Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trosjesgierst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

hoi fam dijkstra
    het is gewoon leuk om te doen en je hebt het wel vers want je weet niet hoe oud wat je uit de winkel haalt toch ? en nu wel
    je hebt er echt niet veel werk mee af en toe water geven en touwtje spannen om te zorgen dat het niet omvalt
    ze zeggen het groeit harder dan onkruid
    gr paul

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door paul31
      hoi fam dijkstra
      het is gewoon leuk om te doen en je hebt het wel vers want je weet niet hoe oud wat je uit de winkel haalt toch ? en nu wel
      je hebt er echt niet veel werk mee af en toe water geven en touwtje spannen om te zorgen dat het niet omvalt
      ze zeggen het groeit harder dan onkruid
      gr paul
      Het is eigenlijk onkruid. (zonder afbreuk te doen aan je kweek, vind het super!)
      Gelukkig vinden onze vogels het super lekker.
      Had je geen last van tuinvogels die met de zaden gingen lopen?
      Mss zaai ik volgend jaar ook een perkje in.
      Lijkt me tof.
      Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

Opmerking

ik heb de moestuin overdekt met gazen netten om te zorgen dat ze de groenten en aarbeien niet op geeten want dat is niet bij mij huis dat stuk grond en daar staat ook de trosgiers
        daarom is hij vogel proef
        paul

Opmerking

moet je het zaad eerst laten kiemen of kun je het zo door de grond heen harken ? gr wilco
          ik wis niks te verzinen dus zet ik hier maar niks neer

Opmerking

Ik heb mijn plastic zak eens zo in de tuin uitgeschud, de zaadjes die daar in waren gebleven, doorgeharkt en alles kwam netjes op.
            Probleem bij mij is dat heel mijn hele tuin is overkapt dus de vogels maakte daar meteen korte metten mee.

Ik wil dat volgend voorjaar weer wel doen en dan een tiental planten binnenshuis zo groot laten worden dat de vogels ze niet meer op eten, zou dat een probleem geven? Ze gaan dan natuurlijk de trosgierst al eten als het misschien nog niet rijp is of droog? De 'buitenvogels' doen dat toch ook?

Dree

Opmerking

Trosjesgierst

Hoi
              Rokkerluch 2=Wel nij mij zijn de wortels een 10 tot 15 cm lang.
              In potten zetten zou ik persoonlijk niet doen(als je een tuin hebt daar is de juiste plaats.)
              Jotto=Het is maar normaal als je een plant in de zon zet dat die daar op de beste plaats staat.
              Fam Dijkstra=Wel als ik 1000 potjes vul met grond en er telkens 3 zaadjes in de grond stop dan is dit wel een werk van een 3 uur bij mij.
              Als de plantjes een 3 tot 4 cm zijn moet ik ze uitdunnen naar 1 plantje per potje.Werk een 1 uur zou ik zeggen.Dan komt er ook na 2 weken andere zaden in het potje die je moet uitnemen natuurlijk.Dit komt omdat ik gewoon tuingrond met kompost gebruik.Ik ga zeker geen speciale grond kopen in de handel.Na 1 maand zorg ik ervoor dat enkel in een potje een trosgierst staat want er komen weer enkele andere soorten boven water.dus terug een uur werk.Als de plantjes een 15 cm hoog zijn dan zijn ze in orde om op een vaste plaats te staan.
              Ikzelf heb hiervoor een soort potjesplanter gemaakt(zoals een preiplanter).
              Heb in 5 potjes mortel in gedaan samen met een bout.
              Die 5 betonnen vormen heb ik vast gemaakt op een ijzeren stuk zoals op een preiplanter.
              Zo maak ik dan een 100 gaatjes in de grond op een vlugge manier.
              Ze staan ook telkens op dezelfde afstand wel dat is een 2 uur werk.
              Dan nog enkel enkele koorden zetten rond je trossen als ze een 60cm hoog zijn.Zie de foto's.
              Wat je daarna nog kan doen is als je de gazon afdoet je deze tussen de trossen gooien.Er komt geen vuil door en grond droogt niet zo uit bij zeer warm weer.
              Dan het plezanste de trossen afknippen als ze rijp zijn maar let op tussen de eerste en de laatste die rijp komen kan wel een 3 weken verschil zijn.
              Besluit.Je moet groene vingers hebben en ook plezier hebben in het zien groeien van de planten.
              En in de tuin werken is ook nog gezond voor ons lichaam.
              Ja zijn er nog vragen dan laat je maar nog iets weten.mvg bereke.
              Trouwens mijn volledig verslag zal ik binnen enkele dagen op de side zetten.
              Ben nu nog niet in orde omdat ik verleden vrijdag nog een operatie heb gehad.

Opmerking

hallo het is weer tijd geleden maar zijn er mensen die weer gezaait hebben ik wou het dit jaar niet doen maar toch gedaan ze staan nu 1cm boven de grond in week tijd het is erger dan onkruid
                gr paul

Opmerking

het zaad

hallo kan je het zaad van het trosgierst nemen van wat je in de winkel koopt of hoe zaai je het eigenlijk

Opmerking

hoi
                    je kan het gewoon gebruiken uit de winkel
                    hoe je het moet zaaien moet je op de andere paginas kijken daar staan fotos en hoe je het moet doen
                    succes
                    gr paul

Opmerking

trosjesgierst

Hallo allemaal,
                      Wel en waar zijn de kwekers van trosjesgierst.
                      Zijn er die overgegaan zijn met het zelf kweken van trosjesgierst.

Laat maar iets weten grt bereke.

Opmerking

Working...
                      X