Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nestje edelzanger

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Nestje edelzanger

Hallo, ik heb nog een vraagje over mijn koppeltje edelzanger. Ze zitten in een kooi van 80/30/40. Ik heb er een metalen gevlochten nestje in gehangen (mijn dochtertje noemt het de frituurpan ) en nog een traliekastje met voldoende nestmatriaal. Nu verkiest het mannetje het frituurpannetje en is driftig aan het bouwen. Maar hij bakt er letterlijk niets van. Alles wat hij erin stopt trekt hij er weer uit of valt eruit. Is dat onervarenheid? Hij is er nu een week mee druk. Wel hilarisch af en toe! Daarnaast zit hij als een bezetene aan zijn veren bij zijn buik te trekken. Wat is dat denken jullie?

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Niet elke vogel is een goede bouwer, soms hebben ze een prachtig nestje gemaakt en net voor het eieren leggen slopen ze het weer en liggen de eitjes nog op de kale bodem van het nestje.

Ervaring durf ik het niet te noemen, sommige vogels kunnen wel maar doen het niet.

Ik zelf paapjes soorten waarbij het eerste nestje prachtig was en het tweede en derde alleen maar wordt eieren gelegd in een kaal nestje.

Je heb toch wel een cocosnestje in dat frituurpannetje liggen?
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

ok dat is duidelijk!

Als nestmateraal heb ik van die witte draadjes en van die lange bruine cocsvezels gegeven. In het traliekastje heb ik idd zo'n reeds gevlochten bruin nestje gelegd. Dat zal ik dan in het metalen nestje bevestigen. En ik zal er wat witte watten bij leggen. Het popje bekijkt alles van een afstandje en bemoeit zich er soms mee. Vind het zo sneu dat hij er zo druk mee is en er nog geen resultaat is. Het nestje is op het moment weer helemaal leeg.... Ik zal de vorderingen wel posten!

Bedankt voor de antwoorden!

Opmerking

Je kan ook wat sharpie proberen wordt ook goed gebruikt en is ook licht van kleur.

Dit is een mozambiekennest, het neefje van de edelzanger.
          Bijgevoegde Bestanden
          Groeten Michael

Opmerking

Is het wel de man die bouwt? Hier bemoeit de man zich er eigenlijk niet veel mee.

Daarnaast zit hij als een bezetene aan zijn veren bij zijn buik te trekken. Wat is dat denken jullie?
            Dat doet toch meestal de pop voor ze gaat leggen?

Opmerking

Dat is een goeie, is het wel een man die bouwt?

Bij dit soort vogels bouwen vaak alleen de poppen nesten, en veerplukken van de borst doen ook meestal alleen de poppen
              Groeten Michael

Opmerking

tsja.... daar ben ik idd nog steeds niet over uit.... en soms denk ik dan toch 2 poppen te hebben. Ik las al ergens dat meestal de pop bouwt en dacht ergens gelezen te hebben dat de pop aan haar buik plukt maar hier;

las ik weer dat er toch ook al een andere edelzanger man een nest bouwt. Bij dit topic;

zie je de foto's van mijn stelletje.....en de reacties van anderen die ook denken dat de pop de pop is en het mannetje het mannetje.....

We zullen zien hoe het afloopt....

Opmerking

even vooruitlopend...

Mochten het toch 2 poppen blijken te zijn kan ik hier dan een man bij plaatsen? Of moet dan 1 pop eruit omdat het dan knokken wordt? En moet ik dan meteen tot actie overgaan omdat ze nu legdrift hebben?

Opmerking

Ja,dat topic kan ik me nog wel herinderen, idd, gewoon afwachten.

Er is maar een een middel om het zeker te weten en dat is DNA laten sexen.
                    Groeten Michael

Opmerking

2 poppen en 1 man gaan prima buiten het broedseizoen, maar dan moet het wel 3 losse vogels in een ruimte zijn.

Zodra er een koppel gevormd is in het broedseizoen tussen de man en een pop meteen de andere pop weg halen, want het is geen knokken maar meer moorden op dat moment.

Waarbij het stel samen de over gebleven pop te lijf gaan tot de dood er op volgt.
                      Groeten Michael

Opmerking

Als je mijn koppel hier ziet geloof je nooit dat het een koppel is. En als ik er vorig jaar
                        geen jongen van had gehad, had ik het waarschijnlijk zelf ook nog steeds niet geloofd

Ze kunnen allebei zingen, man vaak mooier en harder.
                        Zogauw de man hier begint valt de pop hem gelijk aan en geeft weerwoord, dus in het
                        begin dacht ik echt dat ik 2 mannen had. Totdat pop nest ging bouwen, 4 eieren ging leggen, en netjes uitbroede.

Heb er 3 op stok gekregen, dit alles gebeurde in kweekkooi, nu zitten ze samen in
                        voilere bij de rest maar het is vaak nog steeds knokken hoor.

Voeren jou edelzangers elkaar? Dat doen ze hier wel vaak na een aanvaring.
                        Zingen ze allebei of maar 1?
                        Mijn man bemoeit zich ech niet met de nestbouw gaat af en toe even op rand kijken
                        maar laat het daarbij.

Lijkt me heel sterk dat een man de buikveren plukt omdat hij broedrijp is.
                        Maarja wie ben ik

Nee man met 2 poppen zal niet gaan.

Als nog geen dna wilt doen zou ik ze alle 3 appart kooien, uit elkaars zichtveld zetten en dan kijken luisteren
                        wie er echt mooi zingt.

Opmerking

Ik heb ze in het begin apart gezet. Wat man zou moeten zijn gaf wel geluid maar zong niet uit volle borst. Nu ze bij elkaar zitten blijft het bij wat pfiet pfiet. Pop maakt nauwelijks geluid. Ik wacht nog wel met dna, nest zou leuk zijn maar hoeft niet per se. Ze voeren elkaar wel. De ene x de man de pop en dan weer andersom. Ze piepen dan erbij... Is wel lief!

Opmerking

Het lukt nu wel met het nest!! Het cocosnestje blijft er stevig in en word al flink opgevuld met wit materiaal! "Hij" is er nog erg druk mee en soms gaat het "popje" even passen of het wel goed gaat. Word vervolgd.....

Opmerking

Het 1e ei is vanmorgen gelegd!!!!

Het mannetje blijkt dus het popje!!! Dus dan klopt het toch dat ZIJ het nest bouwde!

Nu nog afwachten of ze bevrucht zijn en dan weet ik of het popje dan het mannetje blijkt. Ze hebben wel gepaard, ik neem aan dat vrouwtjes dat niet bij elkaar doen

To be continued........

Opmerking

Working...
                              X