Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jonge rietborstvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• jonge rietborstvinken

Van het jaar is dit mijn 3e nestje rietborstvinken. Telkens is er maar 1 ei bevrucht die wel uitkomt maar het jong wil maar niet groeien,die na een poosje dus ook dood gaat.
    Ik geef ze universeelvoer, eivoer, tropen zaad, grit, bruinbrood met melk, soms wat pinkies en wat groen voer en fruit.
    Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Waarschijnlijk niets, een enkel jong redt het vaker niet. Er wordt dan niet genoeg gevoerd omdat er, voor de oudervogels, te weinig gebedeld wordt. Jammer maar ik zou niet weten wat er aan te doen valt.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

dood

denk dat je als ouders broer en zus hebt, daardoor kan het gebeuren dat de nestgrootte tegenvalt, ook kan het zijn dat de vogels onder of door pleegouders zijn groot gebracht ook daardoor onstaat er te weinig broeddrift door de vogels. ik raad je aan om een van de vogels om te ruilen voor een andere en dan het liefst natuurbroed rietvink.

Opmerking

??

Lambert,
        1. wie zegt dat hij met broer en zus kweekt?
        2. het verhaal dat oudervogels welke onder meeuwen zijn grootgebracht minder
        broeddrift tonen is niet waar en achterhaald....

Kwekers willen altijd overal een verklaring voor hebben als er iets niet goed gaat tijdens de kweek.
        Als er een verklaring voorhanden is, accoord. Maar we zouden eens meer moeten accepteren dat het gaat zoals het gaat...... Vogels zijn levende wezens, geen postzegels.

gr
        Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Wat mij verteld is is dat je nooit bruinbrood moet geven aan jonge vogels in verband met de vezels/gisten die daar nog inzitten. Ook lijkt mij dat melk weinig goeds doet aan je vogels.

Zelf zou ik het houden op zaad, trosgierst, eivoer met dagelijks pinkies.
          Universeelvoer, bruinbrood met melk en groenvoer en fruit zou ik mee stoppen.
          In plaats daarvan trosgierst en dagelijks pinkies en evt af en toe buffalowormen geven.
          Voor wat betreft de bevruchting, ik geef mijn vogels Sti-Ho-Dru (honing) van De Imme door het eivoer en ik moet zeggen dat de bevruchting mij nooit tegenvalt. Misschien dat je dit ook eens kan proberen.

Opmerking

Prima voeding. Maar ook zonder 'levend' voer worden de bruinborst rietvinken goed groot gebracht. Trosgierst vervangen door verse graszaden is ook een optie. Uiteraard niet 's winters

Hans
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

reactie

Dank voor jullie reactie.Alleen kom ik er niet veel verder mee.
              Ik geef ze zelf ook trosgierst(wat niet vermeld was).
              Het is beslist geen broer en zus daar ze bij verschillende kwekers gekocht zijn. Wat bruin brood met melk betreft dit geef ik aan al mijn jonge nestjes (heb een gemengde voliere) en nemen dit goed op en heb er al heel wat jonge groot mee gekregen.(lijkt wel de pindakaas voor pietertje).
              Ik hou het maar op de 1e reactie en hoop toch dat het jong het gaat halen.

Opmerking

Working...
              X