Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Persoonlijk ben ik niet zo dol op de Nederlandse naamgeving, vanwege de vele verwarrende situaties die daardoor vaak ontstaan,
maar goed, (even uit mijn hoofd) het glansekstertje betreft Lonchura bicolor en deze soort heeft een paar ondersoorten.
daarvan zijn waarschijnlijk alleen deze soorten in NL: L.b.bicolor (nominaat) . L.b.poensis het zwartrug ekstertje (deze ondersoort wordt dus ook wel Fernando Po ekstertje genoemd!) L.b.nigriceps het bruinrug ekstertje
correct me if I'm wrong!
Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
de nominaat heeft aan beide zijden 4 kleine witte stipjes op de vleugel en geen lichte omzoming op de stuit/bovenstaartdekveren en is tegenwoordig, evenals poensis niet meer zo gemakkelijk te verkrijgen.
poensis en nigriceps hebben een zogenaamde zwarte driehoek op de vleugels welke 'gevuld' is met (uiteraard liefst zo regelmatig mogelijk) vele witte vlekjes.
Amigo de los Psittacidos
de nominaat heeft aan beide zijden 4 kleine witte stipjes op de vleugel en geen lichte omzoming op de stuit/bovenstaartdekveren.
Deze vorm wordt ook wel Fernando Po genoemd en is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk te verkrijgen.
Dan ben ik denk de trotse bezitter van de nominaat/Fernando Po
zal proberen foto te plaatsen
Ben nog even in de materie gedoken, want ik was zo uit m'n hoofd niet echt zeker omtrent welke soort ook onder de naam Fernando Po wordt aangeduid.
Deze term 'hangt' gezien het verspreidingsgebied aan de ondersoort L.b.poensis (dus niet aan de nominaat!)
Toch ben ik over de jaren -bij zowel liefhebbers als op shows- meer dan eens nominaatvogels (4 vleugelstipjes) tegen gekomen onder de naam Fernando Po.
Dit is dan ook precies wat ik eerder bedoelde met verwarring door NL naamgeving!
N.B. mijn voorgaande reacties in dit topic heb ik waar nodig aangepast.
De info in het bericht van Josly was en is dus correct!
waarvan akte!
Amigo de los Psittacidos
Opmerking