Ik heb een koppeltje rijstvogels in mijn voliere. Enkele weken geleden ontdekte ik dat er eitjes in een nestkastje lagen en vervolgens ging het vrouwtje broeden. Na ongeveer 2 weken echter stopte ze met broeden en liet ze de eitjes gedurende 2 dagen links liggen. Ik heb de eitjes toen nog niet verwijderd echter nu legt ze er weer eitjes bij en zit weer regelmatig op het nest. Er liggen nu wel 12 eitjes in het nest. Wat nu te doen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rijstvogels broeden
Collapse
X
-
Als je de oudere eieren kan herkennen zal ik deze alsnog weghalen.
Lukt dit niet meer, wacht dan even tot ze een dag of 5 heeft zitten broeden.
Ga dan de eieren schouwen en laat de bevruchte eieren liggen en haal de onbevruchte weg. Het mooiste is dat er ongeveer 6 eieren blijven liggen ook al zijn ze niet allemaal bevrucht. Dan hebben de jongen straks nog wat steun.Groeten,
Arjan
-
Dat vrees ik dan ook. Ik heb ze wel als koppeltje gekocht.
Ze zitten in een buitenvoliere met kanaries, zebravinken, diamantvinken. Er hangen meerdere nestkastjes in de voliere. Als het 2 popjes zijn is het toch wel frappant dat ze beiden in hetzelfde nestkastje de eieren leggen terwijl er meerdere (lege) nestkastjes in mijn buitenvoliere hangen.
Gaan ze hier nu eindeloos mee door?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door JelleTomhet komt wel vaker voor dat twee poppen zich gedragen als een koppel en zodus eieren in hetzelfde bakje leggen.
Wij hebben dit verschijnsel ooit eens meegemaakt bij diamandvinken
En het zal niet de eerste keer en laatste keer zijn.
Opmerking
-
Bedankt voor je reactie Marco.
Ik wil graag nog leren dus daarom de vraag waar je dit aan ziet.
Ik heb inmiddels 2 mannen erbij gekocht. Tot nu toe blijven de 2 poppen steevast bij elkaar, waar de een gaat gaat ook de ander. Zal nog wel veranderen neem ik aan?
Bert
Opmerking
-
Hoi Bert,
Sorry om de opmerking te maken zonder enige uitleg. Het verschil ik geslacht is te herkennen aan de zang van de man (wat je niet kan zien) en de snavel. De snavel van de man is over het algemeen wat dikker (te zien aan de bovenkant van de snavel). Voor vergelijking op foto kan je het beste de volgende site even bekijken: http://www.rijstvogel.nl/geslachten.html
Naar aanleiding van jou foto vond ik de rechter zeker een pop en, zoals ik al zei, twijfel ik wat over de linker vogel maar vermoed dat dit ook een pop is.
Op den duur zullen de stellen elkaar toch op moeten zoeken. Ben je van de nieuwe vogels wel zeker dat het 2 mannen zijn? Je kan de poppen ook "gedwongen" uit elkaar halen. Dat je een aantal weken man en pop (stel 1) en man en pop (stel 2) bij elkaar zet. Als je ze daarna weer bij elkaar gooit zullen de stellen bij elkaar blijven.
Mocht je nog vragen hebben...stel ze gerust!
Groeten,
Marco
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking