb haar waarschijnlijk ook echt horen zingen, zoals in het filmpje. Als de man op de pop sprong, gebeurde dit inderdaad in het nest. Ze slapen namelijk samen in een nestkastje, dus ze zitten er ook geregeld even in. Dan probeert de man de pop te bespringen. Maar de pop wilt dit helemaal niet en vliegt dus snel weg. Echte paring vindt niet plaats. Dus vandaar dat ik nu twijfel of die andere een man of een pop is.

Ook heb ik er 1 een nest zien bouwen in het nestkastje, maar hij wordt ondertussen ook weer afgebroken. Misschien door de pop? Dat de man probeert een nest de bouwen en de pop alles er weer uit gooit? Ze slapen dus wel in dat nest...

Wel baltst die man echt naar de pop, hij gaat dan ook door zijn pootjes, maakt zo'n op en neer beweging, en maakt zich lang en brengt zijn kop richting zijn borst. Dat heb ik de andere nog niet zien doen...

Ik ben er even bij gaan staan, en heb opgenomen hoe de diamantvink fluit, dit is degene waarvan ze zeiden dat het een pop moet zijn..
          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Opmerking

Ik heb de man ook weer zien baltsen. Hij deed het tegen de pop (die misschien toch een man is?). De reactie van de pop was dat ze het takje uit de bek van de man ging jatten. Lijkt me niet echt een teken dat het een pop is? Ook heb ik de pop met een tak in haar bek zien zitten. Ze ging zo mooi rechtop staan met de kop iets naar beneden. Maar ze is niet echt gaan baltsen d.m.v. door de benen te gaan en op en neer te wippen. Wel heb ik haar nog een paar keer horen zingen zoals in het filmpje.

Opmerking

ik heb ook een koppel diamantvinken die verkocht zijn als man en pop.
              ook ik twijfel of het wel een koppel is.
              heb even naar de ogen gekeken maar dit is inderdaad moeilijk te zien.
              man zit te baltsen met een tak in zijn bek en de ander pakt het takje af.
              wel zitten ze bij elkaar in het nest doen twee mannen dit ook?

oja wie bouwt het nest of doen ze dit samen? dat zou namelijk ook kunnen verklaren waarom de pop met een tak in haar bek zit.
              Tim van Zelst

Opmerking

heel belangrijk iets anders houden van diamand vinken geeft ze beperkt eten ze vreten de hele dag en wanneer ze te vet zijn zullen ze niet echt tot kweken overgaan .
                beperkt eten en een ruime kooi is voor deze vogels echt wel heel belangrijk

Opmerking

Working...
                X