Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wie weet hier wat van

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• wie weet hier wat van

Hallo,

Ik heb de volgende vraag aan jullie

Bevrucht een vogelman de pop in een keer en legt dan bv 4 bevruchten eieren zonder dat de man er nog bij is.

Of bevrucht hij de pop 4 keer en dan 4 eieren die bevrucht zijn.

Gr eric

Bij 1 x een goede bevruchting van de man, kunnen 4 eieren bevrucht zijn.

Maar om daar zeker van te zijn kunnen de vogels beter een paar keer paren.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Volgens mij hoeven ze niet telkens voor elk ei apart te paren. De pop heeft een kanaaltje waarin de het zaad bewaard, en dat kan een tijdje daar bewaard blijven totdat het ei gevormd is, dan word het samengevoegd.

Mensen met meer kennis; verbeter mij als ik mis heb hoor...... Ben nog een leek maar dacht dat ergens gelezen te hebben.

Opmerking

Nee hoor, helemaal goed, het sperma wordt opgeslagen in de tubulaireklieren, de poppen kunnen dus meerdere malen hier gebruik van maken.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

niet al te technisch proberen uit te leggen

aan het einde van het oviduct komt het sperma terecht ,daar kom van de eierstok een eicel af ,er volgt een samen smelting en al zakkende door het kanaal (oviduct) word de schaal gevormd om zo uit eindelijk via de cloaca naar buiten te komen.

wat jij vraagt hangt erg af van welke soorten vogels, kippen bv. daarvan is bekend dat het sperma wel ongeveer 14 dagen actief kan blijven in het lichaam van de hen, echter sperma heeft altijd ook zijn eigen kwaliteit,jonge goedgezonde hanen produceren meer sperma en sterker sperma dan een ouwe haan zeg maar.( en dat alleen al bepaald mede de levensduur/vatbaarheid van het zaad).

maargoed sperma kan/word opgeslagen en kan met elk losgelaten eicel een verbinding aan gaan, of dat tot een echte bevruchting leid dat is telkens maar de vraag. ( in een legsel kan bv. ei 1 en 2 bevrucht zijn maar ei 3 niet en 4 weer wel).
          de eerste fase van een "bevruchting"vind buiten het ei plaats en moet zich dan door ontwikkelen totdat deze uit de cloaca komt, dan valt de ontwikkeling stil en komt weer op gang als pop gaat broeden.
          en dan is het nog afhankelijk van zovele factoren of het jong ook daadwerkelijk uitkipt.
          zwak of "verkeerd"genetisch geladen zaad kan bevruchten maar kan ook afsterven in het proces van ontwikkeling naar jong.

Oorspronkelijk geplaatst door populier
          Nee hoor, helemaal goed, het sperma wordt opgeslagen in de tubulaireklieren, de poppen kunnen dus meerdere malen hier gebruik van maken.
          met aanvulling hierop : een pop kan er ook geen gebruik van maken en zich ervan ontdoen en dan verlaat het sperma via de cloaca weer het lichaam.

mvg

Opmerking

Nog een aanvulling:

in 1 legsel kunnen wel nakomelingen van verschillende vaders zitten (half-broertjes en -zusjes dus), als de pop met meerdere mannen heeft gepaard.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
              Nog een aanvulling:

in 1 legsel kunnen wel nakomelingen van verschillende vaders zitten (half-broertjes en -zusjes dus), als de pop met meerdere mannen heeft gepaard.

Opmerking

over bevruchting;
                als je bij een koppel veel onbevruchte eieren hebt aan wie ligt dat dan?
                is dat 50%/50% man/pop (dus niks over te zeggen) of licht dat vaak aan 1 geslacht?
                http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

Opmerking

Die 50% klopt, kan aan beide vogels liggen. Een tijdje terug heb ik uitstekende uitleg bijgewoond door een ervaren vogelarts.

Monogaam zijn sommige soorten, polygaam een flink aantal andere. Heel ruw kun je stellen dat veel grote kromsnavels monogaam zijn.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo,

Dank voor jullie antwoorden.

Ik heb een koppel mozambiuq sijsjes.
                    Het eerste ei lag kapot op de bodem van de kooi.
                    Gelijk de man apart gezet.
                    Pop heef daarna nog twee eieren gelegt in het nest.
                    Vandaar de vraag of het nog zin heeft om de pop te laten broeden.
                    Ivm bevruchting

gr eric

Opmerking

het heeft zeker zin om pop te laten broeden ( mijn mening)

Oorspronkelijk geplaatst door timbi
                      Hallo,

Dank voor jullie antwoorden.

Ik heb een koppel mozambiuq sijsjes.
                      Het eerste ei lag kapot op de bodem van de kooi.
                      Gelijk de man apart gezet.
                      Pop heef daarna nog twee eieren gelegt in het nest.
                      Vandaar de vraag of het nog zin heeft om de pop te laten broeden.
                      Ivm bevruchting

gr eric
                      ik denk dat je dat "iets" anders kan of moet zien
                      een pop daarvoor is het beste dat ze haar cyclus af kan maken, als ze gaat broeden dan komt er dus een bepaalde "rust"in het lichaam van haar.

al zouden de eieren onbevrucht zijn ( als je dat op voorhand weet) dan kan je ze toch beter laten broeden want ik weet niet of het een ervaren pop is? zo nee , dan kan ze mooi jouw bepaalde dingen "vertellen" ( net zoals een man die erbij zit,een eiergooier/pikker bv.) zo als is het een goede broedster bv.

het kan zijn dat het bv. de eerste ronde is en 1 van beide nog niet helemaal 100% in broedconditie ( door haar te laten broeden op die eieren win je weer wat tijd, want als je eieren weghaald dan begint vaak na een week het spel weer opnieuw en heb je mogelijk "weer"onbevruchte eieren).
                      nou ja en zo nog wel wat dingentjes aangaande eieren weghalen of niet.

moch je denken wat een flauwekul verhaal zeg dat hierboven, dan laat je ze een dag of 5/6 broeden en schouw je de eieren,kan je ze altijd nog weghalen of niet.

succes ermee
                      mvg

Opmerking

Hallo,

De pop zit nu 6 dagen te broeden en de eieren zijn bevrucht.
                        Dus de vraag is beantwoord een maal paren is goed voor bevruchten eieren.

gr eric

Opmerking

Working...
                        X