Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ton,volgens mij bedoeld hij deze daarmee
de Passer xanthocollis / Petronia xanthocollis ( goed geschreven ?).
dit is een soort waarvoor weer een paar verschillende Nederlandse namen de ronde gaan,zo heet deze bv. ook wel eens geelkeel rotsmus .
is een soort die toch vrij regelmatig aangeboden werd ( was weer zo'n aanbiedingsgolf van een soortje).
ikzelf heb een hele mooie gezien op de wereldtentoonstelling Hasselt (geloof ik).
yep was hasselt heb hem gevonden en dhr P . onderdelinden had hem zeer mooi op de plaat gezet toendertijd, vogel was in super conditie gebracht daar:
( want ik heb ze wel vaker gezien maar die zagen er dan niet altijd even mooi uit zeg maar).
de vraag van kuifgors snap ik niet helemaal.
bedoel hij de jongen herkennen t.o.v. een andere mussoort of bedoel hij of je de geslachten van de jongen kan zien.
je bedoeld zeker de kastanjevleugel rotsmus of de kastanjevleugel geelkeelmus of de kastanjevleugel geelkeel rotsmus
en zo nog 1001 verschillende namen.
wat ik ervan weet is dat ze winter en zomerkleed(broedkleed) hebben, je de mannen en poppen kan scheiden aan de hand van hun kleur ( uiteraard het gemkakkelijkste aan de gele keelvlek bij de mannen in het broedseizoen) maar buiten het broedseizoen is het vrij gemakkelijk te zien aan de snavelkleur, de mannen hebben een donkere snavel ( semi adulte mannen vaak een zwarte snavelpunt) en de poppen hebben een hoornkleurige snavel.
net uitgevlogen jongen hebben dezelfde snavel als de poppen , echter kan je de keelbevedering opblazen en daar is soms al heel licht een evt. keelvlek te zien .(zeg maar zo'n gele waas als bij puttertjes als je die blaast).
maargoed als kuifgors meer wilt weten van deze soort ( als we al over dezelfde soort praten want er is gelukkig ook weer hier soort ondersoort verhaal aan de hand ? want de Petronia Xanthosterna heet in het nederlands weer geelgevlekte rotsmus ) dan moet hij ff op internet zoeken ,ik weet dit stukje info ( zo is het mij eens verteld door een kweker/vogelhandelaar) uit mijn blote hoofd.
mvg
ps: ik was onderlaats bijna gezwicht voor een koppel kastanjemussen (Passer eminibey) die te koop stonden op internet, weet jij daar "iets"van Ton,ik weet niet zoveel van die soort behalve dat deze er wel heel mooi uitzagen.( want wat zijn er toch veel mooie "mussen"eigenlijk, is een ondergewaardeerde groep in mijn ogen).
allereerst het allerbeste wat de gezondheid betreft,
geelkeel = xanthocollis
geelgevlekte = pyrgita
dank je wel josly, komt wel goed ( uiteindelijk)
wat die naam betreft heb je gelijk ( ik heb foutje gemaakt in het schrijven ,zie andere berichten daarin staat het wel goed) ik had niet geelgevlekte moeten schrijven ( of toch, ik had het wel eens eerder gehoord en ben opzoek gegaan.........en vond .............foutje in vraagprogramma? ) maar de geel hals rotsmus want zo word die Xanthosterna ook wel eens benoemd in het Nederlands. ( vraag me niet waarom?).
maargoed geelkeel word weer "verbasterd" naar geelhals ect etc. alles om maar een vaak 1 zelfde soort/ondersoort als "speciaal"te betitelen.
blijft lastig al die namen ik vind het zelfs al lastig met deze "mussen"groep want de 1 zet ze in de echte "passer groep" ( zie vraagprogramma's van de bonden bv. ( http://www.anbvv.nl/vraagprg.pdf ) , de ander zet ze weer in de "petronia groep" ( waar ze volgens mij toch echt in thuis horen maargoed......) en de ander zet ze weer in de "gyrmonis groep" ( laatste ben ik niet helemaal zeker van dat je dit zo schrijft ) wederom ................ik zal het anders moeten opzoeken ,dit komt ook vanuit de blote schedel en kan er dus gewoon naast zitten.
weet jij hoe dit "precies" zit josly? ik ben het spoor ff bijster nu.
Voor een volledig overzicht van o.a. de diverse mussensoorten, kijk eens op de site van de werkgroep Ploceidae (wevers, wida's en mussen): www.ploceidae.eu
Opmerking