Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dornastrildes buiten ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Dornastrildes buiten ?

Hoi Hoi

Wie heeft er ervaring met Dornastrildes ?
    Ik ben van plan om na de winter een koppel Dornastrildes in de buiten voliere te plaatsen.
    In deze voliere zitten al Binsenastrildes, Gouldamadines en Forbes papagaaiamadines.
    Wie kan mij wat meer vertellen over Dornastrildes,

- zijn het sterke vogels?
    - kunnen ze s'winters buiten blijven ?
    - zijn het vechtersbazen ?
    - wat voor nestjes gebruiken ze ? (ik heb nu pitrietmandjes en gould kastjes)

Een van de belangrijkste dingen die ik wil weten is of ze dus s'winters buiten kunnen blijven.
    Mijn voliere is meer een grote hangende kooi van 2.50m bij 1.25m.
    De bodem zijn 3 grote rvs lades waarvan er 2 voorzien zijn van gras en 1 van grid.
    De achterwand is een okume houten plaat, gebroken wit, en voorzien van een aantal rvs beugels, waar dan weer verschillende soorten plantjes in hangen.
    Het geheel is voorzien van een dak dus de vogels zitten altijd droog.
    Voeren doe ik in een nachthokje dat ook voorzien is van verwarming en verlichting.
    Het geheel hang daar al zo'n een jaar of 3 nu en ik heb daar al diverse vogels met succes laten broeden.
    De soorten die ik tot nu toe heb gehad waren relatief makkelijk te kweken.
    De zebravinken en zilverbekjes rezen de pan uit en ik heb deze dus gauw weer weg gedaan.
    De binsen en gouldamadines vormen tot nog toe ook geen probleem en ik heb daar dus ook al diverse nesten van gehad.
    De forbessen wil jammer genoeg nog niet helemaal lukken maar dat komt omdat de man die ik bezit niet 100% is.
    Nu wil ik dus, waarschijnlijk, de forbessen verruilen voor Dornastrildes.
    Wie heeft er goede raad ?

Vriendelijke groet
    DiMario

Hallo Dimario,

Ik heb in het verleden div. doornastrildes gehad.
    Het is een rustig vogeltjes, geen vechtersbaas. Ze zijn niet ze blij met onze koude winters en zeker niet als het vochtig is. Ze gaan snel dik zitten. Ik haalde ze rond oktober altijd naar binnen, die mogelijk had/heb ik.
    Ze houden van veel planten omdat ze daar beschutting zoeken.
    Bij mij waren mannen en poppen niet te onderscheiden. (dit is in een andere topic al aan de orde geweest). Om zeker te weten welke de mannen en welke de poppen waren, zette ik ze een tijdje apart. De mannen kon je dan naar een tijdje herkennen aan een fluisterend/schor liedje. Ze roepen naar elkaar net als een teugelastrilde tjiet tjies.
    Ik heb er niet echt mee gekweekt. Ze bouwde wel zelf hun nestje op ongeveer 1 meter van de grond. Ik heb wel eitjes gehad maar omdat ik te nieuwsgierig was, verlieten ze dit nestje weer. Daaruit heb ik geleerd dat je uit moet kijken met nestcontrole.
    Het zijn leuke levendige vogeltjes.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje
      Hallo Dimario,

Ik heb in het verleden div. doornastrildes gehad.
      Het is een rustig vogeltjes, geen vechtersbaas. Ze zijn niet ze blij met onze koude winters en zeker niet als het vochtig is. Ze gaan snel dik zitten. Ik haalde ze rond oktober altijd naar binnen, die mogelijk had/heb ik.
      Ze houden van veel planten omdat ze daar beschutting zoeken.
      Bij mij waren mannen en poppen niet te onderscheiden. (dit is in een andere topic al aan de orde geweest). Om zeker te weten welke de mannen en welke de poppen waren, zette ik ze een tijdje apart. De mannen kon je dan naar een tijdje herkennen aan een fluisterend/schor liedje. Ze roepen naar elkaar net als een teugelastrilde tjiet tjies.
      Ik heb er niet echt mee gekweekt. Ze bouwde wel zelf hun nestje op ongeveer 1 meter van de grond. Ik heb wel eitjes gehad maar omdat ik te nieuwsgierig was, verlieten ze dit nestje weer. Daaruit heb ik geleerd dat je uit moet kijken met nestcontrole.
      Het zijn leuke levendige vogeltjes.

Opmerking

doornastrilde buiten

ha dimario
        dit jaar heb ik 6 jongen doorntjes op stok het is een rustig vogeltje dat graag een buffulo wormpje eet niet te veel.
        bij mij is het allemaal natuurbroed en zitten in een gemengde voliere met driekleur forbes en helenas en dat gaat bijzonder goed.
        de man is een beetje bleeker grijs dan de pop de pop heeft een beetje meer bruin in het veren pak .
        veel nestmateriaal geven en lekker de eigen gang laten gaan.
        wel in de winter naar binnen . succes

Opmerking

Working...
        X