Mededeling

Collapse
No announcement yet.

actieve kapoetsensijs pop

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• actieve kapoetsensijs pop

Hallo allemaal,

Ik heb hier een pop van de kapoetsensijs die in een jaar al vijf nestjes jonge heeft grootgebracht. Ieder keer als haar jonge uitvliegen voert ze deze netjes maar ook meteen heeft ze weer eitjes gelegd. Vandaag is haar zesde nestje uitgevlogen, weer vier jonge. Nu wil ik haar eraf halen voordat ze weer begint. Kan dat? en voert de man de jonge dan verder? Tot nu toe doet hij er weinig aan. Ik heb tot nu toe popjes gehad met 3 a 4 nestjes in een jaar, maar deze pop......tjonge.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Nou Loodje,

Ben maar zuinig op zo'n popje. Ik zou ze gewoon laten doen als de conditie goed is.

Opmerking

Sorry Tommie, maar daar ben ik het niet mee eens. Deze pop moet je tegen zichzelf beschermen. 5-6 nestjes achter elkaar is echt veel te veel! Ze zeggen vaak maximum 3, maar wij houden zelf maximaal 2 nesten aan.
      Ik zou, als ze weer eitjes heeft gelegd, deze niet meer uit laten komen.
      Je popje raakt anders uitgeput en komt dan de winter niet meer door vrees ik.

Zitten ze buiten of binnen? Hoe lang heb je het licht nog aan? Ik zou de lichturen terug brengen, zodat ze in winter-stemming komt en hopelijk dan geen zin meer heeft in voortplanting
      Ik heb hier zelf ook nog een overactief kwartelhennetje zitten, maar als ze een paar dagen heeft zitten broeden haal ik haar eitjes weg. En ik ben geleidelijk aan de lichturen aan het terugbrengen (de tijdklok stond nog op veel lichturen vanwege een laat nestje...) Ook voer ik minder eiwitten.

Bij onze Japanse meeuwtjes hadden we ook nog een laat nestje; toen de jongen een paar dagen waren uitgevlogen, heb ik het nestkastje verwijderd en vervangen door een plankje. Nu slapen ze met zn allen op dat plankje knus tegen elkaar aan, maar ze kunnen er veel moeilijker een nest op bouwen

Hopelijk kun je iets met deze tips

Opmerking

Ze is topfit. Ze zitten en een grote binnenvoliere waar nog andere vogels broeden en ook nog jonge hebben. Ik heb de lichturen verminderd van 15 naar 13 uur, minder durf ik niet vanwege de andere vogels.
        De man eraf heb ik ook al geprobeert, maar ook dan legt ze gewoon door en dat is jammer natuurlijk. Als ze dit keer weer gaat leggen zal ik de eitjes weg halen, kijken wat ze dan gaat doen.
        groetjes
        Heidi

Opmerking

Kapoetsensijzen zijn snel op, d.w.z. dat ze snel verouderen 5 a 6 nesten is niet meer gezond voor zo'n pop.

Niet alleen het leggen van eieren en broeden kost veel energie maar vooral ook het alleen opvoeden van al die jongen is een krachtsinspanning.

Vooral omdat de man weinig tot niets doet aan het kroost.

Het beste is idd, de eieren steeds te verwijderen tot ze stopt.

Wil je volgend jaar nog een paar mooie nestjes krijgen moet ze echt ophouden.
          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Zoals al aangegeven zou ik ook het nestje weghalen zodra de jongen uitgevlogen zijn, dan stopt de pop vanzelf.

Opmerking

zoals de meeste al gezegd hebben, haal de eieren weg! 3 nesten per jaar is genoeg, meer niet want dan raakt de pop gewoon uitgeput, en dat is alleen maar slecht

Opmerking

Ik weet niet of het een optie is voor jou, maar overactieve kanaries heb ik wel eens uitgevangen en een tijdje in een kleinere kooi gedaan. Wat donkerder wegzetten en schraal voeren. Meestal schieten ze dan wel in de rui en is de broeddrift over. Fijn als vogels zo goed willen broeden, maar 6 nestjes is wel erg veel hoor. Eitjes weg halen is wel een optie, maar als ze zo broedrijp is kan ze nog wel een aantal legsel produceren. Dit lijkt me na 6 broedrondes ook niet echt wenselijk. Als ze de uitgevlogen jongen nog moet voeren zou je er voor kunnen kiezen om nepeitjes in het nest te leggen, en haar daar op te laten broeden. Als de jongen zelfstandig zijn kan je haar alsnog uitvangen. Misschien heb je wat aan deze tips!

Opmerking

Dank je allemaal, ik ga er zeker voor zorgen dat er geen nestje meer komt. De jonge zijn nu 4 dagen uitgevlogen en de man is al weer aan het jagen. Haar nestje heeft ze al uitgezocht, dus ik denk dat ze binnenkort wel weer gaat leggen. Ik zal de eitjes weghalen en nepeitjes in het nestje leggen. Dan hoop ik dat het gedaan is.
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

Working...
                  X