Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gemengde "kleine" voliere

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door loodje
    Hallo,

Vanwege de ruimte zou ik toch uitkijken met een koppel cubavinkjes. Dit zijn behoorlijke druktemakers. Als er jonge komen, kan pa nogal gaan jagen vooral tegenover zijn eigen jonge. Als deze dan niet goed weg kunnen komen, kan het zijn dat ze het zwaar te verduren krijgen. En dan zou je al moeten gaan werken met een babykooitje. Dat is mijn ervaring.
    Dat jagen van de cuba vink man heb ik wel vaker gehoord, vooral op de manlijke jongen, daar ben ik ook een beetje huiverig voor.
    Zelf had ik het idee om St Helena fazantjes bij te plaatsen, ook omdat ik al eerder teugel astrildes heb gehad en deze werden goed met rust gelaten.
    Helaas voor mij hoor ik niemand over de Helenaatjes praten.
    Als ik goed geinformeerd ben kunnen deze ook s'winters buiten blijven.
    Deze vogeltjes hebben geloof ik alleen wat meer rust nodig om tot broeden te komen.
    Wie weet er het fijne van ?

Opmerking

Sint helena's zijn zeer sociale en sterke vogeltjes. Ik heb ze ook gehad en er veel plezier aan beleefd, zelfs nog nakweek gehad. Ze zijn wel gevoelig voor verstoring, althans bij mij wel. Dus beetje veel rustb gunnen tijdens de kweek . Ze zijn heel levendig en gek op een bad. Het baltsen van het mannetje is ook leuk om te zien. Als de vogels goed kunnen acclimatiseren lijkt het me geen probleem de vogels te houden zoals je nu doet. Voor de kweek is levend voer wel een vereiste.

Gr.

Opmerking

Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Ook ik heb Saint Helena fazantjes in een groep gehouden. Echter geen ervaring in een kleinere ruimte. Bij mij zaten ze in een binnen vlucht van 3.8 x1.8 x 2.4 hoog en een buiten vlucht van dezelfde grootte. De planten en struiken groeiden blijkbaar te snel voor ze want met slopen heb ik geen problemen ondervonden.
          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Heb ik gehad met een brem. Heeft twee weken in de voliere gestaan en daarna kaal en dood. Voornamelijk sint helena's van gegeten. De rest van mijn beplanting lieten ze wel met rust

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kornelis
              Heb ik gehad met een brem. Heeft twee weken in de voliere gestaan en daarna kaal en dood. Voornamelijk sint helena's van gegeten. De rest van mijn beplanting lieten ze wel met rust
              Als ze de plantjes opvreten is het niet zo'n probleem, dat is zoeken naar plantjes die het wel overleven/wel met rust gelaten worden.
              Wat is volgens jullie het beste?
              1 of 2 koppels helenaatjes bij plaatsen ?
              Het totale bestand word dan:

1 koppel Goulds + 1 jonge pop ( ouder koppel wil ik in het najaar ruilen voor nieuwe man, zodat ik 1 nieuw koppel overhoud).
              1 koppel binsen
              1 of 2 koppels St Helena Fazantjes.

Is het in 1 oogopslag te zien wat man en pop is bij de helenaatjes ?
              Of alleen in de broedtijd ? Ik weet dat de man veel roder aan de buik is, is dat ook buiten de broedtijd zo ?
              Bij mijn teugelastrildes was het namelijk nagenoeg niet te zien, uiterlijk, wel aan het gedrag.

Opmerking

Zou het eerst met 1 koppel proberen als je wil kweken. Zo houd je nog een beetje ruimte voor eventuele jongen.

Geslachtsonderscheid is inderdaad te zien aan de rodere buik. Dit is buiten het broedseizoen ook zo. Wat mij opviel bij de mijne was dat het oogmasker van de man breder was en verder doorliep.

Gr.

Opmerking

als ik mag adviseren dan stel ik voor om een koppeltje bruinborstrietvinken er bij te doen
                  mijn ervaring is dat het heel leuke, grappige maar ook sociale vogels zijn die zonder problemen de jongen grootbrengen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer
                    als ik mag adviseren dan stel ik voor om een koppeltje bruinborstrietvinken er bij te doen
                    mijn ervaring is dat het heel leuke, grappige maar ook sociale vogels zijn die zonder problemen de jongen grootbrengen
                    Hoi Hoi

Ik heb juist neer gezet dat ik geen bruinborst rietvinken wil.
                    Het zijn inderdaad mooie vogels, maar ze zitten in alle nesten.
                    In 1 zomer 13 jongen, ze waren nog niet uitgevlogen of er lagen alweer nieuwe eitjes.
                    Toch bedankt voor de tip want ze zijn verder wel erg sociaal, zo goed als geen ruzie met andere vogels.
                    Zijn er misschien nog andere lonchura's die zeer sociaal zijn maar misschien ietsie pietsie moeilijker te kweken ?

Opmerking

Working...
                    X