Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trosjesgierst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Hallo,
    Ik zal dat ook wel een keer willen proberen.
    Kan je dat gewoon buiten doen of wij hebben ook een kasje kan het daar ook in.
    Maar moet je dan gewoon trosgierst kopen in de winkel en die zaaien of moet je daar speciaal zaad voor hebben?
    Mvg, Nicolai.

Opmerking

trosjesgierst

Wel nog een beetje geduld tot oktober en dan maak ik van zaaien tot oogst een volledig verslag.
      Als je die werkwijze zal volgen dan zal je volgend jaar deze tijd eigen trosjesgierst winnen.
      Trouwens ben vandaag nog in tuin foto's gaan nemen van potjes,een toestel om juiste gaatjes te maken in grond (als je er een 1000st zet moet het wel wat vooruit gaan).
      Foto's genomen van de planten bovenaan en op volledige lengte.
      Hoe zijn ze vastgemaakt enz enz ....nog wat geduld .
      Nu nog zoeken om ze op vogelcafe te zetten met een verslag.
      grt bereke.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door krien
        Bij mij zit er ook hennep in het zaad, kan ik hier ook mee telen?
        Hahaha , nu weet je meteen waarom ze zeggen dat je vogelzaad niet mag zaaien.
        Ik zou er een stuk of 15-20 zaaien en de 5 mooiste vrouwtjes overhouden.
        Voor meer informatie moet je maar even naar het liedje nederwiet van doemaar luisteren.

DiMario

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bereke
          krien met de hennep heb ik geen ervaring.
          Ikzelf kweek enkel trosjesgierst en slaplanten die ik gebruik voor de voeding in de keuken gebruik ik ook voor de vogels.
          Doordat ik er soms te veel heb laat ik deze doorgroeien tot dat er zaad in is .Bij droog weer knip ik dan een opgeschoten slaplant af in hang die in voliere.
          Tommeke ,uw buurvrouw heeft dat waarschijnlijk omhoog gehangen om de vogels wat eten te geven.
          Het is nu zo dat het zeker kan zijn dat het trosjesgierst is .
          Maar je hebt op de plant verschillende trosjes en die zullen niet te groot zijn denk ik.
          Bij mij is er telekens per plant maar 1 tros maar zelfs groter dan in winkel.
          Een 5 weken geleden heb ik amerikaanse sijsenmengeling op mijn grond gedaan je zou eens moeten zien wat voor planten er daar dan ontstaan.Spijtig is het nu al te laat om daar verder mee te werken.(seizoen)
          Maar volgend jaar zal ik een plaatsje in de tuin zoeken en dan zaai ik wat amerikaanse sijsenmengeling(Voor de kapoetsensijsen).
          We zien wel of we daar ook iets kunnen mee winnen.grt
          idd ze had die gierst omhoog gehangen en door de zaadjes die op de grond zijn gevallen is deze plant ontstaan,en zoals je al aangaf is de gierst idd niet zo groot maar de vogeltjes buiten hebben er plezier van

Opmerking

waar blijven de foto s bereke?

Opmerking

trosjesgierst

hallo
              foto's zijn genomen en staan op pc geen probleem.
              dan ben ik naar www.tinypic.com gegaan .
              maar ja dat is latijn voor me.
              grt.
              Dus ik wil met veel plezier de foto's doorgeven maar weet in godsnaam niet hoe ik het moet doen.
              grt

Opmerking

Ik heb het dit jaar ook geprobeerd, ik was alleen wat laat met het zaaien (half juni) ze kwamen heel voorspoedig op (bijna alle zaden ontkiemden zodat ik flink moest uitdunnen) en groeiden ook goed alleen er zitten nu nog steeds geen halmen in, zou dat nog komen? De planten zijn zo'n 80 cm hoog.

Opmerking

Ik heb het dit jaar ook gedaan en het gaat zeer goed...

Ik heb 2 keer geplant.

De eerste keer had ik vrij veel kleintjes en die werden ook maar een halve meter hoog.

De 2de keer werden ze een meter of 2 hoog en nu heb ik mooie grote gierst er aan hangen.

