Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chinese-kwartels; broeden/eieren leggen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Chinese-kwartels; broeden/eieren leggen

Hallo allen.

MIjn chinesekwartel legt inmiddels eieren en daar ben ik natuurlijk allang blij mee De eerste keer dacht ik wat doet die eikel (gezien de kleur) in mn voliere....
    Jammer is dat ie het overal neerlegt en niet een nest bouwt.
    Ik heb wat ruimtes voor hem gecreeerd door dingen scheef tegen de muur aan te zetten, een nestje voor te bereiden in een bloempot op zn kop etc.

Wat moet ik nog meer doen? Of... alleen geduld hebben?
    Als ze er niks mee doen kan ik ze beter opeten :P lol

Gr Henry
    Groeten,

Henry
    zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

eieren

had eerst een goed boek gekocht en daarna kwartels dan had je geweten dat kwartels soms de gewoonte hebben de eitjes verspreid te leggen en ze daarna bij elkaar te leggen.

Opmerking

zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

wijnkistje is een goeie! dank voor je input!
        tja ik heb niet overal een boek voor nee. heb wel wat boeken maar niet overal.
        Groeten,

Henry
        zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

Opmerking

Zit ze in een buitenvoliere? Ik vind het zelf nu nog te koud namelijk. Ons hennetje legt wel eieren al, maar nog niet elke dag. Meestal legt ze de eitjes wel bij elkaar in een hoekje, maar het kan zo zijn dat ze ineens een ander hoekje uitzoekt en daar eventueel nog eitjes naar toe rolt (of niet). Ik laat ze maar gewoon doen

Nu haal ik de eitjes nog weg voordat ze gaat zitten broeden, maar je merkt het vanzelf als ze aan broeden toe is. Hier gaat ze meestal pas broeden als er ongeveer 7 eitjes bij elkaar liggen.

Ik zou niet teveel doen. Schuilplekjes maken is natuurlijk altijd goed, maar ze kiezen toch zelf hun favoriete plek uit.
          Ik geef ze weleens hooi, maar die van ons maken eigenlijk vrijwel geen nest (draaien alleen een beetje een kuiltje in de bodembedekking).

Succes! Ik hoop dat je dit jaar kuikentjes krijgt; dat is zo leuk om naar te kijken

Opmerking

Moet het wel natuurbroed zijn.
            Want anders zal er niet veel meer gebeuren als alleen maar eitjes leggen.

En zit er niks anders op als opeten of een kunstmatig uitbroeden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door sneaky

Kunstmatig zou ik niet doen, laat de natuur zijn gang gaan
              zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Sneaky, spreek jij uit ervaring ? Heb jij al proberen natuurbroed te doen met zowel koppeltjes natuurbroed als koppeltjes machinebroed ?

Er wordt zoveel gezegd dat machinebroed niet meer zelf broeden. Ikzelf heb wel al eea geprobeerd en bijna alle hennetjes gaan over tot natuurbroed, ook al zijn ze machinebroed.

Maar velen blijken steeds maar weer te moeten beweren dat dit niet kan, en meestal hebben ze weinig of geen ervaring.

Opmerking

Onzin verhaal dat broedmachine kwartels niet zelf zouden broeden,dan heb ik het even over chinese dwergkwartels.
                  Heb meerdere machinebroed hennen gehad en gewoon jongen uitbroeden en opvoeden.
                  Japanners broeden zelden, harlekijnen weer wel.
                  De grotere soorten heb ik geen ervaringen mee behalve de bobwhite en virginischeboomkwartel maar deze vertikten het bij mij.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

Working...
                  X