Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kopkleur goulds

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kopkleur goulds

Hallo luitjes

Ik heb nog een vraagje over mijn jonge gouldjes. Een groot deel van mijn jongen zijn op kleur aan t komen maar bij alle kopjes komen een aantal zwarte veertjes door. Betekent dit dat het allemaal zwartkoppen worden of verkleuren die in een later stadium nog naar bv. rood?

Ik heb namelijk wel een koppel waarbij de man een rode kop heeft en de pop een zwarte. Verder weet ik niet of de man split is voor zwart, wat wel van invloed is dacht ik gelezen te hebben.

gr bas/spauwhaan
    :hole: :hole: :hole:

Veel kwekers hebben in het verleden - en nu nog - het niet zo nauw genomen met de kleurvererving. Daardoor kom je regelmatig voor verassingen te staan.
    Maar er worden ook jongen geboren waarvan je in eerste instantie denkt dat het zwartkoppen zijn, maar dan blijkt later dat het toch roodkoppen zijn met veel zwartbezit.

gr
    Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Het is de kunst om de lijnen netjes op te zetten. Roodkop lijn \ Zwartkop lijn \ Oranjekop lijn

Het zal je wat tijd kosten, maar wanneer je bijvoorbeeld Roodkoppen wilt kweken zou je kunnen
      beginnen met 3 kwaliteitief goede koppels met goed rood bezit in het masker (+ onverwant ).
      Persoonlijk zou ik dit doen met natuurkleur vogels om een stevige basis te bouwen.

Gewoon steeds de beste Roodkop jongen pakken met veel en goed rood bezit. Je zult dan merken
      dat de mannen, maar ook de poppen, steeds meer en beter rood in de maskers krijgen.

Let wel:
      Als je een Pure Roodkop- of Oranjekop lijn wilt opzetten zult je toch zo nu en dan een kwaliteitief
      goede Zwartkop moeten inkweken. Wanneer je dit niet doet zal het zwarte kopbandje verdwijnen
      en de kop-bevedering wordt te dun ("doorzichtig")

enne...het kan bij Goulds beslist geen kwaad om een goede "boekhouding" bij te houden en je te
      verdiepen in een stuk erfelijkheidsleer ivm de vele mutaties.
      Pieter G. van der Ploeg
      Kweeknummer - 6NUM
      E - pgvdploeg @ gmail.com

Opmerking

Ok, ik ben nog niet zo bezig met het kweken naar een bepaald doel, dit is iets voor volgend seizoen. Daarvoor moet ik eerst zien wat hoe de jongen zich ontwikkelen en wat geschikte voor zijn voor een verdere kweek.
        Ik heb overigs wel een roodkop man en een onverwant blauw jong die opvallend nerveuzer zijn dan de rest van de goulds(=wildkleur en zwartkop)

gr bas/spauwhaan
        :hole: :hole: :hole:

Opmerking

voorbeeld
          dit is een echte roodkop
          man

Opmerking

Mijn ervaring is dat bij rood- en oranjekoppen, je vaak ook al wat van deze kleur veertjes zou moeten zien, als ook de zwarte veertje doorkomen.
            Kans is dus groot dat het allemaal zwartkoppen zijn.
            www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

Bij de poppen willen er ook nog wel eens wat zwarte veren tussen het rood en oranje doorkomen.
              De kans is echter wel groot dat het allemaal zwartkoppen zijn, ik heb nog nooit gehoort dat de zwarte veren later plaats maken voor rood of oranje.

DiMario

Opmerking

roodkop

als je goulds een zwarte kop heeft met ook maar 1 rode veer noemt men dit al een roodkop

Opmerking

ik denk om zuiver roodkop te blijven houden ben je jaren verder .
                  je weet niet wat in voorouders zit kan die geen terug slag op kleuren geven .
                  ik merk dat zelf krijg 2 wildkleur grijskoppen heb niet eens grijskoppen .

Opmerking

kopkleur

lees dit maar eens

dan naar mutaties en dan kopkleur aanklikken

arjan

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                      ik denk om zuiver roodkop te blijven houden ben je jaren verder .
                      je weet niet wat in voorouders zit kan die geen terug slag op kleuren geven .
                      ik merk dat zelf krijg 2 wildkleur grijskoppen heb niet eens grijskoppen .
                      Tja...dat is wel een nadeel van de mutatie kweek.

Ik wil liever geen mutaties, alleen natuurkleur. Het valt niet mee om
                      vogels aan te kopen welke 100% natuurkleur zijn.
                      Meestal krijg je de bekende toverballen

Gelukkig zijn er nog genoeg 100% natuurkleur kwekers. Dat zou naar mijn
                      mening net zo gewaardeerd moeten worden als 100% natuurbroed.
                      Pieter G. van der Ploeg
                      Kweeknummer - 6NUM

Opmerking

nou ik vind het juist wel leuk hoor die toverballen .
                        van wat komt eruit en zo
                        iedere heeft zijn manier van kweken .
                        ik houd wel van verassingen .
                        maar blijf wel 100 % natuurbroed

Opmerking

achja...ik ben ook zo'n perfectionist die precies wil weten "wat er uit kan rollen".

Zal ook wel door mijn werk komen. Daar is een onverwachte uitkomst Not Done.

Kortom: Het zit in mijn systeem
                          Pieter G. van der Ploeg
                          Kweeknummer - 6NUM

Opmerking

als je je vogels maar in goede conditie houd goede voeding goede verzorging dat vind ik veel belangrijker iedereen geniet van zijn vogels op zijn eigen manier
                            niks op tegen hoe een ander het doet hoor

Opmerking

Working...
                            X