Hoe kan ik dit zaad bewaren tot volgend jaar?

groetjes

Opmerking

hoi ik heb dit jaar voor het eerst trosgier geplant in mei heb ik het gezaait
                    ze kwamen goed op ze zeiden dat het maar 50 cm hoog werd maar bij mij is het haast 2,10 geworden zo fotos
                    ik ben nu aan het oosten en dat laat ik drogen en ik heb gelezen als je dat zaad wat je nu oost bewaart en volgend jaar zaait mooiere en meer trossen krijgt
                    je kan het gewoon tot volgend jaar bewaren voor opnieuw te zaaien of te voeren aan de vogels
                    paul

Uploaded with ImageShack.us

Opmerking

ziet er heel mooi uit, zo veel heb ik er natuurlijk niet gezaait maar volgend jaar wil ik dat wel doen.

Wanneer ga je oogsten ? hoe zie je dat?

groetjes

Opmerking

als je in mei zaait dan is het in eind augustus rijp staat op internet maar ik heb wat langer gewacht wegens slechte start van de lente
                        wanneer het goed is dat zie je dat ze gaan hangen die trossen en als ze bloenen dan hebben ze paarse haartjes en als dat weg is dan komt er zaad in
                        ik had het voor de gein gezaait op me moestuin een bed van ongeveer 2 meter lang en 50 cm breed
                        ik heb er een tros op uit gezaait maar ik heb er achter dat ik voor het hele jaar genoeg heb en ik kan de hele club helpen aan trosgiers
                        maar dat schenk ik aan de vogelclub voor de loterij
                        volgend jaar jaar ik weer zo iets of meer
                        paul

Opmerking

trosjesgierst

Paul 31
                          Wel zaaien in juni is wel te laat.
                          Ik begin er al eind april mee en dat in potjes.
                          Per potje 3 zaadjes en als ze dan een 3a4 cm hoog zijn dan neem ik er 2 weg en het mooiste plantje blijft staan in potje.
                          Tot ze een 15 cm hoog zijn dan gaan ze maar naar een vaste plaats in de tuin.
                          In een rij en een 12 cm van elkaar.
                          Bert3660
                          Wel ik kan binnen enkele dagen oogsten.
                          Hoe zie je dat ,Juist onder de tros de stengel zou ik noemen die moet geel zijn
                          en dan is het de moment om deze tros de verwijderen.
                          Ik knip ze af en doe ze in bundels van 25 st.
                          Ik doe rond de stengels een plastic rekje rond het voordeel is dat je de trossen kan omhoog hangen .Ik doe dit aan een koord en na een 14 dagen zijn die droog.Daarna neem ik een kartonnen doos en bewaar ze daarin tot ze nodig zijn.
                          Om de 2 dagen ga ik normaal oogsten en neem ik de rijpe eruit.
                          Zo kan het zijn dat ik rond 20 oktober mijn laatste trosjes wegneem.
                          Met een plastic rekje blijven de trossen bij elkaar ,toen ik voor de eerste maal oogste had ik er een dunne ijzeren draadje om gedaan.
                          Resultaat met drogen krimpen de stengels en komen los en vallen op de grond bij drogen.
                          Paul 31
                          Mooie foto's Maar je trossen zijn niet zo groot.
                          Kan de soort zijn he.
                          Maar ik heb er die 30 cm lang zijn.
                          IK moet zelf gaan zoeken om kleinere te vinden dan een 20 cm.

Opmerking

hoi
                            ik zaai ze gewoon in volle grond in potjes is niet te doen
                            hoe ik het gedaan heb is als ze rond de 50 cm zijn stokken ertussen gezet en een touw gespannen om te zorgen dat ze niet omvallen als ze hoger worden
                            mij trossen zijn niet lang maar wel dik en rond de 20 cm lang maar ze zeggen als als je het zaad bewaard voor volgend jaar betere trossen krijgen dus dat weet ik volgend jaar en misschien ga ik volgend jaar ook rode zaaien
                            gr paul

Opmerking

Trosjesgierst

Zeker doen.
                              Veel succes .

Opmerking

trosjesgierst

Paul 31
                                Zou je me juist kunnen uitleggen stap bij stap hoe ik foto's kan bij zetten.
                                Dan zie je het verschil.

Opmerking

Working...
                                X