Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bichenows verstoppen eieren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bichenows verstoppen eieren

Hallo,

Mijn bichenows verstoppen steeds hun eieren onder in het nest onder het nestmateriaal. Als ik ze weer boven in het nest leg liggen ze de volgende dag weer onderin. Is dit normaal gedrag ?

Famke

Het kan zijn dat ze dit doen ter bescherming van de eieren of ze zijn er nog niet aan toe om te gaan broeden. Zitten ze wel te broeden of zijn de eieren koud.

Zorg in ieder geval dat ze geen nestmateriaal ter beschikking hebben om op de eieren te leggen.
    Groeten,

Arjan

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door azantinga
      Het kan zijn dat ze dit doen ter bescherming van de eieren of ze zijn er nog niet aan toe om te gaan broeden. Zitten ze wel te broeden of zijn de eieren koud.

Zorg in ieder geval dat ze geen nestmateriaal ter beschikking hebben om op de eieren te leggen.
      Ze hebben al eerder een nestje groot gebracht, toen deden ze hetzelfde.
      Hoe bedoel je geen nestmateriaal, ze kunnen toch niet in een kaal nestkastje hun eieren legen. Bij het vorige nest heb ik de eieren in het begin ook steeds weer boven in het nest gelegd. Ze leggen nog dagelijks een eitje en broeden nog niet.

Famke

Opmerking

Wij hebben hetzelfde fenomeen eens meegemaakt bij zebravinken. Zolang ze nestmateriaal hadden bleven ze bouwen, ook steeds over de eieren.

We gaven ze nestmateriaal tot het eerste ei gelegd was. Het nest was dan ook goed en diende niet echt verder gebouwd te worden.

Ik zou gewoon kijken of bij het eerste ei het nestje voldoende is en dan eens proberen het nestmateriaal weg te nemen. Het is eventueel wel mogelijk om kleine touwtjes,mos en haartjes te geven om het nest verder te laten afwerken. Maar in beperkte maten zodat er niet voldoende is om het legsel te overbouwen.

wanneer je ze in een vlucht houd met meerdere koppels is het voorgaande niet echt mogelijk, aangezien andere koppels mss nog een nest moeten bouwen. deze zullen dan bij het op zoek gaan naar materiaal andere nesten kunnen slopen.

het ligt dus een beetje van de situatie van de huisvesting af wat je kan doen.

Opmerking

Ze hebben het nest wel klaar en verder geen nestmateriaal tot hun beschikking, maar op een of andere manier bedekken ze de eieren met nestmateriaal uit het nest.

Famke

Opmerking

als ze gaan broeden halen ze die wel terug naar boven als het legsel compleet is

Opmerking

Opmerking

Wilde pimpelmezen doen dat soms ook; waarschijnlijk om predatoren om de tuin te leiden.

Opmerking

Working...
                X