Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eieren onder japanse meeuwen leggen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Eieren onder japanse meeuwen leggen?

Hallo,

Ik zie nu al een tijdje, dat mijn diamantvinken veel eieren leggen in allerlei verschillende nestkastjes. Soms zijn ze bevrucht, en soms niet. Maar de diamantvinken gaan echter nooit over tot het broeden. Ik heb gelezen dat dit vaker gebeurt, maar ik wil toch proberen om dan die bevruchte eitjes onder de japanse meeuwen te leggen. Maar ik heb dit nog nooit gedaan, en weet dus niet hoe dit moet. Ik heb een stuk of 4 koppels japanse meeuwen, en 1 koppel diamantvinken. Deze 4 koppels japanse meeuwen hebben allemaal een nest, maar zonder eieren. Kan ik nu de eieren van de diamantvinken gewoon in een nest van de japanse meeuwen leggen, en nemen deze het dan over? Of moeten de japanse meeuwen eerst zelf een nest hebben met eieren waar ze op zitten te broeden, om het ei van de diamantvinken uit te broeden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Opmerking

ik zou een paar kunsteitjes bij de meeuwtjes leggen,als ze gaan broeden zou ik ze na een paar dagen verwisselen voor echte.doen ze niks is er verder niks verloren .het schijnt trouwens dat je niet perse een koppel meeuwen hoeft te hebben,2 mannen schijnen ook te broeden en jongen groot te brengen
      Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
      have a nice day

Opmerking

Vinkeman

Op jou wedervraag of de japanse meeuwtjes koppels zijn , kan ik je in ieder geval vertellen dat om het uitbroeden van andere eitjes dan hun eigen eitjes het totaal niets uitmaakt of het koppels zijn.

Wat het leggen van eitjes in verschillende nesten duidt meestal op verkeerde nestgelegenheid of verkeerd nestmatriaal voor de diamantvinken , deze gebruiken het liefst lang materiaal bv hooi og plantenstengels

Opmerking

bedankt voor de reacties, de kunsteitjes is zeker een goed idee!
          Maar ik weet dat de eieren soms bevrucht zijn, omdat ik ze (als ik ze weghaal), soms kapot maak, en dan is er een rood puntje in de ei dooier te zien. Dit betekent dat het ei bevrucht is/was. Ook heb ik wel eens gehad, dat er dode jongen in het ei zaten (de diamantvinken hadden dus even gebroed, maar hadden het weer opgegeven).

Maar ik zal eens even met de kunst eitjes probereb

Opmerking

eitjes

het beste kan je de eieren overleggen, als de meeuw, zelf ook eieren heeft. ik weet echter niet, of de meeuw een goede pleegouder, voor de diamantvink is ? is het voergedrag hetzelfde ?
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

vinkenman

ik gebruikte een kleine tien jaar geleden jap, meeuwen voor eitjes onder te leggen nooit heb ik problemen gehad met zowel alleen mannen of alleen poppen.momenteel gebruik ik geen jappen meer aangezien dat in de meeste gevallen totaal overbodig is. maar goed als je meent dat je er problemen mee krijgt door het bijkomen van eitjes, dan zal het zo zijn.

Opmerking

De diamantvinken lijken inderdaad erg fanatiek met dat broeden. Maar hoe krijg ik ze dan zover, dat ze bij hun eerste nest blijven? De japanse meeuwen hebben per koppel allemaal een apart nest, sommige zijn net gebouwd, en andere zijn al langer in gebruik als slaapnest.

Opmerking

Opmerking

bedankt ik zal eens wat proberen, met zoveel nesten van de diamantvinken kan dat toch geen kwaad.

De vogels hebben altijd beschikking tot tropisch zaad, eivoer, trosgierst, sepia en water. Elke dag geef ik meelwormen en schoon badwater, en 1 keer per week geef ik groenvoer.

Dus als hier iets "te veel" of juist "te weinig" bij zit, hoor ik dat graag Alle tips zijn welkom

Opmerking

laat de meel wormen maar eens staan ik denk dat ze te veel levend voer krijgen

Opmerking

Opmerking

Oke, alleen ik zit ermee dat ik een gezelschapsvoliere heb, en de andere vogels dus wel behoefte hebben aan de meelwormen, als zij jongen hebben, terwijl de diamantvinken dit dan weer niet hebben. Ik zal dus maar gewoon een keer op een "gelukje" moeten wachten, en voor de rest de meeuwen maar het werk laten doen.

Opmerking

Groeten,

Arjan

Opmerking

Working...
                              X