Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ze lijkt op mijn weverpop. Ik zou dus zeggen een oranje of napoleonwever.
Er zijn echter zoveel soorten waarvan de popjes op elkaar lijken dat ik het niet precies zou kunnen zeggen.
Ik heb al een koppel napoleonwevers. Deze pop waar het nu om gaat is groter dan mijn napoleonpop en heeft een lichtere buik, borst en kin. Ik verwacht dus dat het een andere soort is. Maar welke?
Er zou een boek zijn, birds of africa waarin alle wevers goed staan afgebeeld maar dat heb ik zelf dus niet.
het is sowieso een euplectes pop en als ze groter is dan je napoleon wevers dan zou het een roodvoorhoofdwever kunnen zijn. Het is sowieso geen zwartbuik of zanzibar wever want deze zijn kleiner dan napoleon en de euplectes wida's kan je ook uitsluiten want die zien er compleet anders uit.
idd bijna onmogelijk uit elkaar te halen, heb in het verleden ook al regelmatig de verkeerde poppen meegnenomen :S (zocht ik napoleon en bleek het het zwartbuik of roodvoorhoofd te zijn:S)
Ik heb van mijn pop nog een aantal nieuwe foto's gemaakt en bekeken en vergeleken met de blz uit het boek van de euplectus-soorten. Ik kom tot de conclusie dat het een roodvoorhoofdwever is. Lijkt zelfs meer op de man (in rustkleed) dan op de pop. Onder de keel is het lichte vlekje bij mijn pop geelachtig en niet wit en zijn de vleugelpennen behoorlijk donker. Dit is bij zo'n man (in het boek) vergelijkbaar.
Zal dus even moeten wachten tot er kleur verschijnt (of niet). Wanneer begint deze soort te kleuren?
Ik had trouwens de bedoeling een napoleonwever te kopen dus deze pop of man kan/moet helaas weer weg.
Opmerking